رئیس سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: رتبه کشور ما در تعداد ثبت آثار جهانی از 32 به 14 ارتقا یافته است.
کد خبر: ۵۷۷۶۸۶
ارتقا رتبه ایران در تعداد ثبت آثار جهانی

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدشریف ملک‌زاده در نشستی خبری که صبح امروز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد با اشاره به برگزاری جشنواره استقبال از بهار و جشنواره عشایر یادآور شد: برگزاری جشنواره عشایر باعث رشد 100 درصدی سفر به مناطق عشایری و روستایی شده است.

ملک زاده افزود: همچنین برگزاری جشنواره اقوام در استان سیستان و بلوچستان نیزموجب رشد 53 درصدی سفر به این استان مرزی شد.

وی به موضوع برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های صنایع  دستی در 8 ماهه گذشته اشاره کرد و ادامه داد: برپایی جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی در نوروز 92 بیش از 14 میلیارد تومان سودآوری و درآمدزایی داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه صحبتهای خود با اشاره به رشد سفرهای نوروزی با تشکر از تلاشهای همکاران خود در سازمان میراث فرهنگی از آمادگی کامل این سازمان برای برگزاری سفرهای تابستانی خبر داد.

رئیس سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری به ارتقا رتبه ایران در تعداد ثبت آثار جهانی اشاره کرد و     گفت: رتبه کشور ما در تعداد ثبت آثار جهانی از 32 به 14 ارتقا یافته است.

وی در پاسخ به پرسشی گفت: 786 شهر تاریخی و همچنین 540 روستای تاریخی براساس قانون برنامه چهارم توسعه کشور شناسایی شد که 45 بافت تاریخی در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

در ادامه این نشت خبری معاون میراث فرهنگی کشور در گزارش خود از رشد و توسعه موزه ها، آثار ثبتی و مرمت و ساماندهی اماکن تاریخی خبر داد.

آتوسا مومنی گفت: در حوزه ثبت آثار تاریخی تا قبل از انقلاب اسلامی 8 هزار و 622 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و از سال 57 تا سال 84 15 هزار اثر به فهرست میراث ملی اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه آثار ثبتی ملی از سال 84 تا کنون به 32 هزار و 699 اثر رسیده است، یادآور شد: با وجود مشکلات بودجه ای بسیاری که در حوزه ثبت آثار تاریخی، تعیین حریم و حفاظت از این آثار وجود دارد، در دولت های نهم و دهم ثبت آثار تاریخی رشد قابل توجهی داشته است.

مومنی در ادامه از ثبت جهانی 7 اثر تاریخی و فرهنگی تا قبل از انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی تا سال 84 نیز 7 پرونده کشورمان موفق به ثبت در فهرست میراث جهانی شدند در حالی که در 8 سال گذشته 16 پرونده با شماره ثبت جداگانه در فهرست میراث جهانی جای گرفتند.

مومنی  در ادامه ارائه این گزارش از رشد موزه های کشور خبر داد و گفت: تعداد موزه های کشور تا قبل از انقلاب اسلامی 43 موزه بوده است، از زمان انقلاب تا سال 84 تعداد موزه ها به 167 موزه رسید و در دولت نهم و دهم 204 موزه ساخته شد، در حال حاضر 414 موزه در سطح کشور فعالیت می کنند.

وی با اشاره به ایجاد و تجهیز پایگاه های میراث تاریخی کشور یادآور شد: در حال حاضر 90 پایگاه تاریخی در سطح کشور وجود دارد که این رقم نشان دهنده رشد 200 درصدی این پایگاه ها است.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در حوزه پرونده مرمت و ساماندهی در دولت های نهم و دهم هزار و 161 پرونده مرمت و ساماندهی داشته ایم که در مجموع هزار و 826 پرونده مرمت و ساماندهی به ثمر رسیده است.

رشد سرمایه گذاری در سازمان میراث فرهنگی

در ادامه این نشت خبری مجید ابوالفتحی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در تشریح مهمترین برنامه های معاونت سرمایه گذاری در دولتهای نهم و دهم و خصوصاً 8 ماهه اخیر گفت: تا قبل از سال 84تنها هفت منطقه نمونه گردشگری در کشور وجود داشت که این رقم در حال حاضر به یک هزار و 168 منطقه نمونه گردشگری رسیده است .

 وی افزود : ضمن اینکه تا قبل از سال 84 مطالعات امکان سنجی 100 منطقه نمونه گردشگری انجام شده بود که در حال حاضر مطالعات امکان سنجی 912 منطقه نمونه گردشگری انجام شده است .

ابوالفتحی افزود : درحال حاضربیش از یک هزار روستای هدف گردشگری نیز شناسایی شده که در حال حاضر مطالعات امکان سنجی 153 روستای هدف گردشگری انجام شده است.

افزایش درآمد فروش صادرات صنایع دستی

یحیی رحمتی معاون صنایع دستی کشور نیز در این نشست با تشریح مهمترین اقدامات این معاونت در 8 ماهه اخیر افزود: 161 هزار و 300 نفر از هنرمندان برای استفاده از مزایای بیمه معرفی شده اند که تاکنون بیمه 101 هزار نفر از این هنرمندان نهایی شده است .

وی گفت: در 8 ماهه اخیر 3 نمایشگاه ملی برگزار کردیم ضمن اینکه 620 بازارچه صنایع دستی با ظرفیت 6 هزار و800 غرفه در نوروز 92 و نیز 92 بازارچه برای تعطیلات تابستانی برپا شده است .

وی با اشاره به استقبال بی نظیر گردشگران از جشنواره صنایع دستی در عید نوروز92 اضافه کرد: 14 میلیاردو 711 میلیون تومان رقم فروش محصولات صنایع دستی در نوروز 92 است .

رحمتی افزود: ضمن اینکه در نمایشگاه هفته صنایع دستی نیز یک و نیم میلیارد تومان صنایع دستی گوناگون به فروش رسید و در مجموع 40 میلیون نفر از بازارچه های صنایع دستی بازدید کردند .

رحمتی با اشاره به واگذاری صدور مجوزهای سه گانه به بخش خصوصی یادآور شد: درحال حاضر 21 هزار و 921 کارت شناسایی و یک هزار و 21 پروانه کارگاهی برای هنرمندان صادر شده است .

معاون صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته مجموع صادرات صنایع دستی کشور به 733 میلیون و 697 هزار دلار رسید.وی هم چنین از احیای 5 رشته فراموش شده صنایع دستی خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها