در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
وارد شدن ورزش به عرصه تجارت جهانی و دنیای تبلیغات، برندهای مختلف ورزشی را بتدریج وارد میدان کرد. این برندها با حضور در دنیای ورزش آنچنان مشهور شدند و درآمد کسب کردند که به جزئی از دنیای ورزش تبدیل شدند. در حال حاضر برندها و شرکتهای ورزشی زیادی در سراسر دنیا مشغول کارند، اما برخی از این برندها واقعا متمایز شدهاند. اکنون برندهای مختلف دنیای ورزش رقابت سرسختانهای را با یکدیگر آغاز کردهاند. در ادامه ده برند معتبر دنیای ورزش که لباس، کفش و تجهیزات ورزشی تهیه و تکثیر میکنند، بیشتر معرفی میشوند.
1- نایک، برند اول دنیای ورزش (Nike)
نایک حالا به جزئی جدانشدنی از دنیای ورزش تبدیل شده است. میان انواع و اقسام برندهای مختلف ورزشی نام نایک در صدر قرار دارد و به نظر نمیآید بر سلطه این برند معتبر بر ورزش پایانی وجود داشته باشد. نایک همچنان در صدر پردرآمدترین و معتبرترین برند ورزشی دنیا قرار دارد. کمپانی نایک رسما کار خود را به عنوان مجری تهیه، طراحی و تکثیر لباس و تجهیزات ورزشی سال 1964 در آمریکا آغاز کرد و تا امروز همچنان به عنوان برند اصلی و شماره یک دنیای ورزش به کار خود ادامه میدهد. شرکت نایک ابتدا با نام بلو ریبون اسپورتس شناخته میشد، اما از سال 1978 یعنی زمانی که سرمایهگذاریهای بیشتری روی ورزش کرد تغییر نام داد و نام نایک را به خود گرفت. بیل باورمن و فیل نایت سرمایهگذارانی بودند که برای نخستین بار این شرکت عظیم ورزشی را پر و بال دادند و تاسیس کردند. این شرکت ورزشی در سالهای بعد بتدریج نام و شهرت بیشتری یافت و سرمایهگذارانی را جذب کرد تا به مرور زمان به قدرتمندترین برند ورزشی دنیا تبدیل شود. شرکت نایک هماکنون نه فقط در آمریکا بلکه در سراسر جهان شعبه دارد و هر سال بر تعداد شعبههایش در جهان افزوده میشود. کانون اصلی شرکت نایک در واشنگتن قرار دارد. بزرگترین، پردرآمدترین و معتبرترین کمپانی تهیه لباس و تجهیزات ورزشی در سال گذشته میلادی 24 میلیارد و 128 میلیون دلار درآمد خالص داشت، در حالی که 44 هزار نفر کارکنانش در سراسر جهان در همین سال از نایک در مجموع سه میلیارد و 40 میلیون دلار حقوق گرفتند. درآمدهای سرسامآور نایک به همین جا ختم نمیشود، آنها از طریق فروش اینترنتی و فعالیتهای دنیای مجازی هم بسیار منتفع میشوند. سال گذشته میلادی، درآمدهای خالص این کمپانی از اینترنت به دو میلیارد و 223 میلیون دلار رسید. داراییها و میزان محصولات کنونی کمپانی نایک نیز اکنون 15 میلیارد و 465 میلیون دلار ارزش دارد.
جالب است بدانید تنها نام این کمپانی ورزشی یعنی نایک خود ده میلیارد و هفت میلیون دلار ارزش دارد. ردپای نایک به عنوان برند اصلی ورزش جهان در همه جا دیده میشود، از جام جهانی و المپیک و رقابتهای مختلف ورزشی گرفته تا انواع لیگهای ورزشی و تورنمنتهای بینالمللی. بخش عظیمی از کفشهای ورزشی دنیا محصول این شرکت است. نایک از بسیاری از ورزشکاران مطرح و نامی دنیا حمایت مالی میکند که مسی یکی از شناختهترینشان است که برای نایک تبلیغ میکند. نخستین ورزشکاری که نایک از او حمایت مالی کرد یک تنیسور رومانیایی به نام لی ناستازه بود و پس از آن حمایت مالی از ورزشکاران مطرح دنیا برای این کمپانی به یک رسم تبدیل شد. اکنون علاوه بر مشهورترین و بهترین فوتبالیستها، تعداد زیادی از دوندگان مشهور دنیا تحت پوشش حمایتهای مالی و ورزشی شرکت نایک قرار دارند.
2- آدیداس (Adidas)
دومین شرکت عظیم ورزشی دنیا به ژرمنها تعلق دارد. آدیداس انواع لباسها، کفشها و تجهیزات ورزشی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی تولید میکند. آدیداس نیز همانند نایک پهنهای به گستردگی جهان دارد و شعباتش در سراسر جهان پراکنده است. این شرکت سال 1924 با نام گبرودر داسلر شوفابریک تاسیس شد، اما در سال 1949 به آدیداس تغییرنام داد. آدولف داسیر، موسس آن است. این کمپانی که کانون اصلیاش در آلمان قرار دارد سال گذشته میلادی 14 میلیارد و 488 میلیون یورو درآمد داشت. 46 هزار و 306 نفر کارمند این کمپانی ورزشی سراسر جهان هستند. آدیداس از ورزشکاران معروف دنیا حمایت مالی میکند و هماکنون نیز 9.1 درصد از سهام بایرن مونیخ را خریده است.
3- ریباک (Reebok)
ریباک به عنوان سومین برند معتبر دنیای ورزش، زیرمجموعه کمپانی آدیداس است و در واقع یکی از شعبههای این کمپانی عظیم به شمار میرود. ریباک به عنوان یکی از شعبههای آدیداس آنچنان پر و بال گرفت که اکنون در رده سوم پردرآمدترین برندهای ورزشی دنیا قرار دارد. کمپانی ورزشی ریباک که فقط در کار تولید لباس و کفش ورزشی است سال 1895 در انگلستان تاسیس شد، اما طی سالهای اخیر با کمک کمپانی آلمانی آدیداس شهرت جهانی یافت و خود شعبههایی تاسیس کرد که اکنون در سراسر جهان پراکندهاند. جالب است بیشتر درآمدهای ریباک از طریق فروش اینترنتی به دست میآید، به گونهای که این برند معتبر ورزشی در سال بیشتر از پنج میلیارد و 400 میلیون یورو درآمد اینترنتی کسب میکند.
4- پوما (Puma)
چهارمین شرکت پردرآمد دنیای ورزشی پوماست. این کمپانی نیز به آلمانیها تعلق دارد. این برند نیز به تولید انواع لباسها و کفشهای ورزشی مشغول است. اکنون بخش عظیمی از محصولات کمپانی پوما به رشتههای فوتبال، دو و میدانی، موتورسیکلتسواری، گلف و قایقرانی اختصاص دارد. کمپانی پوما سال 1948 در باواریایی آلمان افتتاح شد، البته پوما ابتدا فقط یک کارخانه تولید کفشهای ورزشی بود. محصولات ورزشی این شرکت هماکنون در 120 کشور دنیا به فروش میرسد. پوما که در طول سال نزدیک به شش میلیارد یورو درآمد دارد ورزشکاران و باشگاههای مطرحی را تحت حمایتهای خود گرفته که اوساین بولت، دونده مشهور جاماییکایی در صدر این چهرههای مشهور قرار دارد.
5- فیلا (Fila)
پنجمین برند مشهور و پردرآمد دنیای ورزشی با اصلیتی ایتالیایی، سال 1911 تاسیس شد، هرچند از سال 2007 امتیازش در انحصار کره جنوبی قرار گرفت. فیلا فقط کفش و لباس ورزشی تولید میکند و بیشتر به تهیه لباس و کفشهای مخصوص ورزشهای تنیس، دوومیدانی، ورزشهای آمادگی جسمانی، بسکتبال، گلف و شنا اشتهار دارد. کفشهای ورزشی فیلا برای کودکان نیز یکی از ویژگیهای این کمپانی است، فیلا هماکنون برای تمام گروههای سنی از نوزاد گرفته تا نوجوان کفش ورزشی تهیه میکند. درآمدهای فیلا در طول سال به چهار و نیم میلیارد یورو میرسد.
6- کانورس (Converse)
کانورس که ششمین برند معتبر و پرفروش دنیای ورزش است سال 1908 در ماساچوست آمریکا افتتاح شد و از آن زمان به تولید کفش و لباس ورزشی و البته طراحی مد مشغول است. کانورس زمانی به کمپانی ورزشی معتبر و پردرآمد تبدیل شد که تحت مالکیت نخستین برند دنیا یعنی نایک قرار گرفت. کانورس با کمک نایک موفق شد شهرتی جهانی یابد و همه محصولات ورزشی خود را به بازار جهانی عرضه کند. کانورس که زمانی فقط در کار تولید کفش و لباس ورزشی بود اکنون حتی از ورزشکاران مطرح دنیا نیز حمایت مالی میکند. بخش عظیم لباس و کفشهای بازیکنان و تیمهای شاغل در لیگ بسکتبال حرفهای آمریکا موسوم به NBA را کمپانی کانورس تولید میکند.
7- نیو بالانس (New Balance)
نیو بالانس، دیگر برند ورزشی معتبر و پرفروش دنیاست که پایگاه اصلی آن در آمریکا قرار دارد. نیوبالانس سال 1906 در بوستون تاسیس شد. این کمپانی فقط به تولید انواع کفشهای ورزشی اختصاص دارد و بیشتر برای ورزشکاران رشتههای دوومیدانی، آمادگی جسمانی، تنیس، بیسبال و یوگا کفش تولید میکند. البته نیوبالانس علاوه بر تولید انواع کفشهای ورزشی، در خط تولید البسه ورزشی هم قرار دارد. درآمدهای نیوبالانس از سال 2009 رو به افزایش گذاشت و از یک میلیارد در سال به چهار میلیارد رسید. این برند آمریکایی اسپانسر تعدادی از باشگاههای فوتبال و بیسبال شده است، ضمن اینکه تعدادی از دوچرخهسواران و تنیسورهای مطرح را تحت حمایت خود دارد.
8- کا سوئیس (K Swiss)
کا سوئیس برندی است که از فعالیتهای ورزشی دو برادر سوئیسی در آمریکا به وجود آمد. آرت و ارنی برانر، پس از مهاجرت به آمریکا و براساس علاقهای که به تنیس داشتند نخستین کفشهای چرمی مختص تنیس را طراحی کردند. این اتفاق سال 1966 افتاد و آنها شرکت خود را که اکنون یکی از معتبرترین برندهای ورزشی است در کالیفرنیا راهاندازی کردند. کا سوئیس در حال حاضر فقط با تولید کفشهای ورزشیاش در دنیای ورزش شهرت پیدا کرده است. این کمپانی در سالهای اخیر اسپانسر تعدادی از تنیسورهای مطرح دنیا هم شده است. هرچند کا سوئیس برای رشتههای مختلفی کفش تهیه میکند، اما عمده تولیدات ورزشی این کمپانی به رشتههای تنیس و دوومیدانی مربوط میشود.
9- اسیکس (Asics)
اسیکس، دیگر برند ورزشی آسیایی در فهرست معتبرترینها و پرفروشهاست. ژاپنیها با سختکوشی و پشتکار این برند را به پرفروشها در سراسر دنیا تبدیل کردند، هر چند در سالهای اخیر میزان فروش و درآمدهای حاصل با کاهشهای چشمگیری مواجه شد. اسیکس هم منحصرا در کار تولید کفش، لباس و تجهیزات ورزشی قرار دارد. این محصولات عموما مختص رشتههایی نظیر فوتبال، دوومیدانی، تنیس، بدمینتون، اسکواش، هنرهای رزمی، کریکت، گلف، کشتی، آمادگی جسمانی، والیبال و چند رشته ورزشی دیگر است. ژاپنیها به شعبههای آسیایی خود اکتفا نکردهاند و در سراسر دنیا این برند را گسترش دادهاند. بسیاری از ورزشکاران حرفهای ژاپن غیر از اسیکس برند دیگری را به عنوان اسپانسر انتخاب نمیکنند.
10- آمبرو (Umbro)
آمبرو، نام یک برند انگلیسی است که شرکت مخصوص آن سال 1924 افتتاح شد. برند انگلیسی آمبرو بیشتر به تهیه و طراحی لباس و تجهیزات ورزشی رشتههای فوتبال و راگبی اختصاص دارد. آمبرو نیز گسترهای به پهنای جهان پیدا کرده و جای خود را میان سایر برندهای معتبر و غولهای ورزشی دنیا باز کرده است. محصولات این برند در 90 کشور دنیا خرید و فروش میشود و در بسیاری از نقاط دنیا فروشگاههای آمبرو و شعبههای آن دیده میشود. هم اکنون در انگلیس علاوه بر تیم ملی این کشور، تیم منچسترسیتی هم آمبرو را اسپانسر خود انتخاب کرده است و علاوه بر آن، تعدادی از فوتبالیستهای مطرح از جمله وین رونی که در منچستریونایتد بازی میکند نیز این شرکت را به عنوان اسپانسر خود انتخاب کرده است.
11- کاپا (kappa)
دیگر برند معتبر دنیای ورزش هم از ایتالیا میآید؛ برندی که کاپا نام دارد. کاپا نیز در خط تولید انواع تجهیزات ورزشی اعم از کفش و لباس ورزشی و سایر کالاهای ورزشی قرار دارد. کاپا یکی از قدیمیترین برندهای اروپایی است. کمپانی کاپا سال 1916 در تورین ایتالیا افتتاح شد، اما محصولاتش اکنون فقط به ایتالیا اختصاص ندارد. این محصولات اکنون به تمام دنیا عرضه میشود و اتفاقا مشتریان زیادی دارد و یکی از محبوبترینها و پردرآمدترینهاست. کفشهای کمپانی کاپا میان فوتبالیستهای سراسر دنیا، طرفداران زیادی دارد. بسیاری از فوتبالیستهای مشهور دنیا فقط کفشهای استوکدار کاپا را پا میکنند. تعدادی از تیمهای ملی فوتبال دنیا نیز کاپا را به عنوان اسپانسر خود انتخاب کردهاند، ازجمله تیم ملی بلغارستان. کاپا میان فوتبالیستها نام شناخته شدهای است. کاپا در سالهای اخیر تلاش زیادی کرده است تا در فوتبال جای بیشتری برای خود باز کند.
12- دیادورا (Diadora)
مارسلو دانیلی سال 1948 دیادورا را در ایتالیا افتتاح کرد. دیادور ابتدا فقط در ایتالیا بازار خرید و فروش داشت، اما سالهای بعد در دنیای ورزش به یک نام جهانی و فراگیر تبدیل شد و لقب یکی از پرفروشترین برندهای ورزشی دنیا را گرفت. کفش و لباس و انواع تجهیزات ورزشی تولیدهای این برند بینالمللی و محبوب ایتالیایی است. دیادورا در ایتالیا و بازارهای جهانی فقط هموطنان خودش را رقیب میبیند، برندهایی همچون کاپا و لوتو. اصولا ایتالیاییها در بازارهای جهانی ورزش، برندهای معتبری ارائه کردهاند که رقابت آنها برای اول بودن همچنان ادامه دارد. دیادورا در ایتالیا بسیاری از فوتبالیستهای مطرح سری «آ» را به عنوان مدل تبلیغاتی خود انتخاب کرده است و در ازای پرداخت مبلغی کلان به آنها به عنوان پیشقرارداد، آنها را تحت حمایت خود در میآورد. تیمها و باشگاههای زیادی با اسپانسری دیادورا به میدان میروند.
13- لوتو (lotto)
لوتو، نام یک برند معتبر ایتالیایی است. نام لوتو نیز در انحصار تولید تجهیزات، انواع البسه و کالاهای ورزشی قرار دارد. شرکت لوتو سال 1973 در مونته بلونای ایتالیا افتتاح شد و همچنان در مالکیت ایتالیاییها قرار دارد. لوتو با تبدیل شدن به یک برند بینالمللی و معتبر، کمکم به تمام کشورهای جهان نفوذ کرد، به گونهای که در حال حاضر شعبات نام این برند معتبر در 60 کشور جهان حضور دارد. لوتو کفش و لباس بسیاری از تیمهای ملی مختلف را در سطح جهان و تیمهای باشگاهی تهیه میکند. علاوه بر تیمهای ملی و باشگاهی، ورزشکاران زیادی نیز تحت حمایت مالی این کمپانی ایتالیایی قرار دارند. تعداد ورزشکاران و تیمهایی که لوتو اسپانسر آنهاست روز به روز افزایش مییابد که این از محبوبیت و افزایش اعتبار برند ایتالیایی لوتو نشان دارد.
هیلدا حسینیخواه / گروه ورزش
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد