با فرید الهامی، سرپرست گروه موسیقی فردوسی

«سیمرغ کوه قاف» روی صحنه می‌رود

فرید الهامی، سرپرست گروه موسیقی فردوسی، این روزها قصد دارد یک پرفورمنس را با نام سیمرغ کوه قاف روی صحنه ببرد. او همچنین آلبوم‌های شاهنامه کردی و شاهنامه فارسی را با شهرام ناظری در دست انتشار دارد. با او درباره این فعالیت‌ها گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم.
کد خبر: ۵۹۶۲۳۸
«سیمرغ کوه قاف» روی صحنه می‌رود

شما از جمله تنبورنوازان موفقی هستید که همواره با استاد شهرام ناظری فعالیت داشته‌اید و گروه موسیقی فردوسی را هم که گروه موفقی است، تشکیل داده‌اید. کمی درباره فعالیت‌هایتان در این عرصه توضیح دهید.

تنبورنوازی را از خردسالی در شهرستان صحنه در محضر پدربزرگم استاد سیدایاز قزوینه‌ای و استاد سیدامرالله شاه‌ابراهیمی که هر دو از نوازندگان صاحب سبک تنبور بودند، آغاز کردم و در ادامه به یادگیری ساز سه‌تار و موسیقی سنتی نزد سیدوهاب و سیدصفا قزوینه‌ای پرداختم. در زمینه تلفیق شعر و موسیقی هم از محضر استاد شهرام ناظری بهره‌ بردم. در سال 84 گروه فردوسی را بر اساس دیدگاهی مقامی تشکیل دادم و سعی کردم با نگاهی متفاوت از آثار پیشینیان، اجرای اشعار شعرای نوپرداز (نیما، اخوان، شاملو، سایه و...) با مقام‌های تنبور آغاز کنم.

قرار بود دو آلبوم شاهنامه کردی و شاهنامه فارسی را هم با آقای ناظری منتشر کنید.

اواخرسال 85 آغاز همکاری با استاد شهرام ناظری در آلبوم شاهنامه‌ کردی (رستم و سهراب) بود که آن اثر را براساس مقام‌های باستانی تنبور ساختم. همزمان با آن، شاهنامه‌ فارسی را که از سال 84 گزینش اشعار و آهنگسازی آن را آغاز کرده بودم در کشورهای تونس، فرانسه و شهرهای مختلف ایران اجرا کردیم، اما هنوز این آلبوم‌ها منتشر نشده‌اند. ضمن این‌که کار دیگری هم با ایشان داریم که مجموعه‌ای درباره حضرت مولاناست. این کار تا به حال در چند شهر اجرا شده است.

اجرای تازه‌ای هم خواهید داشت یا خیر؟

بله. اجرای سیمرغ کوه قاف را در پیش داریم. تلفیقی از موسیقی، تئاتر فرم، طراحی و گرافیک همزمان بر یک صحنه است که بخش موسیقایی آن حاصل تلفیق موسیقی مقامی(تنبور، سرنا) موسیقی سنتی (کمانچه، عود) موسیقی کلاسیک (چنگ، ویلن‌سل) ) و سازهای کوبه‌ای ابداعی و دف است. دو بازیگر هم در این اثر حضور خواهند داشت.

در واقع می‌توان گفت این اثر پرفورمنس است.

بله.

خواننده اثر کیست؟

این اثر بی‌کلام و ابداعی است که چند نفر از استادان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های هنر در بوستون آمریکا این کار را به عنوان شیوه اجرایی نو شناخته‌اند.

در ایران چه زمانی اجرا می‌شود؟

مهر و آبان امسال در شیراز و تبریز اجرا خواهد شد.

آلبوم تازه‌ای هم دارید یا خیر؟

ضبط آلبوم کورش بزرگ آغاز شده است. این مجموعه به سرایندگی میثم سلگی مشتمل بر پنج بخش (نیایش، داستان عشق ماندانه و کمبوجیه، تولد کورش، منشور کورش و سرودی از ایران) است که یک راوی که از بازیگران سینماست با همراهی ساز چنگ خانم تارا جاف متصل‌کننده‌ این بخش‌ها به یکدیگر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها