قزوین، مازندران و گیلان بیشترین کاهش تصادف‌های نوروزی را به خود اختصاص داده‌اند

کاهش 12 درصدی تصادف‌های نوروزی

تعطیلات نوروزی با همه اتفاق‌های تلخ و شیرین‌اش خیلی زود به پایان رسید، تعطیلاتی که برای پلیس راهور همیشه دغدغه‌ای بزرگ بوده و هست، زیرا در این روزها آمار ترددها آن‌قدر بالا می‌رود که تصادف‌های بیشتری نیز در جاده‌های کشور اتفاق می‌افتد. در تعطیلات نوروزی امسال نیز ترددهای جاده‌ای 3 درصد رشد داشته است و حوادث رانندگی ناگواری اتفاق افتاد. با این حال روز گذشته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کشور از کاهش 12 درصدی تصادف‌های نوروزی خبر داد و تاکید کرد که تخلفات رانندگی نیز در کشور 31 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۶۵۹۱۳۹

هر سال بعد از پایان تعطیلات نوروزی آمارهای منتشر شده درباره تصادف‌های رانندگی یکی از بحث‌برانگیزترین آماری‌های مطرح شده است، برای نمونه براساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی می‌توان گفت در تعطیلات نوروزی سال‌های 1388 تا 1392، 6445 نفر در کشور قربانی تصادف‌های نوروزی لقب گرفته‌اند، امسال نیز که تردد‌های جاده‌ای کشور حدود 3 درصد رشد داشته باید منتظر آمار سازمان پزشکی قانونی کشور بود تا دقیق‌تر بتوان در این‌باره اظهار نظر کرد.

با این حال اسکندر مومنی در این باره به جام‌جم می‌گوید: در تعطیلات نوروزی امسال در مجموع 3 درصد ترددهای جاده‌ای افزایش داشته است به این شکل که 180 میلیون بار تردد از سوی دوربین‌های پلیس راهور در کشور ثبت شده است، در نوروز پارسال در مدت هفت ساعت، 387 خودرو از مقابل دوربین‌های پلیس عبور می‌کرد، اما این آمار در نوروز امسال به 397 خودرو افزایش یافت یعنی به شکل میانگین هر خودرو در نوروز امسال 15 بار به وسیله دوربین‌های پلیس راهور رصد شده است. اما با توجه به طرح ویژه پلیس راهور که از بیست‌وپنجم اسفند شروع شده و تا امروز ادامه دارد.شاهد کاهش تخلف و تصادف‌ها در کشور بودیم.به گفته وی، ممکن است تردد هر خودرو چند بار به وسیله دوربین‌های پلیس راهور ثبت شده باشد.

محورهای خبرساز

سرعت غیرمجاز همیشه پای ثابت تصادف‌های جاده‌ای کشور بوده و هست، زیرا به گفته کارشناسان برخی از جاده‌های کشور بر اساس خودروهایی با 60 کیلومتر سرعت در ساعت ساخته شده‌اند، اما رانندگان بی‌احتیاط بی‌توجه به این مساله حادثه‌ساز می‌شوند.

مومنی اظهار می‌کند: سرعت متوسط رانندگی در کشور 81 کیلومتر درساعت بود که در تعطیلات امسال با چهار کیلومتر کاهش به عدد77 رسید.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کشور درباره پرتردد ترین محورهای کشورگفت: تهران ـ کرج، کرج ـ قزوین و تهران ـ قم پرترددترین محور‌های کشور بوده است، پرترددترین استان‌ها نیز استان البرز، قزوین، مازندران و گیلان بوده است.

این در حالی است که بیشترین افزایش تصادفات در استان‌های کرمان، خوزستان و خراسان جنوبی ثبت شده و بیشترین کاهش تصادفات نیز مربوط به قزوین، مازندران و گیلان می‌شود.

به گفته مومنی، پرتصادف‌ترین محورهای کشور نیز رشت ـ لاهیجان، اصفهان ـ شیراز و شاهرود ـ سبزوار بوده است.

پراید همچنان رکورددار

توجه نکردن رانندگان به جلو به دلیل خستگی و خواب آلودگی، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ علت‌های اصلی تصادف‌های نوروزی امسال در تمامی کشور بوده است.

مومنی درباره علت‌های افزایش تصادف‌ها در استان‌های کرمان،خوزستان و خراسان جنوبی عنوان کرد: علت‌ها باید بررسی شود، زیرا شرایط جوی و حجم ترددها نیز در این بین تاثیرگذار است.

وی درباره پرتصادف‌ترین خودروهای کشور نیز تاکید کرد: در این رده‌بندی خودروی پراید 30 درصد تمامی تصادف‌های نوروزی را به خود اختصاص داده است و بعد از آن خودروهای پژو و پیکان قرار دارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کشور بدترین تصادف نوروزی امسال را واژگونی اتوبوس در استان خوزستان دانست.وی درباره عواملی که سبب کاهش تصادف‌ها در کشور شده، تصریح می‌کند: کاهش سرعت، اجرای قوانین و مقررات از سوی مردم، هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف و اطلاع‌رسانی خوب صدا و سیما از عوامل موثر در این باره بوده است. همه دستگاه‌ها همکاری خوبی با پلیس داشتند اورژانس، راهداری، هلال احمر، امداد خودروها، آموزش و پرورش، آتش‌نشانی، وزارت کشور، همیاران پلیس و میراث فرهنگی اما در این میان باید تشکر ویژه‌ای از صدا و سیما کرد، زیرا این سازمان با اطلاع‌رسانی خوب به عنوان قرارگاه عملیاتی کار کرد.

کاهش ۱۵ درصدی کشته‌های سر صحنه در نوروز

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی کشته‌های سر صحنه ‌تصادفات نوروز ۹۳ گفت: امیدواریم تا پایان سال شاهد کاهش ۲۰ درصدی تلفات جاده‌ای باشیم.

به گزارش فارس، اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز کنترل و ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی از بیست‌وپنجم اسفند سال 92 آغاز شد.

وی اظهار کرد: این طرح در نیروی انتظامی و با همکاری دستگاه‌های متولی حمل و نقل و سازمان‌های امداد و نجات و همکاری و همیاری خوب مردم به اجرا درآمد و تا پایان شانزدهم فروردین ادامه خواهد داشت.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به کاهش جرایم در سال گذشته یاد آور شد: برای مثال ما در چهارشنبه آخر سال شاهد کاهش 40 درصدی حوادث بودیم و ادامه این روند خوب را در موضوع راهنمایی و رانندگی با آغاز سفرهای نوروزی شاهد بودیم.

احمدی‌مقدم عنوان کرد: ما در سال 84 شاهد کشته شدن 28 هزار نفر در جاده‌های کشور بودیم که با مجموع اقدامات انجام شده این میزان به کمتر از 18 هزار نفر رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد در سال 93 با انجام چند اقدام نظیر سرعت خروج ناوگان فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و فرهنگ‌سازی بتوانیم از میزان کشته‌ها و تلفات جاده‌‌ای بیشتر بکاهیم و شاهد کاهش 20 درصدی تلفات جاده‌ای باشیم و پشتوانه این ابراز امیدواری را کاهش 15 درصدی تلفات سر صحنه وقوع تصادفات در نوروز 93 عنوان کرد.

130 هزار و 279 ماموریت اورژانس

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور نیز گفت: از ابتدای طرح امداد نوروزی تاکنون، بیش از 130 هزار و 279 ماموریت از سوی اورژانس 115 در سراسر کشور انجام شده است.

به گزارش ایسنا، امین صابری‌نیا افزود: از ابتدای این طرح تاکنون، 22 هزار و 783 ماموریت ترافیکی و 107 هزار و 703 ماموریت غیرترافیکی از سوی تکنیسین‌های اورژانس 115 صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی اورژانس 115 پس از ارائه خدمات پزشکی به مصدومان حوادث و بیماران یاد شده، بیش از 56 هزار و 859 نفر از بیماران و مصدومان را برای دریافت مراقبت‌های تخصصی بیشتر به مراکز درمانی منتقل کردند.

به گفته وی، بیش از 62 هزار و 157 مورد از آسیب دیدگان و بیماران، با اقدام بموقع و تخصصی تیم‌های اورژانس 115 در محل درمان شدند.رئیس اورژانس کشور یادآور شد: در 26 حادثه نیز بالگرد امدادی اورژانس 115 در صحنه حاضر و 76 مصدوم را پس از ارائه خدمات پزشکی به بیمارستان منتقل کردند.

صابری‌نیا تصریح کرد: اکنون پنج پایگاه‌ امداد هوایی در حال امدادرسانی به امدادخواهان هستند که این پایگاه‌ها در شهرستان‌های شیراز، تهران، شاهرود، زاهدان و ساری مستقر هستند.

وی از مردم خواست در صحنه حادثه حتی‌المقدور مصدوم را جابه‌جا نکنند مگر در صورت وجود خطر جدی و از ازدحام در محل حادثه و رانندگی در خطوط ویژه نیروهای امدادی خودداری کنند. مسیر خودروی امدادی را باز نگه داشته و تذکرات و دستورات تلفنی کارشناسان 115 را تا رسیدن تیم‌های امدادی بدقت اجرا کنند.

مهدی آیینی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها