اخیرا شرکت کره‌ای سامسونگ در یک اقدام سیاسی، اعلام کرده محدودیت‌هایی برای دسترسی کاربران ایرانی به نرم‌افزارهای برنامه‌های آنلاین این شرکت ایجاد شده است. یعنی دارندگان تلفن‌های همراه سامسونگ از اول خرداد امسال به بعد قادر به به روز کردن نرم‌افزارهای گوشی خود از طریق این شرکت نیستند.
کد خبر: ۵۵۸۲۷۰
تکرار یک خطا

این اقدام درحالی انجام می‌شود که سالانه میلیون‌ها دلار لوازم خانگی، صوتی تصویری و تلفن همراه ساخت این شرکت در بازار ایران عرضه می‌شود که این امر ایران را به یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین بازارهای سامسونگ در خاورمیانه تبدیل کرده است.

در کنار این، سایر محصولات کره‌جنوبی نظیر خودروهای مختلف در بازار ایران جولان می‌دهند بدون این‌که منافع ملی ایران را رعایت کنند. لذا جای این سوالات بزرگ خالی است که وضع چنین تحریمی چه دلیل منطقی می‌تواند داشته باشد؟ آیا مثلا از طریق نرم‌افزار تلفن همراه می‌توان تجهیزات نظامی یا فناوری هسته‌ای به ایران منتقل کرد؟! یا شاید دانلود نرم‌افزارهای سامسونگ در راستای نقض حقوق بشر صورت می‌گرفته است؟! سامسونگ برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ایرانی‌اش چه می‌کند؟

کره‌ای‌ها بخوبی به اهمیت بازار ایران به عنوان بازاری بکر برای محصولاتشان واقف هستند و می‌دانند در کوران بحران اقتصادی که فروش کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ را در اروپا و آمریکا با کاهش مواجه کرده است و رقابت تنگاتنگ با دیگر برندهای تلفن همراه آمریکایی مجال نفس کشیدن را از آنان گرفته، بازار ایران چه نان بسیاری را روانه سفره چشم‌بادامی‌ها و کارگرانشان می‌کند لذا پافشاری بر این گونه رفتارهای توهین‌آمیز برخورد قاطع‌تری را می‌طلبد. البته به خاطر داریم که این اولین بار نیست سامسونگ این چنین نمک می‌خورد و نمکدان می‌شکند و این گونه رفتارها در گذشته تکرار شده است.

جریان ساخت کلیپ توهین آمیز توسط یکی از نمایندگی‌های منطقه‌ای سامسونگ درباره ایران، نمونه بارزی از این موضوع است که البته سامسونگ در پی اعتراضات مجبور به عذرخواهی از مردم ایران شد.

البته مطمئنا این ممنوعیت دوام چندانی نخواهد آورد؛ چون دوستان کره‌ای‌ در هراس جایگزین شدن رقبا در بازار شیرین ایران خواهند افتاد و به هر طریق ممکن سعی می‌کنند دوباره به بازار ایران وارد شوند و جایگاه خود را پس بگیرند؛ پس گرفتنی که به این سادگی‌ها ممکن نخواهد بود.

در این میان البته توجه داریم که نصب بیلبوردهای متعدد در بزرگراه‌های تهران و تبریک روز ملی خلیج فارس که شاید نوعی دلجویی از این اقدام توهین‌آمیز تلقی شود، تغییری در اصل ماجرا نخواهد داد و بهتر است ا صل ماجرا را به نحو اصولی اصلاح‌ و خوب است نمایندگان کره در ایران این موارد را به شرکت مادر گوشزد کنند.

محمد رضایی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها