به احتمال ۹۹ درصد دربی ۷۸ هم مساوی می‌شود.
کد خبر: ۶۳۵۶۸۲
یاد چلوکباب های قبل از دربی بخیر/ پروین: 99 درصد مساوی است

در آستانه دربی سرخابی‌های پایتخت همه علاقمندان به فوتبال ایرانی یاد علی پروین می‌افتند. از همین رو گفت‌وگویی با سلطان پرسپولیسی‌ها درباره دربی 78 و کیفیت فوتبالی این روزهای کشورمان و برخی حواشی‌ها انجام دادیم که گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده پروین با فارس را در زیر می‌خوانید:

باز هم دربی 78 رسید و همه دنبال نظر شما هستند.

خدا را شکر که باز هم این دربی مانده که یاد من هم می‌افتید. شرایط خیلی حساس است. فاصله‌ها در بالای جدول نفس‌گیر شده و به نظرم دربی خوبی را در پیش داریم. بالاخره یک جورهایی این دربی شاید قهرمان را معرفی کند البته شاید؛ چون تیم‌های خوب دیگر هم داریم.

 برخی‌‌ها می‌گویند این دربی هم علی‌اصغری و بزن زیر توپ می‌شود و تیم های به تساوی رضایت خواهند داد.

ببینید این حرف علی‌اصغری را من خودم به حسن غفوری‌فر در سازمان تربیت بدنی گفتم، این مطلب را چند بار گفته‌ام حتی در تلویزیون وقتی که قهرمان پکن شدیم شاید همه خوشحال بودند و لذت می‌بردند اما ما در یک گوشه‌ای از اتاق رئیس سازمان تربیت بدنی نشستیم و گفتیم آقای غفوری‌فر ما شانسی قهرمان شدیم. خدایی کدام مربی است که قهرمان بشود این حرف را بزند.

 بعد همان موضوع جت و موتورگازی پیش آمد؟

بله، من گفتم آقای غفوری‌فر همه با جت می روند ما با موتورگازی و فوتبال ما علی‌اصغری است. همان موقع ناصر نوآموز رئیس فدراسیون بود. گفتم حالا که در پکن قهرمان شده‌ایم، فوتبال را رها نکنید. به خدا حرف‌ها را برای خودم نزدم می‌توانستم در باد آن قهرمانی بخوابم و لام تا کام حرف نزنم. ولی فکر روزهای بعد را هم می‌کردم. می‌دیدم کره و ژاپن چطور پیشرفت می کنند. پس بهتر است زیاد درباره این موضوع حرف نزنیم.

اما خیلی‌ها معتقدند که این فوتبال ایران همچنان علی اصغری است.شما با این بحث موافقید؟

ما به هیچ‌کس بی‌احترامی نمی‌کنیم. شاید منظور شما ربط به دربی داشته باشد و تاکتیک آبی‌پوشان. درست است استقلالی‌ها با سانترها از جناحین در این چند وقت به گل‌های خوبی رسیدند اما بالاخره سانتر از جناحین و ضربه به گل هم برای استقلال یک تاکتیک است که حتما آقای دایی این را می‌داند. شما در چند بازی قبلی به گل‌های استقلال دقت کنید. به نظرم خیلی راحت با بررسی فیلم‌ها می‌شود نقطه قوت استقلال را پیدا کرد. البته ما همیشه به همه احترام می‌گذاریم.

صحبت از احترام کردید. مثل اینکه دیروز هم پیشکسوتانی که علیه شما مصاحبه کرده بودند در دفترتان بودند؟

بله، خدا را شکر. یکسری از شاگردانم را روز گذشته دور هم دیدم. شاگردانی که وقتی هر روز آنها را می‌دیدم عشق می کردم چه برسد به روز دربی که سر تا پا انگیزه بودم. این حرف همیشگی پروین است، همان‌طور که من وظیفه دارم به حشمت مهاجرانی و امثال جاسمیان، بهزادی و کلانی احترام بگذارم از شاگردان خودم هم انتظار دارم. شاید ناصر ابراهیمی همین بنده خدایی که سال‌ها کنار من بود بازی ملی نداشت اما حرمتش را داشتم و همیشه پشت سر این بزرگان راه می‌رفتم. من از این مسائل بیزارم که الان تا یک نفر حرفی می زند دو ساعت بعد جواب تندی می‌دهد. به خدا این وضع خوب نیست و چیزی که در این فوتبال می‌ماند حرمت بزرگ‌ترها است. چرا آقا تختی رفته و ما هنوز هم می‌گوییم تختی یک‌دانه است؟

 پس شما مخالف تخریب همدیگر در این فوتبال هستید؟

بله، حالا برخی‌ها من را می‌زنند. ولی خدا می‌داند من به فکر منافع خودم نیستم. من سرم زیر بغل هیچ کس جز خدای بزرگ نیست. او به من همه چیز داده و بخواهد هم از من می‌گیرد. حالا می‌خواهند یک روز یک پست را به من بدهند هزاران حرف و حدیث و حرف‌هایی درباره‌ام می‌نویسند که فقط می‌بینم و حسرت می‌خورم که بر چه مبنایی این کارها را انجام می‌دهند. من پروینی بودم که با این شاگردانم هر روز کیف می‌کردم. وقتی که به تمرین می‌رفتم می‌گفتم خدایا می‌شود 20 دقیقه دیگر تمرین ادامه داشته باشد یا تا صبح لحظه‌شماری می‌کردم که باز هم این بچه‌ها را در تمرین ببینم حالا چطور قبول کنم که آنها علیه من مصاحبه می کنند! من می‌دانم در دل این بچه‌ها هیچ چیز نیست.

 همین حرف‌های خوب شما باعث شد تا دیروز ضیا عربشاهی از شما عذرخواهی کرد.

این حرف‌ها چیست؟ راستش را بخواهید از یکی دو تا شاگردانم بابت حرف‌هایشان ناراحت بودم چون مردم که نمی‌دانند چه خبر است. نوشته‌ها را می‌خوانند بعد می‌گویند پروین این کار و آن کار را کرد. من هم آدمی نیستم که هر روز بخواهم حرف بزنم و جواب این و آن را بدهم. به خدا حرفی که می‌زنم فقط برای دلسوزی است. من الان باز هم می‌گویم چشمم به نیمکت و این حرف‌ها نیست ولی از این ناراحتم وقتی به یک نفر می‌گوییم به عنوان بزرگتر بالای چشمت ابرو است فردا آن‌چنان ناراحت می‌شود که آن را تبدیل به دشمن ما می‌کند و پشیمان می‌شود که حتی یک نفر را راهنمایی کنم. من کسی هستم که با کمک همین مردم و همین شاگردانم علی پروین شدم و اگر اشتباه نکنم 6-5 سال با همین بچه‌ها تیم را قهرمان کردیم و به من حق بدهید برخی اوقات بگویم دوستان چرا اینقدر بی‌رحم هستید که شاگرد را رو در روی مربی خود قرار می‌دهید؟

 آقای پروین به نظر می‌رسد دلگیری‌تان خیلی جدی است.

نه، جواب حرف شما را می‌دهم. من دوست ندارم با بچه‌هایی که زندگی کرده‌ام روز آخر عمری رو در روی آنها قرار بگیرم؛ این حرف من است.

واقعا با عربشاهی و برخی پیشکسوتان آشتی کردید؟

قهر نبودیم که آشتی کنیم، این چه حرفهایی است که می‌زنید. بالاخره اتفاقی پیش آمده بود که بچه‌ها فهمیدند من بد آنها را نمی‌خواهم، بچه‌ها فهمیدند نباید زود قضاوت کنند. از همین جا هم از رسانه‌ها می‌خواهم درست است که دو تیم تنش‌هایی بین‌شان از طریق رسانه‌ها وارد شده اما باید مدیریت کنند چون آن جوانی که روی سکو می‌نشیند نمی‌داند که این تنش‌ها برای کُری و برگزاری یک بازی زیباتر است و خدایی ناکرده در ورزشگاه کاری می‌کند که نباید انجام دهد. دربی بدون حاشیه زیباتر می‌شود و ما هر چه بخواهیم در سر و کله همدیگر بزنیم فایده‌ای ندارد. البته کری دربی هم قشنگ است اما نه در حد زیاد.

حالا دربی 78 را چگونه می‌بینید؟

همه چیز برای یک بازی خوب مهیاست. بالاخره تیم علی دایی می تواند با برد استقلال راه قهرمانی برایش بازتر شود. پرسپولیس مقابل فولاد هم فوتبال خوبی بازی کرد، اما نتوانست به هدفش برسد. ولی به همه این بچه‌ها می‌گویم بازی‌های قبل از دربی هیچ ربطی به دربی ندارد چون دربی همیشه شرایط خاص خودش را داشته. الان به نظر من زور پرسپولیسی‌ها به استقلالی‌ها می‌چربد. این نظر من است. چون واقعا پرسپولیس تیم سرحال و خوبی دارد و هواداران از فوتبال آن لذت می‌برند.

از خاطرات شیرین‌تان هم در دربی‌های گذشته می‌گویید.

همه بردها شیرین‌هستند. همه باخت‌ها هم تلخ. بالاخره نباختن در دربی برای هر بازیکن قرمز و آبی مهم است و این انکارناپذیر است.

 داستان چلوکباب و دربی ها چیست که در مورد شما می گویند؟

یادم هست یکی دو سال مقابل استقلال بازی داشتیم. این حرف را به بچه‌های رادیو و تلویزیون هم زدم. یکی از بچه‌ها یک خانه نزدیک استادیوم داشت و 11 صبح آنجا جمع می‌شدیم. جای شما خالی. توسط آقای صالح‌نیا کوبیده‌ها را سفارش می‌دادیم و در یک فضای قشنگ برای بازی دربی آماده می‌شدیم. همین رفاقت و جمع شدن دور سفره زمین بازی را برای بچه‌های ما با انگیزه‌تر کرده بود و بچه‌‌ها را یکدل‌‌تر کرده بود. خبری از هتل، جلسه آنالیز و این حرف‌ها نبود. همان سفره قشنگ و زیبا و آن یکدلی داخل زمین مساوی بود با موفقیت در دربی.

الان چرا اینطور نیست؟

هر زمانی وضعیت خاص خودش را دارد. متأسفانه الان فقط اسم فوتبال ما حرفه‌ای شده آن موقع شاید صدمین بار باشد که این حرف را می‌زنم.پیراهن قرمز پوشیدنش خیلی برای یک نفر ارزش داشت. خدای ناکرده الان نمی‌گویم که اینطور نیست اما الان وقتی حرفه‌ای شدیم این چیزها کمتر معنی می‌دهد. بالاخره پول آمده و یک کم آن معیارهای قدیم در درجه دو و سه اهمیت دارد. فوتبال حرفه‌ای این چیزها را هم دارد. همین الان شما وضعیت استقلال را ببینید.

 منظورتان جدایی جواد نکونام و پژمان منتظری است؟

ما کاری به این حرف‌ها نداریم و نمی‌دانم هم چه اتفاقی افتاده تا درباره‌اش حرفی بزنیم. اما به نظرم علی فتح‌الله مدیر خوبی است. من چند سال است او را می‌شناسم و با او صحبت کرده‌ام مطمئن باشید فتح‌الله‌زاده هم مثل امیر دوست نداشت این اتفاق‌ها بیفتد. باور کنید برای من هم یک معما است. چطور می‌شود این بازیکنان به یکباره بگویند خداحافظ ما رفتیم. البته شاید مسائلی باشد که ما از آن بی‌خبریم. من امیدوارم پرسپولیس بتواند با یک برد شیرین دوباره به بالای جدول برگردد.

 اما قلعه‌نویی هم این روزها تیمش با سانتر کردن و ضربه زدن به گل خوب کار می‌کند.

بله، امیر تیم خوبی دارد. به نظرم تقابل هجومی امیر و علی دایی می‌تواند دربی را زیبا کند. شما پرسپولیس را ببینید واقعا امسال تیم خوبی داریم. البته می‌ترسم الان دوباره تعریف کنم حرف دیگری بزنند. اما تیم امیر خیلی خوب است و همین که با یک گل بازی‌ها را می‌برد شاید یک حُسن مربی است که این‌طور بازی می‌کند و با یک گل می‌برد ولی دربی فرق دارد.

 چه فرقی؟

این بازی 50 به 50 است. هر کس بلد بود چطور چهارچوب را نشانه بگیرد و مهاجمان حریف را مهار کند برگ برنده دستش است. امتیاز این بازی واقعا حساس است شاید یک برد آن هم در این شرایط جدول امسال همه پیش‌بینی‌ها را به هم بزند.فاصله‌ها نزدیک شده و شاید این موضوع دربی را قشنگ‌تر کند. هیچ کدام از تیم‌ها دوست ندارند از پشت‌بام به زمین بیفتند و همین موضوع شاید دربی را قشنگ‌تر کند.

نتیجه چه می‌شود؟

پیش‌بینی سخت است. 99 درصد مساوی می‌شود اما اگر برنده هم داشته باشد به نظرم سنگینی به نفع تیم علی دایی است. چون الان قدرتش به آبی‌ها می‌چربد.

 

 

گفتید مساوی. برخی‌ها می‌گویند قبل از بازی می‌گویند باید مساوی تمام شود.

ما صد بار گفته‌ایم تا موقعی که فوتبال بازی می‌کردیم و روی نیمکت بودیم هیچ کس به ما حرفی نزد حالا اگر شما چیزی شنیده‌اید ما نمی‌دانیم! مگر می‌شود جلوی دروازه توپ زیر پای تو باشد آن را به طاق آسمان بزنی؟ این چه حرفی است می‌زنید؟ آن وقت جواب این هواداران را چه می‌‌‌دهید؟ به نظرم باید از این مسائل شایعه فاصله بگیریم. این بازی حساس است اما هر وقت یک گل داشته زیباتر شده بالاخره یک تیم نمی‌تواند بی‌گدار به آب بزند ما اگر هر کاری کنیم چون این بازی برای هواداران خیلی مهم است. شاید برخی طرفداران می‌‌گویند ما قهرمانی را نمی‌خواهیم اما 3 امتیاز دربی را می‌خواهیم و یا می‌گویند در دربی باخت ممنوع است. نباید ببازیم. ولی این شایعات که بازی مساوی تمام شود و این حرف‌ها حرف زدن درباره‌اش ارزشی ندارد. همه می‌دانند اگر در دربی گل بزنند شاید ره صدساله را یک روزه بروند، پس به این‌ حرف‌ها گوش نکنید.

 شنیده‌ایم گفته‌اید شیرین‌ترین خاطره شما از دربی به تساوی در دربی 9 نفره مربوط می شود. این موضوع صحت دارد؟

بله، ما پس از اینکه 9 نفره شدیم دعا می کردیم که گل نخوریم. اما در آن بازی نباختیم حتی در دقایق پایانی یک فرصت هم داشتیم که پیروز شویم. به نظرم روز عجیب و زیبایی بود. همان موقع بود عابدینی به هتل لاله آمد و از صد دلار گرفته تا دویست دلار به بچه‌ها داد. به نظرم نباختن با 9 بازیکن بهتر از دربی 6 بر صفر بود. آن هم مقابل استقلال. اما الان این بازی‌ها را نمی‌شود با آن بازی‌ها مقایسه کرد.

 چرا؟

الان قراردادها حرفه‌ای شده. بازیکنان قرارداد حرفه‌‌ای می‌بندند اما هیچ چیز آنها حرفه‌ای نیست. قراردادهای حرفه‌ای بسته می‌شود اما به دلیل درست حساب کتاب کردن طرفین آخرش دعوا می شود و پرونده‌ها به کمیته انضباطی می‌رود. فوتبال ما اسمش حرفه‌ای است اما همه چیزش حرفه‌ای نیست. شما الان ببینید از فدراسیون فوتبال گرفته تا اغلب باشگاها بدهی دارند. همین پرسپولیس تا قبل از آمدن رویانیان 18 میلیارد بدهی داشت پس باید سازمان ورزش و کسانی که فوتبال حرفه‌ای را آوردند این مشکل را حل کنند.

به نظر شما باز هم ورزشگاه آزادی پُر می‌شود؟

چرا که نمی‌شود. دربی همیشه تماشاگران خودش را دارد. روز جمعه هم انشاءالله لب تا لب می‌آیند. دربی با صد هزار هوادار قشنگ است و بدون صد هزار هوادار از قشنگی‌اش کم می‌شود.

نظر شما در خصوص حاشیه‌های اخیر چیست؟ همان بحث قلیان و قلیان کشی است؟

دوست ندارم حرف بزنم. بحث قلیان و قلیان کشیدن را خواهشا به هم نزنید که بدتر می شود. اینطور بهتر است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها