انتخاب روز بازی در اختیار دایی و رویانیان

هامبورگ با کاروان 40 نفره در تهران

واقعا بازی لذت‌بخشی بود. انسان از نحوه برگزاری بازی و نظم و انضباطی که در دعوت از بازیکنان برای حضور در این دیدار وجود داشت لذت می‌برد. بازیکنان بزرگی از کشورهای مختلف دنیا به این بازی آمده بودند.
کد خبر: ۵۶۸۸۸۴
مهدوی کیا: با آن همه نظم به فکر بازی خداحافظی در هامبورگ هستم

موشک هامبورگ هرچند امسال خداحافظی تلخی از فوتبال داشت اما اتفاقات بین‌المللی خاصی در یک سال گذشته برای او رخ داد. حضور در مراسم قرعه‌کشی بازی‌های مقدماتی جام جهانی، انتخاب به عنوان دومین بازیکن محبوب جهان در رای‌گیری فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال، قرار گرفتن در تیم منتخب قرن هامبورگ و حضور در جشن 125 سالگی این باشگاه، حضور در بازی خیریه با ستارگان جهان همچون زیدان و رونالدو، حضور در بازی خداحافظی میشائیل بالاک و انتخاب به عنوان اولین سفیر فوتبال پایه آسیا، رخدادهایی بودند که هر کدام می‌توانند آرزوی یک بازیکن آسیایی باشند.

مهدی مهدوی‌کیا درباره حضورش در بازی خداحافظی بالاک و برنامه‌هایی که در سفر خود به آلمان آنها را پیگیری می‌کند، صحبت کرد.

* در بازی خداحافظی بالاک به صورت کامل بازی کردید، آن هم در کنار بزرگانی چون شوچنکو، فلیپ‌ لام، دروگبا، برباتوف و ...

واقعا بازی لذت‌بخشی بود. انسان از نحوه برگزاری بازی و نظم و انضباطی که در دعوت از بازیکنان برای حضور در این دیدار وجود داشت لذت می‌برد. بازیکنان بزرگی از کشورهای مختلف دنیا به این بازی آمده بودند. من که مشکلی ندیدم، مردم هم استقبال باشکوهی کرده بودند و نزدیک به 45 هزارنفر به ورزشگاه لایپزیک آمده بودند. همچنین مسئولان فدراسیون فوتبال آلمان و افراد معروف غیرورزشی و هنرمندان، خواننده‌ها و شومن‌های آلمانی در ورزشگاه بودند. در کل برنامه‌ای بسیار جذاب بود. فکر می کنم برای میشائیل بالاک شب ماندگاری شد.

* نمی‌خواهید شبیه چنین بازی خداحافظی را برای خودمان در ایران برگزار کنید؟

(می‌خندد) عجب !

* واقعا در فکر یک بازی خداحافظی خوب نیستید؟

در ایران فراهم کردن چنین شرایطی سخت است. در فکرش هستم که در آلمان چنین دیداری تدارک ببینم. البته شاید به این شکوه نباشد . 11 سال در آلمان و هشت سال در هامبورگ بازی کرده ام. در همه این سالها حتی بعد از خداحافظی ازهامبورگ، هواداران این تیم به من نهایت محبت را داشتند. دوست دارم که در یک بازی خداحافظی کنار آنها باشم.

* آیا برای این کار مذاکره‌ای با باشگاه هامبورگ داشته‌اید؟

حالا باید بنشینیم و صحبت کنیم. باید دید تقویم باشگاه هامبورگ پیش از فصل چگونه است و آیا امکان برگزاری این بازی وجود دارد یا خیر؟ به هر حال باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

* مثل اینکه در سفرتان به آلمان می‌خواهید برنامه‌های زیادی را پیگیری کنید؟

بله! حضورم در آلمان به چند علت است و صرفا به خاطر بازی خداحافظی بالاک به اینجا نیامدم و سعی می‌کنم برنامه‌های دیگری را هم پیگیری کنم. قرار است جلسه‌ای با مسولان ارشد فدراسیون فوتبال آلمان داشته باشم. با توجه به اینکه به عنوان سفیر فوتبال پایه آسیا انتخاب شدم، می‌خواهیم بررسی کنیم که فوتبال پایه آلمان چه سیستم منظمی را داشته که توانسته در حال حاضر به اینجا برسد. می‌توانیم از نتایج این بررسی در فوتبال آسیا و به ویژه فوتبال ایران استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید فوتبال آلمان در برهه‌ای نتایج خوبی در جام‌جهانی و جام ملت‌های اروپا نمی گرفت. آنها فهمیدند که مشکل آنها در فوتبال پایه است؛ بنابراین روی این موضوع تمرکز کردند و توانستند در سایه برنامه‌ریزی در عرصه‌های مختلف ملی و باشگاهی به نتایج فوق‌العاده‌ای برسد. بی‌دلیل نیست که بایرن مونیخ و دورتمونت به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند. همه‌چیز آنها روی برنامه‌ریزی است. بعد از فینال شرایطی فراهم شد که هم در جشن قهرمانی بایرن مونیخ و هم در ضیافت دورتمونت حضور پیدا کنم. جالب بود که آنها برای بعد از بازی هم برنامه داشتند. تا جایی که می‌دانم AFC با فدراسیون فوتبال آلمان قرارداد دارد و در نشستی که با مسئولان این فدراسیون دارم، راهکارهای همکاری دو طرف راپیگیری می‌کنم و گزارش این موضوع را هم به AFC می دهم. امیدوارم نشست‌های اینجا خروجی خوبی هم برای فوتبال آسیا و هم برای فوتبال ایران داشته باشد.

* مثل اینکه قرار است در مدت حضورتان در آلمان برای شرکت در کلاس مربیگری هم اقدام کنید ؟

یکی از برنامه‌های من در سفر همین است. در حال بررسی شرایط هستم که ببینم کلاس مربیگری B بوندس لیگا چه زمانی شروع می‌شود. قصد دارم در گام اول در این کلاس شرکت کنم و بعد رفته رفته سایرمدارج را هم طی می‌کنم.

* برای اردوی تیم ملی نوجوانان هم کاری انجام می دهید؟

قرار بود اردوی تیم ملی نوجوانان 20 خرداد در آلمان برگزار شود اما با توجه به اینکه تیم ملی در این زمان نمی‌توانست در تعطیلی فوتبال آلمان بازی تدارکاتی برای خود هماهنگ کند تشخیص داده شد که این اردو به تاخیر بیفتد و یکی دو ماه دیگر برگزار شود. قصد دارم برای اردوی تیم ملی نوجوانان یک کمپ ورزشی خوب و با امکانات را پیدا کنم و بحث هزینه‌های آن را هم با فدراسیون فوتبال در میان بگذارم. همچنین برنامه‌ریزی می‌کنیم که تیم ملی در اردوی خود در آلمان با تیم های پایه قدرتمند آلمان دیدار تدارکاتی داشته باشند. به هر حال تیم ملی برای حضور آبرومندانه در جام‌جهانی نوجوانان نیاز به چند بازی تدارکاتی خوب دارد تا مربیان به اهدافشان برسند.

* شما در گفت‌وگو با ایسنا، گفته بودید که قصد دارید باشگاه بانک ملی را احیا کنید؟

برای این کار با آقای دوستی صحبت کردم و او هم آمادگی خود را اعلام کرده است، فکرهایی در سرمان داریم که این باشگاه احیاء شود و از امکاناتی که وجود دارد بتواند به درستی استفاده کند و شرایطی فراهم شود که استعدادهای جنوب شهر تهران مثل سالهایی که ما در بانک ملی بازی می‌کردیم شناخته شوند.

* این کار مستلزم هزینه‌هایی است. شاید اگر مسئولان بانک ملی به این کار علاقه داشتند تاکنون حرکتی انجام داده بودند؟

اگر بانک ملی هم نخواهد هزینه کند، راه‌های دیگری وجود دارد که به آنها فکر کرده ایم. به هر حال هدف ما هدف خوبی است و امیدوارم که با ما همکاری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها