ریزگردها، مرجان‌های خلیج فارس را از بین می‌برد

معاون سازمان محیط زیست، با بیان این‌که وجود ریزگردها موجب کاهش عمق و کدر شدن آب خلیج فارس می‌شود، گفت: بر همین اساس آب‌سنگ‌ها و مرجان‌های موجود در این دریا از بین می‌روند.
کد خبر: ۵۷۴۰۶۵

عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با فارس افزود: از بلوم‌های جلبکی نسبت به گذشته در سطح آب دریاهای کشور بسیار کاسته شده است.وی ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده مشخص شده که هم‌اکنون حدود هزار تن به ازای یک کیلومتر مربع از خلیج فارس نشست ریزگردها وجود دارد.کرباسی یادآور شد: از زمانی که وزارت نیرو اقدام به ساخت سد در مناطق اطراف دریای خلیج فارس کرد از ورود گل و لای رودخانه‌ها به این دریا جلوگیری کرد و موجب افزایش نیترات و فسفات و در نهایت موجب ایجاد بلوم‌های جلبکی در سطح آب این دریا شد.

به گفته وی، البته افزایش جمعیت ساحل‌نشین در این نواحی و نبود مدیریت فاضلاب‌های خانگی به این دریا در ایجاد بلوم‌های جلبکی بر سطح آب این دریا تأثیرگذار بوده است.

کرباسی اضافه کرد:‌ ریزگردها باعث می‌شوند نرخ رسوب‌گذاری در خلیج فارس بالا برود و در نهایت عمق آب این دریا کاهش یابد؛‌ ضمن آن‌که موجب می‌شود کدورت آب بالا رود و همین مساله نیز باعث از بین رفتن آبسنگ‌ها و مرجان‌های موجود در این دریا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها