دست فرمان

نبرد در تونل

ساعت حدود 18، شنبه 21 دیماه در مسیر شرق به غرب تونل نیایش. دو نفر با اشیایی گرز مانند به جان هم افتاده‌اند، جوانی بیست و چند ساله و یک مرد میانسال. عده‌ای هم خودروها را رهاکرده و به جدا کردن یا تماشا مشغولند. معمولا در این ساعت از روز حرکت در تونل نیایش کند است و همین کندی موجب بروز حوادثی این‌چنین می‌شود. لابد می‌پرسید چرا؟
کد خبر: ۶۴۱۷۴۹
نبرد در تونل

برای اولین بار در یکصد سال اخیر به برکت نصب دوربین‌های متعدد در طول اتوبان جدید صدر و تونل نیایش شاهدیم که سنگ پایه و الفِ رانندگی در حال جا افتادن است، یعنی چشم نخوریم رانندگان عزیز بعد از عمری رانندگی تازه فراگرفته‌اند در خط حرکت کنند و قطعا دیگر ملل جهان که مشتاق وارد کردن فرهنگ از ایرانند از این‌که بالاخره ما هم بعد از یک قرن یاد گرفتیم در خط برانیم باید جشن‌ها به پا دارند. البته این ربطی به دوربین و جریمه ندارد، بلکه صرفا بر اساس یک نیت خالصانه و بی‌شائبه، در این قطعه نظر کرده در خط می‌رانیم و به محض خارج شدن از دید دوربین‌ها عمر این حرکت پایان می‌یابد و خط بی‌خط.

دوباره عده‌ای از قبیله از ما بهتران و برگزیدگان در شانه می‌رانند و بین خطوط، تا بلکه بتوانند چند ثانیه زودتر به مقصد برسند که اگر نرسند قطعا نظامات جهان زیر و رو خواهد شد اما حتی در همین قطعه نظر کرده نیز به محض کند شدن حرکت یک اقلیت کوچک، اما متهور و «از جیب گذشته» قیدجریمه را زده و بی‌اعتنا به هشدارها و دوربین‌ها، خط اضطرار و فضای بین خطوط را تبدیل به باند سبقت کرده و مرتبا جای خود را بین خطوط عوض می‌کنند تا شاید در المپیاد بی‌انضباطی و بی‌حرمتی به قانون و حقوق دیگران مقامی کسب کنند و اینجاست که زمینه تصادف و نزاع فراهم می‌شود. پس مقصر اصلی حوادثی این‌چنین کندی ترافیک است نه رانندگان.

متاسفانه سال‌هاست تکرار این صحنه‌های ناگوار و قبیح در هر روز و هر ساعت و در جای‌جای کشور موجب دل‌آزردگی و تالم عمیق فرهیختگان و دوستداران عزت و سربلندی این مرز و بوم می‌شود. نیم‌نگاهی به این موضوع، پرسش‌هایی را در ذهن برمی‌انگیزد که پاسخ به آن می‌تواند در درمان این درد مزمن موثر باشد:

1ـ آیا این درد دیده نمی‌شود یا درمان ندارد و اگر درمان نمی‌شود، چرا دیگر ملل به آن مبتلا نیستند؟

2ـ تکنیک «در خط راندن» اساس کار اداره جریان ترافیک است و بدون آن، رانندگی قابل تصور نیست. چگونه در کشور ما هزاران نفر اجازه دارند بدون آشنایی با این تکنیک پشت فرمان بنشینند؟

3ـ برخورد قانون و پلیس در مورد رانندگانی که خارج از خط می‌رانند یا مرتکب دیگر رفتارهای پرخطر و تهاجمی می‌شوند، چیست؟

4ـ با توجه به ضبط فیلم و امکان شناسایی راننده خاطی آیا در لحظه حادثه موضوع از سوی مرکز کنترل ترافیک تونل به پلیس گزارش شده است. بعدا چطور؟ آیا تاکنون اقدامی برای پیگیری قضایی صورت گرفته است؟

دکتر حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف

خوانندگان ارجمند! لطفا نظرات خود را درباره این ستون به شماره 300011220 پیامک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها