گزارش

تلاش برای تکثیر مصنوعی یک گونه جانوری

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات میش مرغ کشور در بوکان گفت: این مرکز با هدف حفاظت، احیا و تکثیر مصنوعی این گونه نادر و در حال انقراض در زمینی به مساحت دو هکتار احداث شده است.
کد خبر: ۵۷۰۳۰۰

میش مرغ از پرندگان نادر و آسیب‌‌پذیری است که از نظر جهانی، جمعیت آن رو به کاهش است و اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار گرفته است. شهرستان بوکان در آذربایجان غربی نیز آخرین پناهگاه این گونه با ارزش در کشور است.

حمید رعناقد ایجاد این مرکز مطالعاتی را اقدامی اساسی برای نجات این پرنده عنوان کرد و افزود: در این ایستگاه علاوه بر مطالعات زیستی میش‌مرغ، دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی برای حفاظت از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض حیات وحش آموزش می‌بینند.

وی همچنین تجهیز و سازماندهی گارد اجرایی حفاظت محیط زیست بوکان، تلاش برای همکاری بیشتر کشاورزان، روستاییان و نهادهای مدنی و مردمی در حفاظت و مراقبت از گونه مربوط، تلاش برای همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی در استفاده از تجارب سایر کشورها برای جلوگیری از انقراض حتمی آن در ایران را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست در صیانت و حفاظت از میش مرغ برشمرد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان این که میش‌مرغ (چیرگ) از بزرگ‌ترین پرندگان گیاهخوار است و با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است، گفت: جمعیت میش مرغ اکنون از 40 تا 50 قطعه تجاوز نمی‌کند و همین مساله، نگرانی‌های عمده‌ای را از جانب دوستداران محیط زیست به همراه داشته است.

رعناقدt بوکان را آخرین پناهگاه این گونه باارزش در کشور معرفی کرد و افزود: اکنون میش مرغ از مهم‌ترین آثار طبیعی ملی شهرستان بوکان است که باید تمهیدات ویژه‌ای را در راستای کاهش تهدیدات وارده و بالا بردن راندمان جمعیتی آن به‌ کار گرفت.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های توریستی و گردشگری این گونه با ارزش خاطرنشان کرد: میش‌مرغ می‌تواند به عنوان یک جاذبه توریستی در منطقه مطرح شده و گردشگران زیادی را وارد منطقه کند که برای تحقق این امر مسئولان ذی‌ربط باید زمینه ادامه نگهداری و حفاظت از این گونه را فراهم کنند.

این کارشناس مسئول با هشدار و تاکید بر اینکه شرایط نامناسب زیستگاهی و امنیتی باعث شده از جمعیت این گونه در معرض انقراض با گذشت زمان کاسته شود، افزود: علاوه بر ایران پراکندگی جهانی میش مرغ از شبه‌جزیره ایبری در اسپانیا شروع و تا شرق چین در آسیا ادامه می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها