گزارش

عقب‌نشینی وزیر از حذف ممیزی کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در آستانه گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی از حذف ممیزی پیش از انتشار کتاب سخن گفته بود، در جدیدترین اظهارنظر عقب‌نشینی کرد و گفت: نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم.
کد خبر: ۵۹۶۲۸۷

به گزارش جام‌جم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط یک ماه بعد از گفت‌وگوی خود با یکی از مجلات مبنی بر حذف ممیزی پیش از چاپ کتاب، با واکنش‌های بسیاری از سوی نویسندگان و ناشران مواجه شد و همین واکنش‌ها بود که باعث شد سرانجام روز گذشته در اظهارنظری اعتراف کند، نمی‌توان ممیزی پیش از چاپ کتاب را حذف کرد.

جنتی در آخرین اظهارنظر خود درباره ممیزی کتاب و فیلم نیز گفت: بارها گفته‌ام ممیزی یک اصل حاکمیتی است که به عهده دولت است. البته ما می‌خواستیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم که پس از بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم؛ پس باید شرایطی را فراهم کنیم تا هر کتابی که به وزارت فرهنگ ارجاع می‌شود، در اسرع وقت بررسی و پاسخ آن روشن شود که نویسنده و ناشر برای مدت طولانی پشت در نمانند.

در حالی وزیر ارشاد این سخنان را عنوان می‌کند که در یک ماه اخیر بسیاری از نویسندگان و ناشران به اظهار نظر درباره حذف ممیزی پیش از چاپ کتاب پرداختند. ازجمله افرادی که در این‌باره به اظهار‌نظر پرداخت، محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در دولت نهم بود. او گفت: نظارت پیش از انتشار کتاب، پیش از چاپ صورت می‌گیرد و ضوابطی که در این مورد تصویب شده، ضوابط نشر کتاب است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در سال 1388 هم مورد بازنگری قرار گرفته و قانونی ابلاغ شده است.

پرویز با اشاره به موارد عنوان شده درباره تغییر در ممیزی افزود: اگر قرار است تغییری در این ضوابط صورت بگیرد قاعدتا مرجع تصمیم‌گیری قانونی خود شورای عالی انقلاب فرهنگی است و موضوع می‌تواند در شورا مطرح شود و افراد اگر نظرشان برگشته باشد در ضوابط تغییر ایجاد می‌کنند، در غیر این صورت ضوابط قانونی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این ضوابط باید اعمال شود.

محمدرضا سرشار، نویسنده همیشه منتقد نیز در پایگاه خود در این‌باره نوشت: به خلاف وعده رئیس‌جمهور منتخب ـ در وعده‌های انتخاباتی خود ـ و وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، لغو مجوز نشر کتاب و ممیزی قبل از چاپ، غیرقانونی و غیرممکن است.

سرشار افزود: طبق ماده 9 قانون ضوابط نشر کتاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوبه 660؛ مورخ 24 فروردین 89؛ که در تاریخ 3 اردیبهشت 89 ابلاغ شده است) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با تشکیل کمیته‌های تخصصی، تمامی کتاب‌ها را قبل از چاپ، بررسی کند؛ و این آثار فقط در صورت نداشتن موارد خلاف قانون و دریافت مجوز رسمی از وزارت ارشاد می‌توانند منتشر شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها