در حالی‌که برنامه جاسوسی آمریکا از کشورهای اروپایی، خشم سران و رهبران این کشور را به همراه داشته است، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در اولین واکنش نسبت به این اتفاقات اظهاراتی را بیان کرد که احتمال دارد باعث افزایش خشم همتایان اروپایی‌اش شود. وی که این روزها در سفری آفریقایی به سر می‌برد، در کنفرانس خبری مشترکی با جاکایا کیکوته، رئیس‌جمهور تانزانیا نسبت به مساله رسوایی شنودهای آمریکا از متحدان اروپایی‌اش پاسخ داد.
کد خبر: ۵۷۶۰۲۰

به گزارش ایسنا، وی با نادیده گرفتن انتقادات شدید اروپایی‌ها، تاکید کرد همه کشورها علیه یکدیگر جاسوسی می‌کنند و این یک امر عادی است. وی همچنین اعلام کرد اطلاعات مربوط به گزارش‌های جدید سازمان امنیت ملی را در اختیار هم‌پیمانانش قرار خواهد داد. اوباما گفت: ما باید تصریح کنیم که هر سازمان اطلاعاتی نه فقط سازمان‌های ما، بلکه سازمان‌های اطلاعاتی اروپا و هر سازمان اطلاعاتی در آسیا و هر جای دیگر جهان قرار است یک کار را انجام دهند و آن این است که درک بهتری از جهان و آنچه که در پایتخت‌های جهان اتفاق می‌افتد، به دست آورند. اوباما افزود: اگر چنین چیزی نبود سازمان‌های اطلاعاتی چه فایده‌ای داشتند؟

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین عنوان کرد: من به شما تضمین خواهم داد که در پایتخت‌های اروپا کسانی هستند که تمایل دارند بدانند اگر قرار باشد من با رهبران آنها دیدار کنم دست‌کم موضوع صحبت‌های من چه خواهد بود و این چگونگی فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی را مشخص می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را بیان کرد که همچنان کشورهای اروپایی خواستار توضیح بیشتر واشنگتن در این زمینه هستند. پس از فرانسه، آلمان و ایتالیا، حال نوبت به ترکیه می‌رسد تا نسبت به این موضوع انتقاد کند. به گزارش ایرنا، احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود خواستار توضیح واشنگتن درباره رسوایی شنود و ادعاهای جاسوسی آمریکا علیه این کشور شد. وزارت امور خارجه مکزیک نیز اعلام کرد رسیدگی به این موضوع را آغاز کرده و خواستار توضیح مقامات آمریکایی در این زمینه شده است.

در همین حال، هفته‌نامه آلمانی اشپیگل که چند روز پیش اطلاعاتی درباره این افشاگری‌ها اعلام کرده بود، روز گذشته جزئیات دیگری از این پرونده را فاش کرد. به گزارش این هفته نامه معتبر آلمانی، زیر دریایی یو‌اس‌اس جیمی کارتر که پیشرفته‌ترین و مجهزترین زیردریایی اتمی آمریکاست، نقشی کلیدی در این جاسوسی فراآتلانتیکی ایفا می‌کند.

این زیردریایی با 138 متر طول و 140 خدمه ماموریت ویژه‌ای در آب‌های جهان دارد. وظیفه اصلی این زیردریایی جاسوسی اطلاعاتی از کشورهای جهان از طریق دسترسی به کابل‌های فیبرنوری کف دریاها و دیگر مجاری انتقال اطلاعات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها