رئیس فدراسیون ژیمناستیک به جام جم گفت:

وزیر ورزش از جنس ورزش است

ورزش پایه ژیمناستیک؛ ورزشی که سال‌هاست همه اهالی ورزش بر اهمیت و نقش محوری آن در موفقیت‌های دیگر ورزش‌ها تاکید کرده و انتظار دارند همچون کشورهای پیشرفته به شکل آکادمیک و بنیادین به آن توجه ‌شود، هنوز اندر خم یک کوچه است.
کد خبر: ۵۶۳۵۸۴
ژیمناستیک ایران در مسیر احیا

این ورزش علاوه بر این‌که در بازی‌های المپیک بیش از 30 مدال دارد، به عنوان پایگاهی برای شناسایی استعدادهای دیگر ورزش‌ها نیز تلقی می‌شود. گرچه ژیمناستیک هنری (یعنی آنچه در ذهن عامه مردم نقش بسته) مهم‌ترین بخش قهرمانی این ورزش تلقی می‌شود و دستیابی به مدال در آن به رویای دیرین ورزش کشورمان تبدیل شده است؛ با این حال چندی پیش در رقابت‌های قهرمانی آسیا تیم دو نفره ایران در قزاقستان به مدال نقره رشته آکروژیم دست یافت. همین بهانه خوبی بود سراغ جعفر درویش‌زاده، رئیس فدراسیون رفته و در جریان آخرین وضع این ورزش پایه قرار بگیریم.

جعفر درویش‌زاده با بیان این‌که تیم ایران برای نخستین بار در رقابت‌های آکروژیم قهرمانی آسیا شرکت کرد، به «جام‌جم» گفت: در جهت توسعه همه جانبه ژیمناستیک و با توجه به این‌که ما در کنار ژیمناستیک هنری رشته‌های آکروژیم، ایروبیک ژیمناستیک، ترامپلین و ریتمیک را هم پوشش می‌دهیم، چندی پیش و برای اولین بار تیم دونفره ما متشکل از دو ورزشکار به نام‌های اکبر رسولی و آرمان طالبی در رقابت‌های قهرمانی آسیا در قزاقستان شرکت کرد و خوشبختانه در شرایطی که این اولین تجربه برون‌مرزی ملی‌پوشانمان بود و ما انتظار زیادی از آنها نداشتیم، اما خوش درخشیدند و پس از کشورهای قزاقستان و ازبکستان که به مقام قهرمانی مشترک دست یافتند، در رده دوم این رقابت‌ها ایستادند.این نشان داد ما در این بخش هم توانایی‌های درخور توجهی داریم؛ رشته‌ای که مجموعه‌ای از حرکات زمینی است و همچنان جای پیشرفت دارد.

وی عنوان نایب قهرمانی سال گذشته تیم ایروبیک ژیمناستیک در پیکارهای قهرمانی آسیا را از دیگر موفقیت‌های این ورزش برشمرد و گفت: این افتخار پس از 80 سال برای ایران به دست آمد، این در حالی بود که در پیکارهای قهرمانی آسیا و در رشته ژیمناستیک هنری که با حضور همه کشورهای صاحب‌نام ژیمناستیک برگزار شد، دو نفر از ملی پوشانمان به نام‌های هادی خناری‌نژاد در دارحلقه و سعیدرضا کیخواه در خرک حلقه برای نخستین بار به جمع فینالیست‌های این مواد راه یافته و به‌عنوان پنجمی دست یافتند.

کم شدن فاصله با رقیبان

رئیس فدراسیون ژیمناستیک در این زمنیه افزود: خوشبختانه ما در رقابت‌های سال گذشته قهرمانی آسیا نسبت به بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو شاهد ارتقای شش امتیازی ملی پوشان کشورمان بودیم و این بیانگر تلاش همه دست‌اندرکاران ژیمناستیک ایران است. در حال حاضر فاصله امتیاز این دو ملی‌پوش ما با قهرمان رقابت‌ها به یک دهم و دو دهم کاهش یافته است، یعنی ما به حریم مدال‌آسیایی چنگ زده ایم و دور نیست آن روزی که به این مهم دست یابیم.

وی گفت: با جسارت می‌گویم در خرک حلقه و دارحلقه شاه بیت کار ملی‌پوشان ژیمناستیک را می‌توان دید. باور کنید وقتی این دو نفر به تمرین و مسابقه می‌پردازند، انگار قهرمانان خارجی جهان از کشورهایی مانند روسیه و آلمان هستند که اینقدر با کیفیت فنی بالا ظاهر می‌شوند.

نگاه جدی به حوزه آموزش

برنامه‌های آموزشی ژیمناستیک به چه ترتیبی در حال پیگیری است، درویش‌زاده در پاسخ به این پرسش گفت: آموزش از جمله محورهای اصلی فعالیت ماست و قصد داریم در نیمه اول امسال یک کلاس بین‌المللی با حضور مدرسی از فدراسیون بین‌المللی برگزار کنیم تا مربیان ارشد سراسر کشور ضمن حضور در این دوره آموزشی، دانش خود را به روز کنند. علاوه بر این، رئیس کمیته ایروبیک فدراسیون بین‌المللی هم برای برگزاری دوره آموزشی برای بانوان کشورمان قرار است مهرماه به تهران بیاید، درست مثل سال گذشته که دو کارگاه آموزشی برای بانوان ورزشکار ما برگزار کرد. در کنار این مدرسان بین‌المللی در سطح کشور نیز مدرسان فدراسیون با حضور در استان‌های مختلف دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری برگزار می‌کنند؛ به طوری که چندی پیش در خراسان رضوی و خوزستان دو دوره برگزار شد. همچنین یادآوری این نکته ضروری است که حضور مربی طراز اول اکراینی به نام گنادی کوتلنیکوف در راس تیم ملی ژیمناستیک هنری و اردوهایی که در استان‌ها زیر نظر او و با حضور مربیان ایرانی برگزار می‌شود، در نوع خود یک دوره آموزشی ارزشمند است و همه اینها گواه نگاه عمیق فدراسیون به حوزه آموزش است.

حضور استعدادها در اردوهای تیم ملی

ساز و کار استعدادیابی در ژیمناستیک ایران چگونه است، رئیس فدراسیون در پاسخ به این پرسش «جام‌جم» تصریح کرد: این مهم را به چند طریق انجام می‌دهیم، یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که براساس آن استعدادهای ژیمناستیک را در سطح کشور کشف می‌کنیم، برنامه سطح‌بندی است؛ برنامه‌ای که برای اجرای آن تابه حال در 13 استان و با حضور مربیان کارآمد نشست‌های تخصصی برگزار کرده و حرکات اصولی و پایه در شش گروه سطح‌بندی شده‌اند. علاوه بر این با تهیه و توزیع بروشورها و در نتیجه استقبالی که از این برنامه می‌شود، در جهت شناسایی استعدادها اقدام می‌کنیم.به واقع این برنامه الگوبرداری از ژیمناستیک چین به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان این رشته است.

وی دومین راه استعدادیابی را حضور مستقیم کارشناسان و مربیان فدراسیون در شهرستان‌ها و سالن‌های ژیمناستیک سراسر کشور اعلام کرد و گفت: در این بازدیدها به کمک هیات‌های استانی و مربیان فعال در سالن‌های مختلف استعدادها شناسایی و برای حضور در اردوهای متمرکز تابستانی تهران گزینش می‌‌شوند.

«یعنی در دیگر ایام سال این استعدادها به حال خود رها می‌شوند؟» درویش‌زاده در این باره تصریح کرد: به هیچ وجه. به واقع چون در تابستان مشکلات تحصیلی وجود ندارد، اردوی متمرکز برگزار می‌کنیم و این استعدادها با حضور مربیان خود و مربیان تیم ملی به تمرین می‌پردازند و پس از پایان این اردوها براساس برنامه تمرینی طراحی شده در شهرستان‌های محل اقامت خود و زیر نظر مربیانشان، ژیمناستیک را در طول سال ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای تیم ملی در شهرستان‌ها گفت: طی اردوهایی که در آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان و اردبیل برپا شد، به استان‌ها اعلام کردیم بهترین بازیکنان را همراه بهترین مربیان خود به اردوهای تیم ملی اعزام کنند تا زیرنظر مربی اکراینی تیم ملی به تمرین بپردازند؛ اردوهایی که به نوعی ارزش یک اردوی برون‌مرزی را دارد، چون این مربی خوب خارجی به بهترین شکل آموزش‌های لازم را به ورزشکاران و مربیان ارائه می‌کند.

پشتوانه‌سازی متوقف نمی‌شود

رئیس فدراسیون ژیمناستیک با تاکید بر این‌که پشتوانه‌سازی در این ورزش متوقف نمی‌شود، گفت: در یک سال اخیر بیش از 70 درصد ساختار تیم ملی تغییر کرده است، به این دلیل که برنامه‌های اجرا شده رقابت بسیار خوبی را میان ژیمناست‌ها ایجاد کرده و سیر منطقی حضور در تیم‌های پایه تا بزرگسالان ادامه یافته است؛ به‌ طوری که در حال حاضر ترکیب تیم ملی بزرگسالان فوق‌العاده جوان شده و از آن طرف نونهالان نیز با انگیزه‌ای بالا به تیم نوجوانان راه یافته‌اند. این روند در جوانان و تیم امید هم ادامه دارد. طبیعی است اگر برنامه‌های دانش افزایی و پشتوانه‌سازی با جدیت پیگیری نمی‌شد، چنین روندی وجود نداشت.

اردوهای برون‌مرزی، ضرورتی انکارناپذیر

رئیس فدراسیون ژیمناستیک با اشاره به برپایی اردوی برون‌مرزی چین در سال گذشته گفت: خوشبختانه پیرو رایزنی‌های انجام شده، سال گذشته اردویی بیست‌روزه در چین و با حضور قهرمانان چینی برگزار شد که فوق‌العاده از نظر فنی برای ملی‌پوشان و مربیان ما ارزشمند بود. برپایی اردوهای اینچنینی برای ژیمناستیک حیاتی است چرا که هم افزایش تجربه بین‌المللی ملی‌پوشان و هم ارتقای دانش فنی مربیان را به دنبال دارد.

وی گفت: به هر ترتیب اگر می‌خواهیم ژیمناستیک ما به نقطه اوج ظرفیت خود برسد، باید سالانه بین سه تا چهار میلیارد تومان بودجه داشته باشم تا ما هم با نمایش جالب توجه سیر صعوی ژیمناستیک، بخوبی حاصل این سرمایه‌گذاری را نشان دهیم.

ورزشکاران آماده را از ما تحویل بگیرید

درویش‌زاده با اشاره به این‌که ژیمناستیک همچون درختی است که پس از ده سال ثمر می‌دهد، گفت: به هر حال اینجا جای سرمایه‌گذاری است و حدود پنج سال پس از آن‌که یک ژیمناست زیرنظر است، مشخص می‌شود که آیا می‌تواند در حوزه قهرمانی ژیمناستیک موفق شود یا خیر. اگر پاسخ این پرسش علمی منفی باشد، او به رشته‌ای که استعدادش را دارد، راهنمایی می‌شود. در این صورت یک ورزشکار ساخته و پرداخته به‌طور مثال تحویل رشته‌های رزمی، شیرجه یا حتی فوتبال می‌شود که در اوج آمادگی به سر می‌برد و براحتی به سطح قهرمانی آن ورزش دست می‌یابد. می‌خواهم بگویم در هر دو صورت سرمایه‌گذاری روی ژیمناست‌ها ارزشمند و بازی دو سر برد است. امیدوارم شرایطی فراهم شود که فدراسیون بتواند به لحاظ معیشتی بیش از آن چیز که اکنون برای ملی‌پوشان درنظر می‌گیرد، به آنها برسد تا آنها هم با فراغ بال به ورزش بپردازند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها