تست وانت فورد رپتر (raptor) مشخصات فنی Ford F-150 SVT Raptor تعداد سیلندرها : 8 حجم موتور ( سی سی ) : 5400 حداکثر قدرت ( اسب بخار / دور در دقیقه ) : 310 / 5000 حداکثر گشتاور ( پاوند / دور در دقیقه ) : 365 / 3500 شتاب 0 تا 100 کیلومتر ( ثانیه ) : 5/8 وزن خالص ( کیلوگرم ) : 2682 طول ( میلی متر ) : 5611 عرض ( میلی متر ) : 2192 ارتفاع ( میلی متر ) : 1991 فاصله محورها ( میلی متر ) : 2682
کد خبر: ۵۸۶۶۷۵
آزمایش فنی فورد رپتر

SVT رپتور در مقایسه با فورد SUV F-150 از نظر پهنا 168 میلی متر عرض تر است تا بدین ترتیب امکان نصب بازوهایی کنترلی بلندتر و قدرتمند در بالا و پایین به وجود آید و همین طور اتصالات نیمه شافت نیز فضایی برای خود پیدا کنند . در ساخت گلگیرهای رپتور، از مواد کامپوزیتی مخصوصی استفاده شده که میزان برجستگی آها در طرفین 100 میلی متر بوده تا بدین ترتیب امکان پوشاندن تایرهای 35 اینچی بسیار بزرگ ساخت BF گودریچ وجود داشته باشد.

در حالی که بدنه و سیستم فنربندی آن تماما منحصر به فرد بوده ، موتور و کابین فقط دچار تغییرات بسیار اندک شده اند.
در زیر در پوش موتور آن پیشرانه بسیار قدرتمند فورد به حجم 4/5 لیتر به صورت 8 سیلندر V شکل با توان تولیدی 310 اسب بخار در 5 هزار دور در دقیقه و 365 پاوند گشتاور در 3500 دور در دقیقه قرار گرفته که نیروی آن توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک انتقال پیدا می کند.
البته مدل هایی که برای مسابقات بیابانی تدارک دیده می شوند در سال آینده وارد بازار خواهند شد، مجهز به یک موتور 8 سیلندر V شکل کاملا جدید خواهند بود که حجم آن 2/6 لیتر است. تخمین زده می شود نیروی تولیدی آن 400 اسب بخار و گشتاور آن نیز 400 پاوند باشد.

در داخل کابین به منظور هماهنگی بهتر با ظاهر جسورانه آن ، از فرمانی با پوشش چرم طبیعی ، صندلی های کاملا برجسته با پهلوهای نگهدارند و پوشش چرم طبیعی استفاده شده است.

رپتور را به دلیل دارا بودن تایرهای بسیار بزرگ ، گلگیرهای برجسته ، جلو پنجره کاملا بزرگ و طرح گرافیکی خاص ، آخرین کلام در یک خودروی بیابانی و به نوعی اسباب بازی صحرا می دانند . اما باید آن را چیزی فراتر از اسباب بازی به شمار آورد چون با قابلیت حمل بار به وزن حدود 450 کیلوگرم و قابلیت کشندگی باری به وزن بیش از 2700 کیلوگرم یک وانت بار بسیار توانا است .
علیرغم توانایی های بسیار بالا ، در عبور از مسیر های بیابانی نباید این تصور پیش آید که رپتور در حرکت جاده ای و عبور از اتوبان ها دچار نارسایی است .
رمز این کار باز هم در کمک فنرها نهفته است . چون با توجه به میزان بازی و حرکت زیاد کمک فنرها و قابلیت محکم شدن تدریجی آنها ، احساس سواری آن همواره به گونه ای است که راننده و سایر سرنشینان از آن لذت می برند .
در هنگام عبور از دایره پیچ ها تقریبا دچار هیچ گونه لرزش اتاق نشده و از این نظر با یک اتومبیل خوب سواری قابل مقایسه بوده و پایداری آن در چنین شرایطی نوعی اعتماد به نفس در راننده ایجاد می کند . در اینجا بد نیست به ارائه توضیحاتی در مورد تایرهای آن که کاملا خاص هستند بپردازیم
در ابتدا تصور بر این است که چنین تایرهای غول پیکری که برای مسیرهای بیابانی طراحی و ساخته شده که بتواند وزن 5900 کیلویی این وانت بار را نیز تحمل کند باید بسیار پر سرو صدا و بعضا ناراحت کننده باشد ، اما در اولین گردشی که با آن انجام می دهید ، کاملا خلاف آن به شما ثابت می شود چون تنها صدایی که در کابین آن به گوش می رسد ، صدای خروجی از لوله اگزوزهای آن است .
در اینجا شاید این تصور پیش آید که کمپانی فورد توانسته با کمک کمپانی BF گودریچ و فاکی که اولی تایرساز و دومی کمک فنرساز بوده اتومبیلی را ساخته و پرداخته کند که از نظر بسیاری جهان برجسته باشد ، در صورتی که چنین تفکری صحیح نبوده چون آنچه باعث گردیده رپتوریک وانت بار بیابانی فوق العاده استثنایی باشد ، صرفا استفاده از قطعات محکم و برخورداری از تکنولوژی بالا نبوده ، بلکه تجهیزات الکترونیکی بسیار پیشرفته آن بوده که معمولا در فضاهای خارج کارخانه و به صورت آزاد در بازار قابل ابتیاع نیستند . به طور مثال سیستم قفل دیفرانسیل عقب قابلیت درگیر شدن در تمامی سرعت ها را دارد و این درگیر شدن در حالت های مختلف اعم از حالت یک دیفرانسیل سبک یا دو دیفرانسیل سنگین امکان پذیر بوده و برای درگیر کردن آن کافی است یک اهرم کوچک را که در جلو داشبورد قرار دارد بکشید .
قرار دادن رپتور در حالت بیابانی ( off Road ) باعث ایجاد تغییرات زیادی در وضعیت گازخور اتومبیل و برنامه تعویض دنده ها در گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن می شود . نتیجه این عمل تعویض جسورانه تر دنده ها در دورهای موتور بالاتر بوده و بنابراین دوره توقف اتومبیل در دنده افزایش پیدا می کند و وضعیت انتقال نیرو از تک دیفرانسیل به دو دیفرانسیل تبدیل می شود .
در سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی که اختصاص به رپتور دارد ، از تحریک کننده های سیستم ضد بلوکه ABS استفاده شده و می توانید اتومبیل را به راحتی از تندترین سراشیبی ها بدون آنکه پایتان کوچک ترین تماسی با پدال ترمز پیدا کند پایین آورید . نباید این تصور پیش آید که رپتور فقط دارای تجهیزات فوق العاده زیاد است ، بلکه قیمت آن نیز همانند تجهیزاتش بالاست .
با قیمت 38 هزار و 995 دلار تنها 2500 دلار گران تر از فورد F - 150 FX4 بوده با این تفاوت که توانایی های بسیار بالاتری دارد .
زمان ورود به بازار آن اوایل سال 2010 و مدل 2/6 لیتری آن دارای قیمتی معادل 41 هزار و 995 دلار خواهد بود.

کیوان بنی هاشمی مجله ماشین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها