از‌کوچه‌های‌خاکی‌یزد تا شگفتی

جنگل‌های‌حرا ما عاشق‌ایران‌شدیم

سفر آلکسی گونچارف 27 ساله و والنتینا کولیکووا 28 ساله به ایران سفری خاطره‌انگیز برای این زوج روسی بود. آنها به بیش از ده کشور جهان سفر کرده‌اند، اما خاطره سفر به ایران آنقدر برایشان جالب بود که تصمیم گرفتند برای تحسین و تشکر از مردم ایران خاطرات خود را در نامه‌ای به محمود رضا سجادی سفیر ایران در روسیه بازگو کنند.‌گونچارف می‌گوید: من و همسرم اکتبر سال 2009 به ایران سفر کردیم و اگرچه مدت‌ها از این سفر می‌گذرد، اما این سفر یکی از حیرت‌انگیزترین سفرهای زندگی ما بود و خاطرات بسیار روشنی در ذهن ما باقی گذاشت.
کد خبر: ۵۱۴۴۴۳

این زوج روسی که فارغ‌التحصیل دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو هستند و به عنوان گردشگر به ده کشور جهان ازجمله سوریه، اردن، لبنان، آلمان، بلژیک، چین، اندونزی و هند سفر کرده‌اند معتقدند که سفر به ایران با سفر به هیچ کجای جهان قابل مقایسه نیست.

این دو جهانگرد روس سفر خود را با بازدید از پایتخت ایران شروع کردند. زیرساخت‌های مدرن و راحت موضوعی بود که آنها را در تهران شگفت‌زده کرده بود. بعد از آن به قم، کاشان، اصفهان و یزد رفتند. گونچارف‌ها پس از این سفر گفتند: ما احساس می‌کردیم انگار گنجی را که از آن بی‌خبر بودیم کشف کردیم فرهنگ عمیق، معماری عالی، آثار تاریخی، غذاهای خوشمزه و بازارهای ایران ما را شیفته خود کرده بود.

با وجود این آنها نمی‌خواستند که آب و هوای متفاوت جنوب ایران و سواحل خلیج فارس را از دست بدهند بنابراین راهی بندر عباس شدند و از آنجا به جزیره قشم و هرمز سفر کردند. گرمای خطه جنوب کشور چیزی بود که آنها نمی‌توانستند تجربه‌ای مانند آن در مسکو داشته باشند. گونچاروف‌ها دیدنی‌های قشم و هرمز، رقص دلفین‌ها در خلیج فارس، جنگل‌های حرا، غذاهای جنوبی و صدها دیدنی دیگر در این نقطه را تجربه کردند و به بندرعباس برگشتند تا عازم تهران شوند، اما آثار تاریخی شگفت‌انگیز و باستانی ایران آنها را به شیراز کشاند. تخت جمشید، حافظیه و سایر دیدنی‌های شیراز آنها را مدتی به خود مشغول کرد و پس آن دو جهانگرد روس سفر با قطار را در ایران تجربه کردند و به خرم آباد رفتند. به نظر آنها سفر از طریق راه‌آهن در ایران آسان بود و این چیزی است که آنها درباره ایران تصور نمی‌کردند. پس از این سفر آنها به تهران برگشتند، اما این بار فرصت یافتند تا از مرقد امام خمینی(ره) و دانشگاه تهران نیز بازدید کنند. بعد از تهران راهی سواحل خرز شدند تا بزرگ‌ترین دریاچه جهان را از مرزهای ایران به نظاره بنشینند و از آنجا راهی مسکو شدند.

وی در توصیف مردم ایران می‌گوید: ما در هیچ کجای جهان چنین جامعه و انسان‌های روشن دلی ندیدیم و در هیچ کجای جهان چنین مراقبت و مهمان‌نوازی را احساس نکردیم. ما در هیچ کجای جهان اینقدر گرم صحبت‌های فلسفی با مردم نشده بودیم!

والنتینا کولیکووا همسر الکسی نیز می‌گوید: می‌توانم این گونه بگویم که پس از آشنایی با کشور شما، ما نه‌تنها زیبایی‌های ظاهری، امکانات دیدنی و جهانگردی را دیدیم، علاوه بر آن توانستیم روح و جان کشور حیرت‌انگیز شما را احساس کنیم. محیطی که وصف آن در قالب کلمات مشکل است. کشور ایران در میان کوچه‌های پرپیچ و خم یزد، بازارهای اصفهان و پارک های شیراز ثروت واقعی و ارزشمندی را پنهان کرده است که قلب مردم ایران است.‌ این زوج روسی بعد از سفربه ایران در دانشگاه دولتی مسکو حاضر شدند و تجربه سفر خود به ایران را توصیف کردند و سپس به باشگاه جهانگران روسیه دعوت شدند و درباره سفر به ایران توضیحات مفصلی را بیان کردند. آنها حتی در یک برنامه رادیویی هم در این باره شرکت کردند و در نامه خود به سفیر ایران در روسیه یادآور شدند که تعریف‌هایی که آنها درباره ایران کرده‌اند باعث شده تا ایده سفر در وجود بسیاری از اهالی روسیه شعله‌ور شود.‌الکسی و والنتینا خطاب به ملت ایران می‌گویند ما بهترین آرزوها را برای مردم ایران داریم و امیدواریم که کشور شما تمامی بلایا و مصیبت‌های احتمالی را پشت‌سر گذارده و دوران سختش به پایان برسد.

از نوشته این زوج روسی برمی‌آید که اگر بتوانیم گردشگران را به ایران بکشانیم قطعا هر کدامشان سفیر گردشگری ایران در کشور خود و حتی جهان خواهند شد و این امر می‌تواند کشتی تا نیمه به گل نشسته صنعت گردشگری ایران را به ساحل نجات برساند.

کتایون مافی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها