پس از مرگ چاوز واکنش‌های جالبی از سوی شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های سینمایی آمریکا نسبت به این رویداد انجام شده است.در حالی که اوباما رئیس جمهور آمریکا مرگ چاوز را آغاز فصل جدید در تاریخ ونزوئلا می‌داند سینماگران مشهور این کشور در پیام‌هایی مرگ هوگو را تأسف بار خوانده‌اند.
کد خبر: ۵۴۷۴۳۰
واکنش‌های متفاوت به مرگ چاوز

به گزارش جام جم آنلاین هوگو چاوز رئیس جمهور انقلابی ونزوئلا پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان که به گفته مقامات کاراکاس این مرگ مشکوک توطئه‌ای از سوی آمریکا خوانده شده است موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته است.

جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا، در اظهار نظری متفاوت از اوباما گفت: چاوز به خاطر ادعاهای جسورانه و خودکامه‌اش و نیز تلاش هایش برای استقلال دولت های آمریکای لاتین، در یادها خواهد ماند.

اما باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کاخ سفید در این لحظات بحرانی پس از مرگ آقای چاوز، پشتیبانی و حمایت خود را از مردم این کشور اعلام می کند و امیدوار است که روابط سازنده میان دولت‌های دو کشور بهبود یابد.

اوباما در این بیانیه تأکید کرده است؛اکنون که ونزوئلا فصل جدیدی از تاریخ خود را شاهد است، ایالات متحده خود را همچنان متعهد به سیاست هایی می داند که به بسط دموکراسی، رعایت حقوق بشر و احترام به قانون کمک کند."

مایکل مور، اولیور استون و شان پن از چهره‌های سرشناس سینمای هالیوود هم با ابراز ناراحتی از درگذشت هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا مطالب سیاسی‌ای را در این‌باره منتشر کردند.

مایکل مور درباره درگذشت هوگو چاوز، در توییتر خود از مرگ چاوز نوشت.

شان پن هم به محض انتشار خبر درگذشت چاوز 58 ساله از بیماری سرطان، از او به عنوان یک دوست، یک سیاستمدار سوسیالیست که ونزوئلا را به دوره جدیدی منتقل کرد، اما برای ارتباط با کوبا و ایران همواره تحت فشار بود، یاد کرد. اولیور استون هم در توییتر خودش از مرگ چاوز ابراز ناراحتی کرد.

شان پن که از دوستان نزدیک چاوز بود، در پیام خود نوشت؛ونزوئلا و انقلاب این کشور تحت رهبری نیکلاس مادورو به حیات خود ادامه خواهد داد. مردم آمریکا یک دوست بزرگ را از دست دادند؛ دوستی که حتی از داشتن‌اش بی خبر بودند. اما فقرای جهان یک قهرمان را از دست دادند. من مراتب ثأثر و تألم خود را از مرگ رئیس جمهور چاوز اعلام می کنم و با خانواده او و مردم ونزوئلا ابراز همدردی می کنم."

مایکل مور فیلم ساز آمریکایی هم نوشت: چاوز کسی بود که نفت را متعلق به مردم اعلام کرد و با این کار 75 درصد از فقر را در این کشور از بین برد. اما این کار برای او خطرناک بود و آمریکا کودتایی برای کنار زدن او ترتیب داد، هر چند او با رأی گیری کاملاً قانونی انتخاب شده بود.

مایکل مور نوشته است: پیش از این که آنها ما را گرفتار جنگ عراق کنند، رسانه‌های آمریکا مدام مشغول آسیب رساندن به چاوز بودند. 54 کشور دنیا به آمریکا اجازه حمله به عراق را دادند و آمریکای لاتین از چاوز متشکر است که به این کار نه گفت.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز مرگ هوگو چاوز را یک تراژدی توصیف کرد و گفت که چاوز برای کشورش، آمریکای لاتین و جهان، سیاستمداری بزرگ بود و نقشی مهم در توسعه روابط ونزوئلا و روسیه ایفا کرد. وی گفت که دولت روسیه از مرگ او متأثر است.

واکنش دولت انگلیس نیز جالب توجه بود. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه این کشور ضمن تسلیت به مردم ونزوئلا و خانواده چاوز، گفت که چاوز تاثیری به یادماندنی بر کشورش و ورای آن باقی گذاشته است.

دبیرکل سازمان ملل نیز از درگذشت هوگو چاوز ابراز تأثر کرده و این واقعه را به دولت و مردم ونزوئلا تسلیت گفته است.

رافائل کوریا، رئیس جمهوری اکوادور اعلام کرد که "ما یک انقلابی بزرگ را از دست داده‌ایم که الهام بخش میلیون ها تن از ما بود.

رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا هم با اعلام دو روز عزای ملی و دستور نیمه برافراشتن پرچم آن کشور، در بیانیه‌ای نوشت: دولت و مردم انقلابی ما با اندوهی عمیق و دردناک از درگذشت هوگو چاوز مطلع شده‌ایم زیرا مردم ما همواره او را یکی از برجسته ترین فرزندان خود محسوب می کرد.

چاوز بارها برای درمان بیماری سرطان خود به کوبا سفر کرده بود و در این سفرها با فیدل و رائول ماسترو دیدار داشته است.کوبا و ونزوئلا دو کشور انقلابی منطقه آمریکای لاتین هستند که پس از روی کار آمدن چاوز در ونزوئلا روابط آنها بسیار گسترده شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که شماری از ونزوئلایی های ساکن آمریکا، که اکثراً در ایالت فلوریدا زندگی می کنند، با شادمانی و برافراشتن پرچم، ابراز امیدواری کردند که مرگ چاوز به تحولات مثبت در کشورشان منجر شود.

اکنون همگان در این اندیشه هستند که آینده ونزوئلا پس از چاوز چه خواهد شد؟
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
آم حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
خوشا بحال كسی كه توی دل مردم جا داشته باشه
masood
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
چاوز مرد خدا بود . دشمن شیطان بود و دوست خدا... یادش تا ابد گرامی باد
حدادی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
خوب
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
۰
۰
هركس كه برای ملت خود خالصانه كار می كند خداوند هم مهر او را در قلب ملتش جای می دهد . روحش شاد.....
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
۰
۰
جاوز یك قهرمان بود یاد و خاطراتش گرامی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها