گزارش

بی آبی در کمین دریاچه های فارس

بارندگی‌های امسال در استان فارس گرچه نسبت به سال‌های قبل کمی بهتر شده و آبگیری برخی تالاب‌های استان را نیز به همراه داشته، اما همچنان تعدادی از دریاچه‌های فارس با خشکی 100 درصدی دسته و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۵۳۹۸۷۳

دریاچه ارژن 40 درصد آبگیری شده، اما بختگان و کافتر همچنان خشک است و دریاچه پریشان نیز فقط در محدوده قسمت‌هایی از چشمه‌های دریاچه مقدار کمی آبگیری شده است.‌ یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با مهر در رابطه با آخرین وضع دریاچه‌های استان فارس گفت: با توجه به بارش‌های اخیر در استان فارس وضع تالاب‌های این استان تا حدودی بهبود یافته، اما کماکان این تالاب‌ها با خشکسالی دسته و پنجه نرم می‌کنند.

علمدار علمداری افزود: بارش‌های اخیر باعث شد که دریاچه ارژن که یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های استان فارس به شمار می‌رود حدود 40 درصد آبگیری شود، به گونه‌ای که این دریاچه هم‌اکنون آب دار شده، اما میزان آب ارژن مانند زمان ترسالی نیست.‌ وی ادامه داد: اکنون وضع دریاچه ارژن به نسبت دریاچه‌های دیگر استان فارس امیدوارکننده است و در صورت ادامه بارش حجم زیادتری از این دریاچه آبگیری می‌شود.

این کارشناس محیط زیست در رابطه با وضع دریاچه بختگان اظهار کرد: متاسفانه دریاچه بختگان مانند گذشته همچنان خشک است و این چندمین سال است که دریاچه در خشکی صددرصدی به​سر می‌برد.‌ علمداری یکی از راه‌های حل مشکل دریاچه را اختصاص حقابه عنوان کرد و یادآور شد: مقرر شده در صورت بارش‌های مناسب حقابه بختگان در سال جاری اختصاص یابد که این امر برای نجات دریاچه از خشکی و بحران موثر است.‌

وی با بیان این که بارش‌های اخیر باعث آبگیری محدود دریاچه پریشان نیز شده، اظهار کرد: این آبگیری در حدی است که تا حدودی چشمه قلعه نارنجی و چشمه بنگ را آب دارکرده است و در صورت ادامه بارندگی شانس زیادی برای آبگیری بخشی از دریاچه پریشان که یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های استان است، وجود دارد.

وی با بیان این که گزارشی از آبگیری کافتر نداشته‌اند، بیان کرد: این دریاچه کماکان در خشکی 100 درصد به سر می‌برد و تاکنون گزارشی مبنی بر آبگیری قسمتی از دریاچه اعلام نشده است.‌ علمداری گفت: دریاچه کافتر ازجمله دریاچه‌هایی است که با آب شدن برف پرآب می‌شود، اما با توجه به بارندگی‌ها مقداری از سفره‌های زیرزمینی آب دار شده‌است. دریاچه مهارلو نیز که در نزدیکی شیراز قرار دارد به دلیل وارد شدن فاضلاب‌های شهری کماکان تا حدودی آب دار است.

این کارشناس حوزه محیط زیست خواستار تغییر الگوی کشت در استان فارس شد و تاکید کرد: اگر تالاب‌های استان فارس هرچه سریع‌تر احیا نشود کشاورزی‌های فعلی هم بادوام و پایدار نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها