طرح زمستانی پلیس راه از نیمه آذر آغاز و تا عید نوروز ادامه دارد

معرفی 5 استان حادثه‌خیز زمستانی

کاهش تدریجی دمای هوا همراه با افزایش بارندگی‌ها در اکثر استان‌های کشور و همزمان شدن آن با آغاز موج جدید سفرهای زمستانی یک بار دیگر بهانه‌ای شد برای این‌که سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی سفرهای جاده‌ای دور هم جمع شده و برای کاهش تصادفات و تلفات انسانی و افزایش ایمنی مسافران در پاییز و زمستان امسال چاره‌ای بیندیشند.
کد خبر: ۵۱۷۷۳۴

نشست هماهنگی طرح زمستانی پلیس راه روز گذشته با حضور سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در سفرهای جاده‌ای از پلیس و وزارت راه گرفته تا اورژانس، هلال‌احمر و پزشکی قانونی برگزار شد.

طرح زمستانی پلیس قرار است از نیمه آذر امسال آغاز شود و تا بیست‌وپنجم اسفند در جاده‌های استان‌های برف‌گیر کشور ادامه خواهد داشت.

افزایش تجهیزات امداد و نجات، استقرار پایگاه‌های هلال‌احمر در گردنه‌های برف‌گیر، افزایش نیروهای راهداری در جاده‌ها، کنترل جدی تخلفات حادثه‌ساز رانندگان در جاده‌ها و شناسایی محورهای حادثه‌خیز و کنترل هرچه بیشتر آنها از مهم‌ترین اقداماتی است که دستگاه‌های متولی در اجرای آنها در طرح زمستانی امسال پلیس با هم مشارکت خواهند داشت.

استان‌های لرستان، قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان بیشترین افزایش تلفات تصادفات رانندگی را در زمستان سال گذشته به خود اختصاص دادند و به همین دلیل لقب‌ استان‌های قرمز را از آن خود کرده‌اند.

این‌طور که سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید با توجه به حساس بودن وضع این استان‌ها در تصادفات و تلفات رانندگی قرار است طرح زمستانی امسال از نیمه آذر با تمرکز و اولویت جاده‌های منتهی به این استان‌ها آغاز شود.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این‌که امسال به صورت خاص دستورالعمل مشترک وظایف دستگاه‌ها در طرح زمستانه تهیه می‌شود، می‌گوید: در دو سال گذشته تلفات تصادفات رانندگی در فصل زمستان حدود 25 درصد کاهش داشته، بنابراین ضروری است دستگاه‌ها با قدرت بیشتری وارد عمل شده و تا 30 درصد ظرفیت‌ و امکانات خود را افزایش دهند.

تخلفات رانندگان اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری در طرح زمستانه امسال از نگاه تیزبین ماموران پلیس راه در جاده‌ها و پاسگاه‌های بین‌شهری دور نخواهد ماند.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این‌که با تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی به طور جدی برخورد خواهد شد، تصریح می‌کند: دفترچه رانندگی تمام رانندگان حمل و نقل عمومی که در تصادفات جرحی و فوتی مقصر باشند، ابطال می‌شود و در صورتی که تعاونی آنها نیز چهار بار در تصادفات فوتی و جرحی نقش داشته باشد، پروانه فعالیت تعاونی نیز باطل خواهد شد.

کنترل زنجیر چرخ از مبدا

مسافرانی که در فصول سرد سال قصد سفر به یکی از جاده‌های کشور دارند، باید بدانند که امسال نیز پلیس نسبت به موضوع زنجیر چرخ کاملا حساس است و آن را از همان مبدا کنترل می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از طرح کنترل تجهیزات زمستانی خودروها در مبدا خبر داده و می‌گوید: برابر ابلاغیه صادره، تجهیزات زمستانی خودروها حتما در مبدا مورد کنترل قرار گرفته و در این خصوص هیچ‌گونه گذشت و اغماضی نخواهیم داشت، چراکه هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص موجب می‌شود ضمن انسداد مسیر، سایر خودروها نیز در راه بمانند.

سردار مومنی به رانندگان در سفرهای جاده‌ای توصیه می‌کند: پیش از آغاز سفرهای زمستانی خود حتما از تجهیزات ایمنی خودرو اطمینان حاصل کرده و حداقل یک‌بار زنجیر چرخ را ببندند تا با مشکل بلد نبودن بستن زنجیر چرخ در جاده مواجه نشوند.

مومنی با اشاره به این‌که براساس آمارهای پزشکی قانونی 7/49 درصد از مرگ‌ومیر تصادفات رانندگی در مسیر یا بیمارستان رخ می‌دهد، می‌گوید: میانگین جهانی 15 تا 20 درصد است که قطعا باید در این خصوص دستگاه‌های ذی‌ربط سرعت در امداد و نجات را افزایش دهند، زیرا همین امر موجب می‌شود میزان قابل توجهی از کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش یابد.

پیش‌بینی افزایش ترافیک در تعطیلات پایان هفته

با فرارسیدن تعطیلات پایانی هفته و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی فرصتی فراهم می‌شود تا بسیاری از مردم چند روزی را به نقاط مختلف کشور سفر کنند. در چنین شرایطی رئیس پلیس راهور ناجا از احتمال افزایش ترافیک در جاده‌های کشور خبر می‌دهد.

سردار مومنی با اشاره به تعطیلات پیش‌رو نیز توضیح می‌دهد: از آنجا که بسیاری از مردم تمایل دارند در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در زادگاه خود باشند، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم بار ترافیک محورها از بعدازظهر روز چهارشنبه به‌میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی تصریح می‌کند: در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شده و ماموران پلیس راه در جاده‌های کشور به‌صورت ویژه و ماموران پلیس ترافیک درون‌شهری نیز در داخل شهرها نسبت به هدایت ترافیکی اقدام خواهند کرد.

استقرار پایگاه‌های امداد در گردنه‌های برف‌گیر

گیر افتادن در گردنه‌های برف‌گیر و ساعت‌ها سرگردانی بدون آب و غذا و تحمل سرمای طاقت‌فرسا اتفاق ناخوشایندی است که در فصول سرد سال برای تعدادی از مسافرانی که عازم شهرهای مناطق سردسیر بوده‌اند، خاطره تلخی را رقم زده است.

مسافران جاده‌ها اما دیگر لازم نیست در این باره نگرانی داشته باشند. زمستان امسال قرار است پایگاه‌های امداد و نجات در گردنه‌های برفگیر مستقر شده و به مسافران در جاده مانده امدادرسانی کنند.

معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از افزایش 33درصدی تجهیزات و دو برابر شدن تعداد پایگاه‌های امدادی در جاده‌ها در طرح زمستانی پلیس راه خبر داده و می‌گوید: مسافران می‌توانند در صورت نیاز به امدادرسانی در جاده‌ها به سامانه 147 پیامک بفرستند.

به گزارش مهر، حیدر حیدری خواستار همکاری سازمان اوقاف برای اسکان مسافران در راه مانده در امامزاده‌ها و مساجد نیز شده و به کاروان‌های راهیان نور نیز توصیه می‌کند به دلیل افزایش سرعت اتوبوس‌ها و بالا رفتن احتمال تصادفات بخصوص هنگام بارش برف و باران شب‌ها در جاده‌ها تردد نکنند.

ذخیره 600 هزار تن شن و نمک

علاوه بر افزایش تجهیزات و امکانات امدادرسانی در جاده‌ها در طرح زمستانی امسال قرار است 600 هزار تن شن و نمک هم ذخیره‌سازی و 8000 دستگاه تجهیزات پیشرفته نیز به کار گرفته شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، زمستان امسال 40 دستگاه پیش‌بینی هوا توسط سازمان هواشناسی در گردنه‌های کشور نصب خواهد شد که این دستگاه‌ها می‌تواند هر سه دقیقه رطوبت و یخ‌زدگی را کنترل و پیش‌بینی کنند.

به گفته وی، علاوه بر ذخیره 600 هزار تن شن و نمک 8000 دستگاه تجهیزات پیشرفته نیز در طرح زمستانی امسال به کار گرفته خواهد شد.

11 هزار و 500 راهدار نیز در طرح زمستانی پلیس در جاده‌های کشور حضور خواهند داشت تا به مسافران خدمات‌رسانی کنند.

تاخیر در انتقال اجساد از صحنه تصادف

یکی از صحنه‌های ناخوشایند در تصادفات منجر به فوت، باقی ماندن چندساعته جسد روی زمین است که تماشای این صحنه ضمن دامن زدن به ترافیک سنگین شهر موجب آزار روحی و روانی رهگذران می‌شود.

این موضوع موجب انتقاد رئیس پلیس راهور تهران نیز شده است. رحیمی در ادامه نشست هماهنگی طرح زمستانی پلیس راه با ابراز نگرانی از تاخیر در انتقال اجساد می‌گوید: متاسفانه در حمل اجساد از صحنه تصادفات دچار مشکلات جدی هستیم، به طوری که انتقال اجساد گاه تا دو ساعت زمان می‌برد.

وی از کاهش زمان رسیدگی به تصادفات در پایتخت از 13دقیقه به 8 دقیقه خبر داده و می‌گوید: مسئولان اورژانس باید بدانند تصادفات در تهران با سایر نقاط کشور متفاوت است و به دلیل همین حساسیت‌ها باید در هنگام وقوع حوادث هرچه سریع‌تر نیروهای اورژانس به محل اعزام شوند.

رئیس پلیس راهور تهران با گلایه از کمبود تاکسی و اتوبوس در روزهای بارانی، از این‌که برخی رانندگان تاکسی در این روزها انبوه مسافران را در گوشه خیابان چشم انتظار باقی می‌گذارند و فقط به دنبال مسافر دربستی می‌گردند ، انتقاد کرد.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها