بعد از فروکش تدریجی شوک ناشی از بحث‌های پیرامون ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان و ناامیدی قطعی از ورود مجدد وی به صحنه انتخابات، نشانه‌هایی از شکل‌گیری دو رویکرد اصلی و متفاوت در جریان اصلاحات قابل رصد است.
کد خبر: ۵۶۶۵۷۱

بر این اساس دو نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هرکدام راهی متفاوت را در پیش گرفته‌اند؛ حسن روحانی به سمت جلب حمایت هاشمی‌رفسنجانی رفته و محمدرضا عارف برای جلب نظر رئیس قبلی خود در دولت اصلاحات یعنی سیدمحمد خاتمی اقدام کرده‌ است.

محمدرضا نعمت‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی روز گذشته به ایسنا گفت: روحانی و هاشمی با هم دیدار داشته‌اند. این در حالی است که جمعی از جوانان اصلاح‌طلب کشور در نامه‌ای سرگشاده به سیدمحمد خاتمی خواستار حمایت رسمی و علنی وی از نامزدی محمدرضا عارف شدند. روایت نعمت‌زاده از دیدار هاشمی و روحانی چنین است: آقای هاشمی خطاب به روحانی گفته است که شما با قدرت به فعالیت خود در انتخابات ریاست جمهوری ادامه دهید و من هم بموقع در این باره اقدام خواهم کرد.

حسن روحانی همچنین با سایت دیپلماسی ایرانی ـ وابسته به صادق خرازی ـ مصاحبه‌ای مشروح کرد و ضمن حمله به سیاست خارجی احمدی‌نژاد گفت: بهترین موقعیت برای آمریکا زمانی فراهم شد که دولت نهم با تغییر گفتمان و نادیده گرفتن ملاحظات شناخته‌شده سیاسی و بین‌المللی راهی را برگزید که به تنش و رویارویی نه‌تنها با آمریکا که با بخش قابل توجهی از کشورها از جمله همسایگان منتهی شد.

رونمایی از برنامه دولت حدادعادل

بعد از محمدرضا عارف و محسن رضایی، دکتر غلامعلی حدادعادل سومین نامزدی بود که رسما کتاب برنامه‌های دولت خود را رونمایی کرد. حدادعادل روز گذشته از نتیجه کار اندیشکده « تا دولت اسلامی» رونمایی کرد و گفت: از دو سال و نیم پیش تهیه این برنامه آغازشد. من هم در جریان این برنامه‌ها بودم و در این جلسات شرکت می‌کردم. این موسسه برنامه‌ خود را بر اساس رهنمودهای رهبری تبیین کرد.

سفرای خارجی از تهران می‌پرسند

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سفر زنجان شگفتی سفرای خارجی مقیم تهران از تحولات پایتخت را به عنوان دلیلی برای اثبات کارآمدی خود بیان کرد و گفت: هم‌اکنون مسئولان خارجی و سفرا از شهر تهران عبور و بازدید می‌کنند. وزرای امورخارجه گاهی به من زنگ می‌زدند و می‌گفتند وقتی مسئولان خارجی به تهران می‌آیند در ابتدای هر جلسه درباره تهران صحبت می‌شود. اگر 40 دقیقه برای جلسه وقت است 15 دقیقه اول بحث تهران است و می‌گویند ما سال گذشته در تهران بودیم و امسال دوباره به تهران آمده‌ایم، اما شهر عوض شده است.

در رویدادی دیگر پرویز اسماعیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی شهردار تهران به مهر گفت: موسیقی انتخاباتی ستاد قالیباف با خوانندگی حامد زمانی رونمایی می‌شود. شعر این موسیقی سروده آقای عسکری است و در یکی از ابیات آن آمده است: «تو روزای ترکش، تو روزای جنگ... از این خاک و از مردمش دل نکند».

البته حامد زمانی در این‌باره گفته است برای هیچ کاندیدایی سرود اختصاصی نخوانده است، اما آهنگ‌هایی دارد که هر کاندیدایی دوست داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

ملتی که 22 بهمن می‌آفریند بر تورم هم غلبه می‌کند

سید محمد غرضی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در جمع مهندسان صنایع نفت و نیرو مجددا بر ایده دولت ضدتورم با رای 55 میلیونی تاکید کرد و گفت: ملتی که این همه اقتدار دارد و می‌تواند مشروطه و 22 بهمن به‌وجود آورد، حتما می‌تواند دولت ضد تورم درست کند. اگر دولتی با 20 میلیون رای بیاید مقتدر نیست و تحت فشار گروه‌ها و اقشار سیاسی منابع ملی را هدر می‌دهد.

کوبا به جای سوئیس

بحث حمایت رسمی جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح یزدی از دکتر سعید جلیلی یکی از داغ‌ترین مباحث انتخاباتی روزگذشته بود. جلیلی دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا درست است جبهه پایداری از شما حمایت کرده است، بدون آن‌که خود را چندان مشتاق این حمایت نشان دهد، گفت: آن دوستان باید نظر بدهند. به هر حال ما رویکرد و گفتمانی داریم و این رویکرد و گفتمان مشخص است.

سعید جلیلی درباره حمایت آیت‌الله مصباح یزدی از خود نیز گفت: موجب خوشحالی است که آیت‌الله مصباح از من حمایت می‌کند.

براساس اخبار منتشره، جلیلی امروز در قم با آیت الله مصباح دیدار خواهد داشت. جلیلی در دیدار جمعی از نخبگان که اولین دیدار انتخاباتی خود با جمعی محدود محسوب می‌شود، مثالی درباره لزوم ارتباط با کشورهای مختلف جهان به جای ارتباط با چند کشور غربی پرداخت و گفت: زمانی بود که ما واکسنی را از کشور سوئیس با قیمت پنج دلار خریداری می‌کردیم، اما کشوری مثل کوبا حاضر بود این فناوری را به ما انتقال دهد که خوشبختانه این فناوری انتقال پیدا کرد و هم‌اکنون این واکسن در داخل کشور ساخته می‌شود.

ابتکار انتخاباتی محسن رضایی

دکتر محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ابتکاری جالب و جدید امروز- سه‌شنبه- در بازار تهران کنفرانس خبری برگزار می‌کند.

روز گذشته همچنین ستاد حامیان مردمی محسن رضایی با عنوان «قرارگاه انتخاباتی شهید برونسی» با انتشار بیانیه‌ای، اعلام موجودیت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها