پاکسازی جاده چالوس در انتظار بودجه

طرح جمع‌آوری پسماندهای بخش آسارا و جاده چالوس، با وجود تعیین مدیریت واحد، همچنان به دلیل کمبود منابع اعتباری و مالی مسکوت باقی‌مانده است.
کد خبر: ۵۱۵۷۸۵

به گزارش مهر، بخش آسارا در شمال شهرستان کرج، در حوالی جاده چالوس واقع شده است. مجاورت با این جاده زیبا در کنار مزایایی که می‌تواند برای ساکنان این بخش داشته باشد، خالی از دردسر هم نیست. زباله‌های فراوانی که توسط گردشگران پرشمار این جاده در طبیعت رها می‌شود، رستوران‌های مستقر در مسیری که ته‌مانده غذای مشتریان را به جریان شناور رودخانه کرج می‌سپارند یا در گوشه‌ای انباشته می‌کنند و در نهایت زباله‌های تولیدی ساکنان، امروز تحفه نامیمونی شده که هم مسافران و گردشگران و هم مردم منطقه را می‌آزارد.

این زباله‌ها افزون‌بر این که منظره‌ای زشت به طبیعت منطقه ارزانی کرده، موجب تجمع حشرات موذی و عوامل بیماری‌زا شده و خطری برای ساکنان منطقه به شمار می‌رود.

البته جمع‌آوری این زباله‌ها سرانجام و پس از کش‌وقوس‌ها و پیگیری‌های فراوان به نام بخشداری آسارا کلید خورد و اعتبار ویژه‌ای بالغ بر ده میلیارد ریال نیز برای آن مصوب شد که همگان را امیدوار به برطرف شدن مسائل و مشکلات مرتبط با موضوع پسماند کرد. در همین فاصله مدیریت واحدی نیز برای برای ساماندهی زباله‌های آسارا تعیین شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج با بیان اینکه معضل پسماند آسارا از موضوعاتی است که از دیرباز مطرح بوده است، به مهر گفت: با توجه به میزان بالای تردد گردشگران و مسافران و همچنین وجود رستوران‌ها لازم است که این معضل به طور اساسی حل‌وفصل شود.

بیژن قبائی با بیان این‌که به سبب اهمیت موضوع، مدیریت واحد پسماند بخش آسارا، متشکل از اداره آب، راه، گردشگری، مجری طرح پیشگیری از آلودگی آب شرب شهر تهران و بخشداری آسارا‌ در جلسه گذشته به تصویب رسید، افزود: این مدیریت، به ریاست فرماندار و دبیری حفاظت محیط زیست شهرستان کار خود را دنبال خواهد کرد.

وی تصریح کرد: دستورالعمل مدیریت پسماند توسط نمایندگان محیط زیست، بهداشت، مدیریت پسماند شهرداری کرج، گردشگری، نماینده دهیاران و نماینده شهرداری آسارا تدوین و بعد از تائید بخشدار برای تصویب به فرمانداری ارسال خواهد شد.

کاهش اعتبار

تعیین مدیریت واحد برای ساماندهی زباله‌های آسارا در حالی مطرح می‌شود که با گذشت چند ماه از اعلام خبر تخصیص اعتبار، بخشدار این منطقه از کاهش اعتبار ده میلیارد ریالی به شش میلیارد ریال خبر داد و گفت: تاکنون اعتباری برای ساماندهی و جمع‌آوری زباله‌های جاده چالوس و بخش آسارا در اختیار بخشداری قرار نگرفته است.

محسن محمدی افزود: تاکنون آنچه که توسط بخشداری و شورای اسلامی بخش هزینه شده است، حدود دو میلیارد ریالی است که ادامه این روند با توجه به کمبود اعتبار با مشکل مواجه شده است.

وی اظهار کرد: کار جمع‌آوری زباله در محور کرج ـ چالوس و روستاهای این بخش اکنون همچون گذشته با استفاده از منابع مالی داخلی و نیروهای بخشداری و شهرداری آسارا در حال انجام است، اما تعداد نیروهای به کار گرفته‌شده و مخازن جمع‌آوری زباله در بخش کافی نیست.

محمدی یادآور شد: برای رفع مشکل زباله‌های این بخش سه ماه پیش مصوب شد که ۳۰ درصد هزینه این امر از محل اعتبارات عمرانی استان، به شهرداری کرج به عنوان پیمانکار پرداخت شود که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

 بخشدار آسارا گفت: چنانچه فقط 30 درصد از همین اعتبار کاهش یافته تامین شود، روی سکوهای جمع‌آوری زباله سرمایه‌گذاری کرده و عملیات را آغاز می‌کنیم.

به گفته محمدی، اکنون صد جایگاه زباله در بخش آسارا وجود دارد، اما طبق نظر کارشناسان حداقل ۵۰ مخزن دیگر به همراه سه ایستگاه اصلی در سه دهستان برای جمع‌آوری و ساماندهی کامل زباله‌ها در این بخش لازم است.

وی افزود: تعدادی از سکوهای مرکزی هم نیاز به بازسازی و بهسازی دارد و حتی تعدادی از مکان‌های دپوی زباله از جمله دوآب شهرستانک و... نیاز به تغییر و جابه‌جایی دارد که این مساله مستلزم همکاری محیط زیست به عنوان ضابط قضایی در حوزه شهر و بخش است.

محمدی با بیان این‌که اعتبارات سال گذشته برای تجهیز ناوگان حمل زباله اختصاص یافت، تاکید کرد: در صورتی که اعتبار مصوب اختصاص یابد، بهسازی سکوهای جمع‌آوری زباله، افزایش نیروی کارگری پیاده برای جمع‌آوری زباله در منطقه پایین سد امیرکبیر و حاشیه جاده انجام می‌شود و ساماندهی پسماند در این بخش به حد مطلوب نزدیک خواهد شد.

جمع‌آوری زباله اعتبار می‌خواهد

رئیس حفاظت محیط زیست استان البرز نیز تخصیص نیافتن منابع اعتباری را علت بلاتکلیف بودن مدیریت پسماند بخش آسارا عنوان کرد و با اشاره به قرارداد بخشداری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: در واقع طی این قرارداد مقرر شده سازمان مدیریت پسماند شهرداری، زباله‌ها را جمع‌آوری و به محل دفن زباله در حلقه‌دره منتقل کند که هم‌اکنون به علت نبود منابع اعتباری این کار به تاخیر افتاده است.

 قبائی با بیان این که بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای جمع‌آوری زباله‌های بخش بر عهده فرمانداری و بخشی دیگر نیز باید از تولیدکنندگان زباله تامین شود، یادآور شد: در کارگروه پسماند شهرستان با حضور مدیران تمام دستگاه‌های ذی‌ربط، مشکلات مربوط به تولید زباله بررسی و پیشنهاداتی نیز به منظور اخذ مبالغی از تولیدکنندگان زباله از جمله رستوران‌ها و واحدهای اقامتی مطرح شده که این واحدها مبالغی را به عنوان هزینه تولید زباله از مشتریان خود اخذ کنند که این موضوع در حال بررسی است.

وی با اشاره به این که هزینه‌ای از جانب مسافران و مردم منطقه به دلیل تولید زباله گرفته نمی‌شود، گفت: هزینه‌های مربوط به جمع‌آوری زباله‌های مسافران و مردمی که در منطقه هستند باید از طرف استانداری پرداخت شود.

 قبائی همچنین جمع‌آوری موقت زباله‌ها در محل‌های دپو برای انتقال به محل اصلی را از دیگر مشکلات مدیریت پسماند آسارا برشمرد و اجرای سیاست‌های تشویقی برای استفاده مراکز اقامتی از ظروف یک بار مصرف گیاهی و سلولزی را که هم برای سلامت مفید است و هم با سرعت تجزیه‌پذیری بالا به طبیعت آسیب نمی‌رساند از دیگر موارد مطرح شده عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها