نمی‌دانم این چه عادت زشتی است که بعضی‌ها دوست دارند، الکی شایعه درست کنند. انگار بدون شایعات، آرامش ندارند و زندگی آنها یک چیزی کم دارد. یکی نیست به آنها بگوید خوشتان می‌آید بقیه هم برای شما شایعه درست کنند؟ مثلا شایع کنند که فلانی از فلان خبرگزاری به اتفاق خانواده محترم و به قصد تهیه گزارش از قیمت یخ به قطب شمال سفر کرده است؟...
کد خبر: ۵۷۶۷۵۶

ـ‌ یخ‌ کنی هی با این شایعه‌سازی‌ات! (تا آمدیم بفهمیم کی یک همچین لیچاری بارمان کرد؛ طرف مثل یخ آب شده بود، رفته بود توی زمین!)

حیف که حال و حوصله دهن به دهن گذاشتن ندارم. بگذریم. داشتیم از شایعه‌سازی می‌گفتیم و این که بعضی‌ها با ساختن و انداختن شایعات در افواه عمومی، ببینید چطوری دفتر رئیس‌‌جمهور را به نشان دادن واکنش وامی‌دارند. مگر دولت بیکار است؟ آن هم درست در آخرین روزهایی که هزار و یک کار کرده و نکرده دارد که یکی‌اش فقط خداحافظی از این و آن و از اینجا و آنجاست. بالاخره باید کلید دولت را تحویل بدهند یا نه؟ اگرچه دولت جدید خودش با کلید آمده باشد. هر کلیدی یک تعریفی دارد. بگذریم که قصد کلید کردن روی این موضوع را هم نداریم. می‌خواستیم از یک شایعه و از یک واکنش سریع دولت بگوییم که در ادامه می‌گوییم.

تکذیبیه‌‌های آخر: «معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور، ضمن تکذیب خبر مسافرت خانوادگی برخی از اعضای دولت به مسکو، گفت: هواپیمای حامل رئیس‌جمهور، گنجایش صد نفر را نداشت و هیچ‌کدام از وزرا و همراهان در این سفر نبودند.»

در تکمیل تکذیب: الان ممکن است باز برخی افراد شایعه‌ساز ـ که بعضا دست خودشان هم نیست ـ همچین شایع کنند که اگر هواپیمایش گنجایش صد نفر به بالا را داشت، حتما برخی از اعضای دولت به اتفاق خانواده محترم روانه سفر می‌شدند. اینها خیال کردند، روسیه مثل آمریکا دیدن دارد. فلذا دست پیش گرفته، همین‌جا این شایعه دوم محتمل را نیز در هوا خنثی می‌سازیم. حالا باز ببینیم با این هشیاری ما، چه شایعه دیگری می‌سازند.

بسته پیشنهادی: هر چند که در این‌‌جور قضایا، ما نه سر پیازیم و نه ته پیاز؛ اما از آنجا که حق‌گویی را وظیفه خود می‌دانیم ـ حالا چه مربوط به این دولت فعلی باشد، چه مربوط به دولت بعدی ـ در این جریان هم عرایضی داریم کوتاه:

1 ـ کم کردن گنجایش: از حالا گنجایش هواپیمای دولت کم و کوچک در نظر گرفته شود تا زمینه این‌جور شایعات واهی هم کم و کوچک شود. آخر خوش‌انصاف‌ها، وقتی خود هواپیماش گنجایش ندارد؛ پس یک چیزی بگویید که بگنجد.

2 ـ‌ قانون احتمالات: برخی شایعات گاهی جنبه احتمال دارد و دفتر دولت نباید سریع دست و پایش را گم کند و آن را جدی و قطعی بگیرد. بعضی‌ها چون از علاقه شدید مسئولان دولتی به کانون گرم خانواده‌شان خبر دارند؛ گاهی بدون غرض و مرض، همچین احتمال می‌دهند که شاید به اتفاق خانواده عازم سفر اداری شده باشند. در صورتی که دقت نمی‌کنند که احتمالات غلط هم خوب نیست. عالم سیاست که جای اینگونه آزمون‌ها نیست!

3 ـ شفاف‌سازی: از قدیم گفتند که مرغ خانه‌ات را مواظب باش، در عوض همسایه را دزد نکن. دولت در هر سفر برون‌مرزی اگر فقط یک خبرنگار از رسانه‌های رسمی به همراه ببرد؛ این خبرنگار همیشه در صحنه می‌تواند با انعکاس مو به موی اخبار سفر، چنان شفاف‌ساز‌ی کند که مثل شیشه، از اینورش بشود آنورش را دید؛ یا بالعکس!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها