انتخابات شوراها در آیینه رسانه ملی

رسانه ملی در کنار پخش برنامه‌های تبیینی و تحلیلی درباره یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ویژه‌برنامه‌هایی را هم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در نظر گرفته است.
کد خبر: ۵۶۸۰۲۶
انتخابات شوراها در آیینه رسانه ملی

این برنامه‌ها که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود مردم را در جریان آخرین اخبار چهارمین انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار می‌دهد و از جایگاه قانونی این نهاد مردمی برای مخاطبان می‌گوید.

زنگ آغاز رقابت‌های نامزدهای شوراها از شانزدهم خردادماه به صدا درمی‌آید، ولی رسانه ملی از لحظه ثبت‌نام نامزدها پخش ویژه‌برنامه‌هایش را آغاز کرده است. ماموریت اطلاع‌رسانی درباره شوراها به شبکه سراسری یک سپرده شده است و به موازات آن شبکه‌های استانی درباره جزئیات شوراهای شهر و روستای مناطق تحت پوشش، ویژه‌برنامه‌هایشان را ارائه می‌کنند.

هم‌اکنون برنامه‌های حرف حساب (شبکه یک)، روز از نو (شبکه دو)، شورای چهارم (رادیو تهران)، ایران آباد (رادیو ایران)، تهران 20 و رو به فردا (شبکه تلویزیونی تهران) از جمله برنامه‌هایی است که اخبار و گزارش‌های انتخابات شوراها را پوشش می‌دهد.

شوراها و مدیریت واحد شهری در تهران 20

برنامه گفت‌وگومحور «تهران 20» هم‌اکنون بیشتر مباحث خود را به انتخابات شورای شهر تهران اختصاص داده است.

بهروز تشکر، مجری و سردبیر این برنامه گفت: شبکه‌های استانی ماموریت ویژه دارند که به انتخابات شورای شهر و روستا بپردازند. در «تهران 20» سعی می‌کنیم تجربیات نهاد شورا در سه دوره گذشته را بررسی کنیم. دو پرسش اصلی ما این است که شوراها تا چه اندازه توانسته‌اند مدیریت واحد شهری را به اجرا دربیاورند و همچنین مصوبات شورای شهر چقدر ضمانت اجرایی دارد؟ در این برنامه وظایف شوراها در زمینه‌های فرهنگی، هنری، شهرسازی، عمرانی و اجتماعی بیان می‌شود.

وی با بیان این که تا به حال 12 ویژه‌برنامه برای شورای شهر پخش شده است، گفت: ما از لحظه ثبت‌نام نامزدها برنامه‌هایمان را آغاز کردیم و در مراحل بررسی صلاحیت به مساله چگونگی احراز صلاحیت پرداختیم و گفتیم که نامزدهای رد صلاحیت شده چگونه می‌توانند اعتراض کنند.

مجری «تهران 20» گفت: ‌یکی از انتقادهای مردمی این است که چرا صاحبان تخصص‌های مختلف در شوراها حضور ندارند. به عنوان مثال اگر در شورای تهران 31 نفر حاضر هستند چند نفرشان باید تخصص عمران و شهرسازی داشته باشند و چند نفر با مسائل فرهنگی و اجتماعی آشنا باشند. مساله بعدی این است که دیگر نهادها تا چه اندازه از مصوبات شورا تبعیت می‌کنند مثلا در ماجرای نرخ‌گذاری کرایه تاکسی دیدیم که شورا مصوبه‌اش را به فرمانداری فرستاد. تا زمانی که فرمانداری این مصوبه را تائید نکند مصوبه اجرایی نمی‌شود.

تشکر با بیان این که انتخابات شوراها به اندازه انتخابات ریاست جمهوری برای مردم حساسیت ندارد اظهار کرد: شوراها پارلمان‌های شهری و محلی است و شبکه‌های استانی تلویزیون وظیفه دارند به این موضوع بپردازند. تبلیغات نامزدها از روز شانزدهم خرداد آغاز می‌شود و امیدوارم شور و حال انتخابات شوراها بالا برود.

«تهران 20» از قدیمی‌ترین برنامه‌های زنده تلویزیون است که با راه‌اندازی شبکه تهران آغاز شد و حدود 14 سال است پخش آن به صورت مداوم ادامه دارد

انتظارهای مردم از شوراها در «رو به فردا»

«رو به فردا»‌ عنوان دیگر برنامه شبکه تلویزیونی تهران است که با محوریت انتخابات شوراهای شهر و روستا در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای تولید شده است.

عوامل این برنامه در اقدامی ابتکاری با اتوبوس سیار مجهز به امکانات فیلمبرداری به شهرستان‌های استان تهران سفر می‌کنند و با مردم و مسئولان هم صحبت می‌شوند. برنامه «رو به فردا» فرصتی فراهم می‌کند تا خود مردم به صورت خودجوش خواسته‌های خود را مطرح کنند و شبکه تهران نیز با نگاه بی‌طرفانه خواسته‌ها را انعکاس می‌دهد.

فرهاد ناصح، تهیه‌کننده «رو به فردا» در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: تا به حال به 28 شهرستان سفر کرده‌ایم و سفر به چند شهرستان دیگر را هم در دستور کار داریم. در این سفرها شهردار یا بخشدار و فرماندار یک منطقه در بین مردم حاضر می‌شود و مردم همان جا مشکلاتشان را بیان می‌کنند.

این تهیه‌کننده درباره حرف‌هایی که در برنامه مطرح می‌شود، توضیح داد: مردم می‌گویند شعار فایده‌ای ندارد و اعضای شورای شهر باید عملگرا باشند. آنها همچنین توقع دارند که منتخبانشان مردمی بمانند و از مردم فاصله نگیرند.

همچنین در برنامه صبحگاهی «روز از نو» که از شبکه دو پخش می‌شود جانشین ستاد انتخابات کشور امروز به ارائه آخرین اخبار چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌پردازد. این گفت‌وگو امروز ساعت 7 و 15 دقیقه در قالب بخش «روز حماسه» از برنامه «روز از نو» پخش می‌شود.

در آخرین روز بررسی نهایی صلاحیت نامزدهای شورای شهر حسنعلی نوری در استودیوی این برنامه صبحگاهی حاضر شده و به پرسش‌های این برنامه درباره شاخص‌های تائید صلاحیت نامزدها، لزوم تمکین مسئولان کشور و سازوکارهای نظارت بر انتخابات پاسخ خواهد گفت. «روز حماسه» نام بخشی است که به بهانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری چهارمین دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا به برنامه صبحگاهی «روز از نو» افزوده شده است. این بخش شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 7 و 15 دقیقه از تلویزیون پخش می‌شود.

ورق زدن قانون شوراها در رادیو

برنامه رادیویی «شورای چهارم» در روزهای فرد، از ساعت 11 تا 11 و 30 دقیقه پخش می‌شود و با نزدیک شدن به زمان انتخابات به صورت روزانه در جدول پخش گنجانده می‌شود.

این برنامه با هدف شناساندن نقش شوراها و آگاهی بیشتر مردم از حقوق شهروندیشان در حوزه تصمیم‌گیری، مشارکت و تاثیرگذاری آنها در انتخابات طراحی شده است. جایگاه شوراها در نظام مردم‌سالاری جمهوری اسلامی ایران، نقش شوراها از منظر حقوقی و تاریخچه آن از جمله محورهای این برنامه است.

مهدی رادفر، سردبیر و تهیه‌کننده این برنامه در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: این برنامه سعی می‌کند معرفی اجمالی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شوراهای شهر و روستا داشته باشد. در قسمت‌های مختلف نگاهی به قانون شوراها خواهیم داشت و بندهای آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. کارشناس ثابت برنامه ما نیز اسدالله راشدی، معاون پارلمانی شورای عالی استان‌هاست که اطلاعات خوبی درباره قانون شوراها دارد و جزئیات قانون را به زبان ساده بیان می‌کند.

وی افزود:‌ «شورای چهارم» اخبار و گزارش‌های شهرستان‌های تهران را پوشش می‌دهد و با فرمانداران این مناطق به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی انتخابات شوراها صحبت می‌کند. این فرمانداران اطلاعاتی درباره تعداد صندوق‌ها، تعداد نامزد‌ها و افراد تائید صلاحیت شده ارائه می‌کنند. در نظرخواهی مردمی شنوندگان با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند که شوراها در شهرشان چه کارهایی انجام داده‌اند و چه کارهایی باید انجام بدهند.

رادفر تاکید کرد:‌ شورای شهر یک تشکیلات نسبتا نوپاست و به همین دلیل ممکن است برخی شهروندان با آن آشنایی نداشته باشند. بنابراین رسانه‌های گروهی که خواسته‌های مردم را دنبال می‌کنند، وظیفه دارند درباره کارکرد این نهاد مردمی اطلاع‌رسانی پررنگی داشته باشند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها