رشد فناوری به قدری سریع است که بتواند انجام امور روزمره زندگی را بیش از پیش راحت و آسان کند. شاید زمانی که اولین گوشی‌های تلفن‌ همراه در دنیا فروخته می‌شد کسی تصور نمی کرد این وسیله که تا آن زمان پیشرفتی بزرگ در دنیای فناوری محسوب می‌شد، روزی به وسیله‌ای تبدیل شود که داشتن آن یک مزیت بزرگ به شمار آید و نداشتن آن موجب کندی خیلی از کارها شود.
کد خبر: ۵۳۰۱۳۸

اما به مرور و با گذشت زمان ثابت شده ‌است پیشرفت فناوری هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد و همیشه دریچه‌ دیگری از دنیای فناوری روی انسان باز خواهد شد.

این نکته را نیز نمی‌توان رد کرد که رشد فناوری‌ به پیشرفت در کارها می‌انجامد. برای مثال اگر وب به این وسعت گسترش پیدا نمی‌کرد، تلفن‌های همراه ـ که هم اکنون باید تلفن‌های هوشمند را نیز به آنها اضافه کنیم ـ تا این اندازه پیشرفت نمی‌کرد.

در این شماره می‌خواهیم قدری در مورد توسعه برنامه‌های موبایل با استفاده از فناوری‌های موجود در وب صحبت کنیم؛ ترکیبی که باعث تولید انبوهی از برنامه‌های کاربردی برای گوشی‌ها شده است. به عبارتی خیلی از کارهایی را که پیش از این توسط رایانه‌های شخصی انجام می‌دادیم، هم‌اکنون با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه خود انجام می‌دهیم.

رویای خرید بلیت هنگامی که در تاکسی نشسته‌اید و اطلاع از موجودی انبار فروشگاه‌ها و پیدا‌کردن نزدیک‌ترین رستورانی که غذای مورد علاقه شما را سرو می‌کند، به واقعیت پیوسته و شما می‌توانید براحتی تمام این اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به دست بیاورید.حال بیاییم فناوری‌هایی را که به شما به عنوان یک برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده سیستم اجازه می‌دهد این برنامه‌ها را بسازید، بررسی کنیم.

سیستم‌ عامل تمام دستگاه‌های همراه یک چارچوب کاری برای برنامه‌نویسان خود ارائه کرده‌است تا بتوانند به ساده‌ترین شیوه ممکن برنامه‌های کاربردی را برای آن سیستم عامل توسعه دهند. این مدل برنامه‌نویسی که به آن به اصطلاح برنامه‌نویسی Native یا محلی گفته می‌شود، جوابگوی شما برای سیستم عامل مورد نظرتان است که البته فقط محدود به همان سیستم عامل است. حال بیایید گستره کار را فراتر کنیم و برای چند سیستم‌عامل یک برنامه کاربردی توسعه ارائه کنیم.

در این زمان به یک برنامه‌نویس مسلط به تمام سیستم‌‌های عامل‌ یا چند برنامه‌نویس که هر یک آشنا به یک سیستم‌عامل باشد، نیاز است. در هر دو حالت شما هزینه‌ای را باید پرداخت کنید. البته شما می‌توانید راه‌حل‌های ساده‌تری را به عنوان مدیر پروژه انتخاب کنید تا با کمترین هزینه بهترین بهره‌وری را داشته باشید. ابتدا باید یک سیستم توسعه مبتنی بر تمام سیستم‌‌های عامل‌ داشته باشید که داشتن این سیستم قدری مشکل است. البته توسعه‌دهند‌گان سیستم‌عامل باز به کمک شما می‌آیند. قبل از این که بگوییم آنها چگونه مشکل را حل می‌کنند، جزئی‌تر موضوع را بررسی می‌کنیم.

دنیای وب رو به پیشرفت است، با ورود html5 و css3 تحولات بزرگی در این دنیا صورت گرفته‌ است. اینجاست که مرورگرها برای این که بتوانند سرویس‌های بهتری به کاربران خود ارائه کنند مجبور به ارائه سرویس‌های جدید‌تر و مبتنی بر html5 و css3 هستند؛ اما سیستم‌عامل‌ دستگاه‌های همراه از این قافله عقب نمانده و با پشتیبانی بیشتر از فناوری‌های تحت وب، توانسته خدمات بهتری به کاربران خود ارائه کند. اینجاست که مرورگرها و سیستم‌های ‌عامل‌ موبایل پا به عرصه وب می‌گذارد. از آنجا که یک سایت اینترنتی خدمات زیادی را ارائه می‌کند، ‌باید در تمام سیستم‌های ‌عامل‌ و دستگاه‌ها بهترین بازدهی را داشته باشد.

همین موضوع باعث شده ‌است شرکت‌های مستقل به توسعه چارچوب‌های کاری بر مبنای html5 و css3 برای دستگاه‌های همراه بپردازند تا بتوان با استفاده از آنها برنامه‌های مختلفی را که در سیستم‌های عامل‌ مختلف پشتیبانی می‌شود، توسعه داد.

در شماره بعدی در مورد phonegap که یکی از کامل‌ترین چارچوب‌های کاری در این زمینه است توضیح می‌دهیم.

امیر بهاءالدین سبط الشیخ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها