دوربین‌های تله‌ای در جنگل‌های دور دست روسیه، تصاویر شگفت‌آوری از شکار یک عقاب طلایی ثبت کردند. در این تصاویر بوضوح صحنه شکارشدن یک گوزن به وسیله عقاب‌طلایی بزرگ ثبت شده است. این دوربین‌ها برای پایش گونه در خطر انقراض ببر سیبری (Panthera tigris altaica) که به ببر آمور نیز معروف است در جنگل نصب شده بود، اما در کمال ناباوری تصاویری از شکارشدن یک گوزن سایکای (Cervus nippon) جوان را ثبت کردند.
کد خبر: ۶۱۱۳۵۲

تصاویر فقط دو ثانیه از شکار را ثبت کردند که نشان می‌دهد یک عقاب طلایی بالغ به پشت یک گوزن جوان چسبیده و سعی می‌کند آن را روی برف‌ها به زمین بزند. دکتر لیندا کرلی (Dr. Linda Kerley) از انجمن جانورشناسی لندن (ZSL) درباره این تصاویر می‌گوید: «زمانی که برای تعویض کارت حافظه این دوربین به محل رفتم با لاشه این گوزن شکار شده مواجه شدم، اما اثری از حضور گوشتخواران بزرگ در اطراف طعمه دیده نشد.

وقتی تصاویر کارت حافظه را نگاه کردم، آنچه را می‌دیدم باور نمی‌کردم.» دیگر همکار این پژوهش دکتر جاناتان اسلیت (Dr. Jonathan Slaght) از انجمن حفاظت حیات وحش (WCS) می‌گوید: «اطلاعات موثق زیادی از حمله عقاب طلایی به جانوران مختلف نظیر خرگوش‌ها و گوزن تا توله خرس‌قهوه‌ای از سراسر جهان در دست است.» پژوهشگران انجمن جانورشناسی لندن مدت شش سال است برای درک ساختار جمعیتی ببرهای آمور در ذخیره‌گاه طبیعی استان لازوفسکی (Lazovskii State Nature Reserve) در روسیه تلاش می‌کنند. دانشمندان معتقدند عقاب‌های طلایی به طور مرتب به گوزن‌ها حمله نمی‌کنند و همچنین هیچ مدرک مستندی وجود ندارد که عقاب‌ها روی جمعیت گوزن‌ها چه تاثیری دارند. دکتر کرلی می‌گوید: «18 سال است علل مرگ و میر گوزن‌ها را در روسیه بررسی می‌کند و نخستین‌بار است با چنین صحنه‌ای مواجه می‌شود.» دکتر اسلیت می‌گوید: «لیندا بسیار خوش‌شانس بود که توانست چنین تصاویری را ثبت کند.» انجمن جانورشناسی لندن و انجمن حفاظت حیات‌وحش برای حفاظت ببرهای آمور در جنگل‌های دور دست شرق روسیه از سال 2007 میلادی همکاری می‌کنند و هر دوی این سازمان‌ها در حفاظت ببرها دو دهه تجربه دارند.

علی ترک قشقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها