گفت‌وگو با کارگردان مطرح تئاتر:

هادی مرزبان: کار خوب بدون تماشاگر نمی‌ماند

زاویه دید

تله‌تئاتر؛ ارزان، دیدنی، موثر

تله‌تئاتر نه تنها یک گونه جذاب و دیدنی است، بلکه به واسطه بهره‌مندی از متون ارزشمند نمایشی، می‌تواند در زمره آثار فاخر و تاثیرگذار تلویزیون نیز جای بگیرد. زمانی که شبکه چهار تولید این گونه نمایشی را با جدیت در دستور کار قرار داده بود، آثاری چون به سوی دمشق، نکراسف، بازرس کل و پسران طلایی به مخاطبان ارائه شد که نه فقط بر اساس نوشته‌های بهترین و موثرترین نویسندگان مطرح دنیا ساخته شده بودند، بلکه تولیدشان به دست استادان تئاتر و جوانان خلاق کشورمان صورت می‌گرفت.
کد خبر: ۶۴۴۷۳۹

به عنوان نمونه نمایشنامه به سوی دمشق نوشته آگوست استریندبرگ که به شکسپیر سوئد شهرت داشت و از بنیانگذاران تئاتر مدرن محسوب می‌شد، به همت حمید سمندریان استاد مسلم تئاتر برای شبکه چهار ساخته شد. تله‌تئاتر نکراسف که نقدی است به لیبرال دموکراسی غرب آن هم به قلم یک غربی (ژان پل سارتر، فیلسوف شهیر فرانسوی) به کارگردانی محمد رحمانیان و همین طور آثار دیگری که توسط کارگردان‌های مجرب و خلاق و با حضور هنرمندان صاحب‌نامی چون مهدی هاشمی، احمد آقالو، داوود رشیدی، هما روستا، ثریا قاسمی و بسیاری دیگر از بهترین‌های عرصه بازیگری ساخته و پخش می‌شدند.

دوره درخشان تله‌تئاتر در تلویزیون خیلی زود به پایان رسید و تقریبا پنج سالی است که اثری قابل توجه در این قالب نمایشی تولید نشده است. گر چه برخی معتقدند متوقف شدن روند تولید تله‌تئاتر در تلویزیون به ناخشنودی اهالی تئاتر از تولید چنین آثاری مربوط است، اما همکاری تئاتری‌ها آن هم برترین‌های تئاتر صحنه‌ای با تله‌تئاترها، این ادعا را از اساس بی‌پایه می‌کند. همچنین برخی معتقدند تولید تله‌تئاتر مقرون به صرفه نیست، در حالی که هزینه تولید تله‌تئاتر در مقایسه با سریال کمتر است. گرچه تله‌تئاتر نیاز به استودیوی مجهز و طراحی دکور دارد، اما اجاره استودیو و هزینه طراحی و اجرای دکور بیشتر از اجاره لوکیشن و هزینه‌های جنبی آن نیست و از تله‌تئاتر در مقایسه با دیگر گونه‌های نمایشی در زمان کوتاهی ساخته و آماده نمایش می‌شود. همچنین تله‌تئاتر با همه خاص بودن و پخش از شبکه چهار به عنوان شبکه فرهیختگان، مخاطبانی از همه اقشار داشته و از هر زاویه ارزش توجه بیشتر را دارد.

گرچه از زمانی که بهترین تله‌تئاترها در تلویزیون تولید می‌شده تا امروز زمان زیادی گذشته، اما از تاریخ نشست رئیس سازمان صدا و سیما با اهالی تئاتر و تاکید مهندس ضرغامی بر ضرورت تولید تله‌تئاتر زمان زیادی نگذشته است. این دیدار که اواخر آذرماه برگزار شد و سخنان رئیس رسانه ملی حکایت از تمایل تلویزیون به تولید تله‌تئاتر دارد، وقت آن است که مدیران گروه‌ها و تامین برنامه وارد میدان شوند و تولید تله‌تئاتر را در دستور کار قرار دهند.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها