گفت‌وگو با مهدی زارع، زلزله‌شناس

همه می‌پرسند تهران کی زلزله می‌آید؟

مهدی زارع، دکترای زلزله‌شناسی، متولد هجدهم شهریور سال 47 است. نام او با فاجعه گره خورده و هرگاه زمین می‌لرزد، رسانه‌ها سراغش می‌روند و سوالات‌شان همیشه تکراری است؛ قدرت زلزله، گسل‌های فعال شده، نوع زلزله، قدرت تخریب آن و... اما این دفعه بدون لرزش زمین سراغش رفته‌ایم و سوالات کمی متفاوت است. این‌که یکی زلزله‌شناس باشد و بداند در دل زمین چه خبرهایی است باعث ترس می‌شود یا آسودگی؟ اصلا می‌شود تا این حد با فاجعه زلزله آشنا بود و ابعادش را شناخت و شب، راحت سر بر بالین گذاشت؟ با دکتر زارع که ظاهرا خیالش راحت است و این روزها که زلزله‌ گاه در غرب می‌آید و گاه در شرق کابوس نمی‌بیند گفت‌وگو داشته‌ایم که با هم مرور کنیم.
کد خبر: ۵۲۹۲۵۷

زلزله‌شناسی علم و حرفه عجیبی است. با میل خودتان سراغ این رشته رفتید؟

از اول موضوع برایم جالب بود و حتی در دوره دبیرستان هم مطالعه زمین مخصوصا زلزله برایم اهمیت داشت و زلزله‌هایی که در ایران اتفاق افتاده بود مثل زلزله طبس و زلزله آذربایجان در نوروز 1362 و زلزله‌های دیگر خیلی توجهم را جلب کرده بود و همین باعث شد زمین‌شناسی خواندم و بعد زلزله‌شناسی را تا دکتری دنبال کردم.

خود شما هم از زلزله می‌ترسید یا کابوس زلزله می‌بینید؟

کابوس زلزله ندارم، ولی به هر حال زلزله مساله‌ای مهم و نگرانی بزرگ است. البته از خواب به خاطر زلزله پریده‌ام، مثلا موقع زلزله منجیل من در تهران خواب بودم، ولی با تکان‌های زلزله از خواب پریدم. ولی کابوسش را نداشته‌ام و البته آن شب بعد از زلزله خوابیدم. یک بار هم در زمان تحصیل در فرانسه، زلزله‌ای را که نیمه شب در کوه‌های آلپ اتفاق افتاد احساس کردم و از خواب پریدم، آن دفعه هم بعد از زلزله خوابیدم.

به هر حال زلزله همیشه باعث نگرانی است مثلا به این فکر می‌کردم اگر زلزله‌ای که اخیرا در زوهان خراسان جنوبی، در تهران اتفاق افتاده بود چقدر به هم می‌ریختیم و حتی با همین 4‌/‌5 ریشتر چه مشکلاتی داشتیم. اینها مسائلی است که در ذهنم به عنوان دغدغه وجود دارد.

منزل خود شما چقدر در برابر زلزله ایمن است؟

منزل ما، منزل خاصی نیست و مرحوم پدرم آن را در سال‌های 68 ـ 67 ساخته، ولی اسکلت فلزی دارد و در حد استانداردهای موجود زمان خودش، قواعد در ساخت آن رعایت شده؛ اما این‌که طرح ویژه و خاصی یا فناوری بالایی در ساخت آن رعایت شده باشد، باید بگویم خیر.

استانداردهای مربوط به نحوه نصب تابلوها و قرار دادن اشیا را برای این‌که هنگام زلزله در خانه نقاط ایمن وجود داشته باشد رعایت کرده‌اید؟

تا جایی که امکان داشته این موارد در منزل ما رعایت شده است. البته نمی‌توانم بگویم صددرصد این‌طور است و اگر اتفاق سنگینی رخ بدهد ممکن است همه چیز را به هم بریزد، اما در حد این‌که به هم ریختگی‌های اولیه پیش نیاید، نکات لازم در منزل ما رعایت شده است.

فرض کنید شما 5 دقیقه قبل از وقوع زلزله بتوانید آن را پیش‌بینی کنید در این فرصت چه می‌کنید؟

اگر زمان کوتاهی داشته باشم سعی می‌کنم از جایی که سقف دارد خارج شوم و حتی الامکان سعی می‌کنم خانواده‌ام را جایی که زیر سقف نیست ببرم؛ اما یک قسمت دیگر مربوط به شغلم است به عبارتی در آن مهلت پنج دقیقه‌ای موضوع را به سازمان‌هایی که بشود از طریق آنها اعلام هشدار کرد، اطلاع می‌دهم.

به نظر شما وحشتناک‌ترین بلای طبیعی چیست؟

باید به آمارها و اطلاعات نگاه کرد. پرتلفات‌ترین بلای طبیعی سیل و تبعات مربوط به آن است ولی آن‌که بیشتر از همه خسارت‌های بدی را ایجاد کرده زلزله است. بنابراین از نظر تعداد تلفات فکر می‌کنم سوانحی که مربوط به آب است در صدر قرار دارد، ولی از نظر دهشتناک بودن و آثار خرابی که ایجاد می‌کند زلزله اول است.

در زلزله‌شناسی اتفاق شیرین هم می‌افتد؟

به لحاظ انسانی هروقت شانس این را داشتم که کاری انجام بدهم جزو شیرین‌ترین خاطرات من شده است، ولی به لحاظ حرفه‌ای، شغل من با سانحه و اتفاقات بد سر و کار دارد، یعنی موضوعی است که همیشه اتفاقات بد در آن رخ می‌دهد، بنابراین خاطره شیرین در کار من وجود ندارد مگر این‌که بخواهم شناخت آن قضیه و فهم و درک رخداد را مثبت تلقی کنم.

رایج‌ترین سوالی که افراد عادی از شما می‌پرسند چیست؟

این‌که تهران کی زلزله می‌آید؟

اتفاقا یکی از سوالات ما هم همین بود، تهران کی زلزله می‌آید؟

جواب ما این است که حتما و به‌طور قطعی در تهران زلزله می‌آید، ولی زمانش را نمی‌توانیم تعیین کنیم. فقط می‌توانیم در مورد رخ دادن این اتفاق تلخ اظهارنظر کنیم و بگوییم قطعا اتفاق می‌افتد اما فعلا در مورد زمان آن چیزی نمی‌توانیم بگوییم.

در کشور منطقه‌ای هست که در حال حاضر بیشترین احتمال وقوع زلزله در آنجا وجود داشته باشد؟

مجموعه‌ای از مناطق است. احتمال را در یک نقطه نداریم. مجموعه‌ای از احتمالات را برای مجموعه‌ای از پهنه‌ها در کل کشور داریم که بخش‌هایی از کشور را با خطرات نسبی بسیار بالا نشان می‌دهد. یکی از این بخش‌ها قسمت‌هایی از خود تهران است و البته خیلی جاهای دیگر در ایران که احتمال رخدادشان به طور نسبی بالاتر و بسیار زیاد است.

ما عادت داریم به اتفاقات زندگی شخصی و خصوصی‌مان که به نظرمان تلخ و بزرگ است لقب زلزله بدهیم. بزرگ‌ترین زلزله‌ای که در زندگی‌ شما اتفاق افتاده است چیست؟

یعنی خود اتفاق طبیعی زلزله نباشد؟ چون زلزله حوزه تخصصی کار من است هیچ چیزی را غیر از خود آن، زلزله نمی‌دانم. ممکن است یک نفر دیگر این کار را بکند اما چون خود زلزله‌شناسی حوزه تخصصی من است، آن به حوادث دیگر و این‌که بگویم فلانی مثل زلزله است یا فلان اتفاق مثل زلزله آمد و رفت برایم بی‌معنی است و هیچ چیز را به آن تشبیه نمی‌کنم.

زلزله یک پدیده مشخص و تعریف شده طبیعی است و پارامترهای خودش را دارد و اطلاقش به انسان یا هر پدیده دیگر به نظر من بی‌معنی است.

شاهد حلاج

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها