«دریاچه‌ نمک» که در مرز سه استان اصفهان، قم و سمنان قرار دارد، با پیشنهاد اصفهان و به نام هر سه استان در فهرست ملی میراث طبیعی به ثبت می‌رسد.
کد خبر: ۵۴۵۵۴۰
دریاچه‌ نمک برای ثبت ملی می‌شود

کارشناس ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی استان اصفهان با اشاره به پیشنهاد کردن پنج پرونده مربوط به میراث طبیعی این استان برای ثبت در فهرست ملی، ادامه داد: دوهزار و 500 کیلومتر دریاچه‌ی نمک در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد. به همین دلیل، درپی مذاکره‌ای که با دفتر ثبت آثار تاریخی انجام شد، قرار است دو استان دیگر اطلاعات تکمیلی خود را درباره‌ دریاچه‌ نمک ارائه کنند تا این پرونده به نام سه استان اصفهان، قم و سمنان در فهرست ملی میراث طبیعی به ثبت می‌رسد.

فهیمه زرگر محوطه‌ «تخت قراچه» در شهرستان سمیرم را دیگر اثر طبیعی این استان دانست و گفت: این محوطه در ارتفاع 70 متری و در سینه‌ کوه قرار دارد و بقایایی از زندگی گذشتگان نیز در آن پیدا شده است.

وی «چاله سنبک» متعلق به دوره‌ قبل از تاریخ «میوسن» را دیگر اثر طبیعی پیشنهادشده برای ثبت در فهرست میراث طبیعی اعلام و بیان کرد: این محوطه در منطقه‌ کویری آران و بیدگل قرار دارد که به‌دلیل خاک حاصلخیزش در چاله‌های قرارگرفته در آن هندوانه کاشته می‌شود.

او تهیه‌ یک پرونده از شش درخت چنار و توت در مناطق مختلف استان اصفهان را دیگر پیشنهاد این استان برای ارائه در نخستین همایش ثبت آثار طبیعی عنوان و اظهار کرد: درخت چنار «عباس آخو» در روستای «ون»، درخت چنار «نشلج» در همین محدوده، درخت چنار روستای نیاسر در کنار چهارتاقی نیاسر، درخت چنار «قمصر» در کنار مسجدجامع، درخت چنار «برزک» در کنار مسجدجامع و درخت توت «جوشقان قالی» در کنار «امامزاده محمد» شش درخت شاخصی هستند که برای ثبت در فهرست میراث طبیعی پیشنهاد شده‌اند.

وی «کویر بادرود» در شهرستان نطنز و محوطه «هفتاد پشتو» در شهرستان بادرود را دو اثر طبیعی دیگر مطرح‌شده برای ثبت دانست و افزود: محوطه «هفتاد پشتو» شامل حدود 70 تپه ماهوری با ارتفاع پنج تا شش متر است.

به گفته زرگر، پرونده‌های این آثار بعد از بحث در جلسه استانی و بررسی توسط کارشناس منابع طبیعی، در صورت تأیید، به شورای ثبت کشور فرستاده می‌شوند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها