بازگشت «میش‌مرغ» پس از 10 سال

پس از 10 سال، میش‌مرغ، بزرگ‌ترین پرنده جهان در آسمان تالاب قره قشلاق شهرستان بناب آذربایجان شرقی مشاهده شد.
کد خبر: ۶۱۴۸۰۳
بازگشت «میش‌مرغ» پس از 10 سال

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: محیط‌بانان منطقه چپقلو حاشیه تالاب قره قشلاق شهرستان بناب موفق شدند، پرنده میش‌مرغ را ـ که لقب بزرگ‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان را یدک می‌کشد ـ بربلندای این تالاب مشاهده کنند.

بیوک رئیسی افزود: زیستگاه میش‌مرغ، دشت‌های وسیع کشاورزی است که با مکانیزه‌شدن زمین‌های کشاورزی و دستکاری انسان در طبیعت، این پرنده قادر نبود خود را با شرایط محیطی تطبیق دهد و به اجبار زیستگاه خود را ترک کرد.

رئیسی حفاظت بهینه، جلوگیری از تخریب، برخورد با شکارچیان و وجود تعارضات در زیستگاه‌های آبگیر پرنده را عامل اصلی ثبات و بازگشت میش‌مرغ به منطقه قره قشلاق عنوان کرد و گفت: با توجه به انقراض نسل میش‌مرغ در اروپا و قرار گرفتن آن در فهرست قرمز IUCN به عنوان گونه در حال انقراض، حفظ و تثبیت شرایط زیستگاهی با ادامه محدودیت‌های زیست‌محیطی از قبیل تغییر کاربری اراضی، شکار و صید و فعالیت‌های انسانی در منطقه ضروری است.

میرمحسن قومی، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با اشاره به جمعیت محدود این‌گونه نادر در زیستگاه‌های استان و حساسیت فوق‌العاده پرنده به تغییر کاربری اراضی گفت: در سال‌های گذشته و به دلیل وجود تعارضاتی چون زراعت کشاورزان و کمبود آب در تالاب‌گونه میش‌مرغ به اجبار از این منطقه به صورت موقت و عبوری استفاده می‌کرد و تعداد آنها به حدی محدود بود که چندان به چشم نمی‌آمد.

وی به اتخاذ تدابیر امنیتی شدید برای حفاظت از گونه‌های زیست‌محیطی موجود در منطقه اشاره کرد و افزود: سال‌ها پیش دریاچه ارومیه و تالاب قره قشلاق به هم چسبیده بودند که با پس‌روی دریاچه ارومیه بین این دریاچه و تالاب فاصله افتاد و این موضوع، احتمال وقوع تخلفات شکاری را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در این ارتباط سعی کردیم، نقیصه را با تشدید برنامه‌های حفاظتی و حضور ماموران و مشارکت جوامع محلی و همیاران تا حدود زیادی مرتفع کنیم که اکنون و با این اقدامات کیفیت حفاظت تالاب در سطح مطلوبی قرار دارد و دلیل این مدعا وجود و مشاهده پرنده‌های بیشتر و متنوع‌تر نسبت به سال‌های گذشته در تالاب است.

سعیده دلال علیپور - جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بنابی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
۰
۰
صحت ندارد. به خدا زیستگاه این پرنده به حدی نابود شده است كه محال است دوباره در محدوده آذربایجان شرقی دیده شود مدیریت غیر مسئولانه در جهت حفاظت پرنده میش مرغ هم وضع را بدتر كرده ! چرا خبرنگار جام جم عزیز بررسی نكرده چند محیط بان از منطقه حفاظت میكنند؟كدام محیط بان میش مرغ را دیده ؟ كدام كارشناس حیات وحش تایید كرده؟

نیازمندی ها