jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۶۸۴۷۸۵   ۲۷ خرداد ۱۳۹۳  |  ۰۵:۳۰

شرکت بی‌ام دبلیو(BMW) اعلام کرده همزمان با معرفی خودروی جدید هیبریدی i8 خود در لس‌آنجلس آمریکا از یک محصول دیگر که به صورت غیررسمی سایبان (iSolarr) نامیده می‌شود نیز رونمایی خواهد کرد.

پارکینگ‌های سازگار با محیط‌زیست

این گاراژ بدون دیوار، مکانی برای بی‌ام دبلیوهای i8 و همچنین خودروهای الکتریکی i3 خواهد بود که علاوه بر جلوگیری از برخورد نور مستقیم خورشید به سقف ماشین قادر به تامین الکتریسیته لازم برای شارژ باتری‌های خودرو خواهد بود. این گاراژ بدون دیوار توسط گروه Designwork شرکت بی‌ام دبلیو در آمریکا طراحی شده و توسعه‌یافته است. این سایبان با سلول‌های خورشیدی روی سقفش، دو مشکل اساسی مالک اتومبیل بویژه آنهایی که در مناطق آفتابی مانند جنوب کالیفرنیا زندگی می‌کنند را حل خواهد کرد. در چنین مناطقی پارکینگ‌های خانگی بندرت یافت می‌شود، چرا که در چنین مکان‌هایی کمتر نیاز به محافظت از ماشین در برابر برف، باران، تگرگ و یخبندان احساس می‌شود.

در عوض سازندگان ساختمان‌ها و خانه‌ها از سایبان به‌جای پارکینگ خانگی استفاده می‌کنند که اساسا پارکینگی بدون دیوار محسوب می‌شود تا از خودرو در برابر نور خورشید و پرتوهای مخرب‌ آن حفاظت کند. نور خورشید نه‌تنها باعث گرم‌شدن داخل خودرو می‌شود، بلکه به رنگ پریدگی ماشین و کمرنگ‌شدن رنگ بدنه که معضلی اساسی در مناطق آفتابگیر و داغ است، منجر می‌شود.

سایبان امکانات دیگری هم دارد. ‌سلول‌های خورشیدی روی سقف سایبان وجود دارد که علاوه بر محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر نور خورشید، آن را به الکتریسیته تبدیل و باتری‌های ماشین را هم شارژ می‌کنند.

این پایان قصه نیست. به عنوان بخشی از ماموریت این سایبان برای تبدیل‌شدن به ابزاری سازگار با محیط‌زیست شرکت بی‌ام دبلیو تا آنجا پیش رفته تا مطمئن شود تولید این سایبان منجر به افزایش گرمای جهانی نمی‌شود. پایه‌های این سایبان از بامبو (چوب خیزران) ساخته شده است. همچنین کمپانی از پانل‌های خورشیدی glass-on-glass استفاده کرده که با توجه به طول عمر 30 ساله، این پانل‌ها بیشتر دوستدار زمین محسوب می‌شوند. چنین پانل‌هایی در اروپا با گارانتی به مشتریان ارائه می‌شود.

الکتریسیته تولید شده توسط پانل‌های خورشیدی وارد جعبه تقسیم شده که نه تنها جریان برق را مدیریت و کنترل می‌کند، بلکه الکتریسیته را به‌وسیله یک نازل به درون سایبان هدایت می‌کند و میزان مصرف را نشان می‌دهد. هنگامی که باتری‌های ماشین کاملا شارژ شد جریان برق به سمت منزل هدایت می‌شود.

اگر تمام اینها کافی نیست، باید گفت این سایبان از لحاظ بصری به‌واسطه شباهت کمی که به یک حشره یا عنکبوت غول‌پیکر دارد بسیار جذاب و زیباست و طراحان تقریبا مطمئنند این سایبان توجه مالکان را به‌خود جلب خواهد کرد. اما هنوز مشخص نیست آیا شرکت بی‌ام دبلیو این سایبان را امسال برای فروش عرضه خواهد کرد یا نه و اگر این اتفاق بیفتد قیمت چنین سایبانی چقدر خواهد بود.

org / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
جای خالی سیاستگذاری در هوش مصنوعی

جای خالی سیاستگذاری در هوش مصنوعی

امروزه فناوری‌ های نوین و به ویژه هوش مصنوعی به سرعت جهان اطراف ما را متحول می‌کند و نفوذ روزافزون آنها در تمامی کاربردهای سنتی، یکی‌از دغدغه‌ها و اولویت‌های دولت‌هاست. اکنون دنیا به تعبیری با سونامی فناوری مواجه بوده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر
کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو