رویکرد رسانه های عربی به تحولات غزه - 1

جای خالی فلسطین در صفحات اول روزنامه های مصری

همسایگانی که به جای همدردی زخم می‌زنند

زلزله بوشهر وپس لرزه های آن حالا بهانه ای برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده تا با رفتارهای رسانه ای، روش های علمی ساخت نیروگاه بوشهر را با سیاست های ضد ایرانی زیر سوال ببرند.هر چند از آنها توقع همدردی و یاری می‌رفت! نه این هه فرافکنی و دروغ پردازی علیه ایران.
کد خبر: ۵۵۴۲۲۲
همسایگانی که به جای همدردی زخم می‌زنند

در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران تأکید داشته زلزله بوشهر هیچ اثری در تأسیسات نیروگاه اتمی بوشهر نداشته و نیروگاه در برابر بیش از 8 ریشتر زلزله مقاومت دارد،شورای همکاری خلیج فارس از بازرسان بین المللی خواسته تا وضعیت نیروگاه هسته ای بوشهر را پس از زلزله اخیر بررسی کنند.البته این خواسته یک خواسته غیر قانونی است.

این اداعا به گفته کارشناسان بیش از آنکه خواسته ای از روی دلسوزی باشد دستاویز جدیدی برای فضاسازی برای پرونده هسته ای ایران بشمار می رود.

 اما تأکید مسئولان ایرانی مبنی بر مقاوم بودن نیروگاه اتمی بوشهر و شرکت روسی سازنده ،موضوعی است که از سوی کارشناسان هسته‌ای بین المللی نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

بعد از آنکه روز سه شنبه 20 فروردین زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ درجه در مقیاس ریشتر استان بوشهر را لرزاند و مرکز این زمین لرزه شهر کاکی در استان بوشهر گزارش شد. مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر نیز اعلام کرد زمین لرزه بر کار نیروگاه بوشهر اثر نداشته است ،محمود جعفری دلیل این امر را فاصله حدود 150 تا 160 کیلومتری محل وقوع زلزله با نیروگاه بیان کرده و مقاومت سازه آن، در مقابل زلزله را بالای هشت ریشتر دانسته است.

با وجودی که تأسیسات بوشهر تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است، عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفته است که دولت‌های عرب عضو این شورا باید برنامه‌ای جمعی برای برخورد با هر گونه نشت احتمالی از تأسیسات ایران داشته باشند و زمین لرزه، باعث نگرانی شدید کشورهای عضو شورا و جامعه بین‌المللی در خصوص آسیب احتمالی راکتور بوشهر است.

شورای همکاری حتی از آژانس خواسته است تا یک تیم فنی ویژه را برای بازرسی از این تأسیسات و بررسی آسیب احتمالی آن اعزام کند، البته این سخنان در شرایطی بیان شده  که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی حادثه بوشهر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مرکز بین‌المللی ایمنی زمین‌ لرزه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مرکز حوادث و موقعیت‌های اضطراری آژانس اطلاع داد که زمین‌لرزه در تاریخ 9 آوریل 2013 در 91 کیلومتری نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر رخ داده و تاکید کرده که هیچ صدمه‌ای به نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر وارد نشده و هیچ‌گونه انتشار رادیواکتیو در این تأسیسات رخ نداده است.

با شلوغ کاری واقعیت را پنهان می کنند

دکتر مهدی زارع معاون پژوهشی و فن آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله در مورد قدرت زلزله بوشهر واحتمال خسارت ناشی از آن بر نیروگاه اتمی این شهر که از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مطرح شده است گفت: شورای همکاری خلیج فارس با شلوغ کاری رسانه‌ای نمی‌تواند روش های علمی و واقعیت ها، در مورد قدرت سازه نیروگاه بوشهر را زیر سوال ببرد.

وی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به فاصله کانون زلزله تا نیروگاه بوشهر و میزان تأثیر آن افزود:با در نظر گرفتن ابعاد زلزله می‌توان گفت که خسارتی متوجه این سازه نشده و نخواهد شد.

معاون پژوهشی و فن آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله با بیان اینکه ساخت هر سازه اتمی بر اساس پروتکل های بین المللی صورت می گیرد و نیازمند این است که از آژانس بین المللی و سازمان مربوطه تاییدیه دریافت کند گفت:قبل از ساخت نیروگاه بوشهر همه مراحل گسل شناسی و زمین شناسی صورت گرفته و این سازه برمبنای نظرات کارشناسی نه مسایل سیاسی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه تأسیسات هسته ای بوشهر هیچ گونه خسارت زیست محیطی به همراه ندارد گفت: چیزی که برای مسایل زیست محیطی خلیج فارس مشکل ساز است شرکتهای بین المللی و ساخت جزایر مصنوعی در جنوب خلیج فارس است.

وی در مورد احتمال بروز سونامی بعد از زلزله در خلیج فارس و احتمال تکرار حادثه فوکوشیما در نیروگاه بوشهر افزود: نیروگاه فوکوشیما در کنار اقیانوس آرام واقع شده و عمق دریای آن قابل مقایسه با خلیج فارس نیست و همین امر باعث می شود که پتانسیل سونامی به هیچ وجه در مورد خلیج فارس مطرح نباشد.

زارع تأکید کرد که بهتر است به جای تکیه بر ابزارهای رسانه‌ای بر اساس منابع علمی و واقعیت های موجود صحبت کرد و مسایلی را مطرح نکرد که با علم همخوانی ندارد.

نیروگاه بوشهر بالای 8 ریشتر مقاومت دارد

دکتر حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس و یکی از متخصصین مسایل هسته‌ای نیز در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه امنیت فیزیکی نیروگاه بوشهر توسط متخصصین ایرانی و روسی تأیید شده است اظهارات مقامات عربی در مورد زلزله بوشهر و تأثیر آن را ناشی از کم دانشی یا اغراض سیاسی عنوان کرد و گفت: از آنجایی که دانش فنی کشورهای حوزه خلیج فارس وارداتی است این مقامات نمی‌توانند در مورد مباحث علمی اظهار نظر کنند.

نماینده تهران با اشاره به اینکه ایران در مرحله اول به فکر سلامت شهروندان خود است افزود: جمهوری اسلامی  ایران برای ساخت نیروگاه بوشهر هزینه زیادی را در بخش ایمنی سایت انجام داده و تعهدات و تعاملات لازم را به لحاظ منطقی وفنی با آژانس دارد.

به گزارش جام جم آنلاین در پی وقوع زلزله در استان بوشهر خط رسانه‌ای گسترده‌ای نسبت به این موصوع علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و علاوه بر جریان سازی و منفی بافی به مقاومت نیروگاه در رسانه‌های غربی و عربی، شورای همکاری خلیج فارس نیز تشکیل جلسه داد.

حال این که نیروگاه فوکوشیمای ژاپن که بر اثر زلزله و سونامی سهمگینی ویران شد و تشعشات آن به دیگر کشورها هم سرایت کرد هیچگاه با این اتفاق چنین رفتاری صورت نگرفت.

شرایط جغرافیایی و اقلیمی ایران و ژاپن به خاطر زلزله خیز بودن و همچنین جزیره بودن ژاپن بسیار با هم تفاوت دارد و همین موضوع باید باعث شود تا سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که نگران چنین اتفاقاتی است نسبت به ساخت نیروگاه در کشورهایی مانند ژاپن که دچار چنین حوادث سهمگینی می‌شوند حساسیت بیشتری از خود نشان دهد و حتی از ساخت و به راه اندازی نیروگاه‌‌های هسته‌ای در چنین کشورهایی جلوگیری کند.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
ملك زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
با سلام - دوست عزیز ازاین همسایه های آن طرف آب مگر غیر از این انتظار دیگری هم میشود داشت شما كمی تاریخ را مطالعه بفر مایید بیشتر متوجه نقش منفی این همسایه ها در مقابل ایران و مردم ایران در طول تاریخ خواهید شد- بیشتر از این هم توانایی ندارند وگرنه حاضر نبودند ملت ایران حتی نفس بكشد
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
متاسفانه همیشه همینه...اونوقت آقای محمد نجار میره دوبی!!!!!!!!!! برادرگرامی قشم، كیش، ابوموسی....
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
هر كشوری به فكر منافع و مردم خودشه این واضحه و نباید غیر از این توقع داشت حتی كشور خودمان هم باید در مقابل كشورهای همسایه همین دیدگاه را داشته باشه مثلا افغانستان بیادنیروگاه اتمی بزنه نزدیك مرز ما و یك همچین اتفاقی براش میفتاد ما نباید نگران می شدیم ؟مسئولان ما نباید نگران كشور و مردم خودشان می شدن؟ حالا اگر شك هم داشته باشن به نوع ساخت كه دیگه واویلا برای هر دو طرف این چیزا شوخی بردار نیست
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
از اعراب حاشیه خلیج فارس انتظار بیشتری نیست ! ما باید به فكر منافع ملی خودمون باشیم...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
ایستادی به جنگ رو در رو دشمن از پشت میزندخنجر گویی از ما ودرنهان برما وطنم پشت حیله رابشكن - شرم برمن اگرحریم توپیش چشمان من شكسته شود وای برمن اگرببینم چشم روبه رویای عشق بسته شود. ایران سرافزارم وزوز این شكم پرستان زبون كه بیش از 60 سال زیرلگدتحقیراسرائیل جرات نفس كشیدن ندارند چیزی از عظمت تونمی كاهد.

نیازمندی ها