وزارت علوم در نظام نمره‌دهی و طول سنوات تحصیلی دانشجویان، تغییراتی اعمال می‌کند

پرداخت شهریه در قبال دروس افتاده دانشجویان دولتی

به گفته دبیر شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی، آیین‌نامه بازنگری شده مقاطع کاردانی و کارشناسی پس از تائید وزیرعلوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که در این آیین‌نامه دانشجو باید در صورت اخذ مجدد درس افتاده، شهریه پرداخت کند.
کد خبر: ۵۰۹۶۴۱

سعید قدیمی در گفت‌وگو با مهر اضافه کرد: آیین‌نامه جدید و بازنگری شده مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تائید رسید و به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

وی با بیان این‌که بازنگری آیین‌نامه مذکور سه سال به طول انجامید و مهم‌ترین آیین‌نامه آموزش عالی کشور به شمار می‌آید، تاکید کرد که اجرایی شدن این آیین‌نامه از نیمسال جاری سال تحصیلی 92 ـ91 از سوی تمام دانشگاه‌های کشور لازم است.

حذف نمره زیر 10 از کارنامه تحصیلی

به گفته قدیمی، کاهش ماندگاری و ارتقای کیفیت دو هدف مهم در بازنگری این آیین‌نامه است و اگر دانشجویی در یک نیمسال تحصیلی قادر به گذراندن درسی نبود و ترم بعد همان درس را با نمره 15 به بالا گذراند، نمره افتاده در کارنامه به طور کامل حذف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال دانشجو در دانشگاه‌های دولتی موظف است برای اخذ دوباره همان درس افتاده در ترم بعدی مبلغی را به دانشگاه پرداخت کند.

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حذف این دسته از نمره‌ها از کارنامه را کاهش مشروطی و افزایش توان علمی دانشجویان عنوان‌کرد.

به گفته قدیمی، امید به تحصیل در میان دانشجویان با این مزیت در نظر گرفته شده، افزایش خواهد یافت.

کاهش طول سنوات تحصیل

این مقام مسئول در وزارت علوم اعلام کرد در آیین‌نامه تازه ابلاغ شده مقاطع کاردانی و کارشناسی، طول سنوات تحصیلی از شش به پنج سال کاهش داده شد.

قدیمی در ادامه گفت: امکان تغییر رشته در تمام گروه‌های آزمایشی و آموزشی به شرط رعایت برخی موارد خاص امکان‌پذیر شد.

صفر تا 20 ملاک نمره‌دهی

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی درباره حذف اعداد صفر تا 9 از کارنامه که در آیین‌نامه پیشنهادی به وزیرعلوم مطرح شده بود، اظهار کرد: در آخرین بررسی که از سوی وزیر علوم صورت گرفت بحث صفر تا 20 ملاک نمره‌دهی قرارگرفت و با پیشنهاد صفر تا 9 موافقت نشد.

وی افزود: این آیین‌نامه به پیشرفت تحصیلی 86 درصد دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی کمک می‌کند.

امکان انتخاب رشته مجدد برای همه داوطلبان کارشناسی ارشد

از سویی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام تغییر زمان تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد، گفت: انتخاب رشته داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت از روز دوشنبه اول آبان آغاز می‌شود.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پیش از این مقرر شده بود که انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد از بیست و چهارم مهر آغاز شود، اظهار‌کرد: زمان انتخاب رشته به اول آبان موکول شد و بر این اساس داوطلبان می‌توانند تا سوم آبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به انتخاب کدرشته محل مجدد اقدام کنند.

توکلی اظهار کرد: حدود 13 هزار و 500 ظرفیت برای پذیرش داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است.

مشاور عالی سازمان سنجش در خصوص شرایط شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت، گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده همه داوطلبانی که در جلسه آزمون کارشناسی ارشد حضور داشته‌اند اعم از قبول‌شدگان و قبول‌نشدگان می‌توانند در این مرحله نسبت به انتخاب کدرشته محل اقدام کنند.

وی افزود: البته پذیرفته‌شدگان رشته‌های بورسیه و شرایط خاص از این امر مستثنا هستند.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به انتخاب 20 کدرشته محل از میان کدرشته امتحانی در مرحله تکمیل ظرفیت اظهار‌کرد: داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در این مرحله باید اطلاعیه سازمان سنجش مربوط به نحوه شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد را به طور دقیق مطالعه کنند.

امکان انتخاب رشته جدید برای داوطلبان آزمون مشترک کارشناسی ناپیوسته

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد هم گفت: داوطلبان شرکت در آزمون مشترک کارشناسی ناپیوسته دانشگاه‌ آزاد اسلامی و سازمان سنجش می‌توانند رشته و محل جدید انتخاب کنند.

به گزارش فارس، ناصر اقبالی رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد افزود: داوطلبانی که در جلسه آزمون حضور داشته‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه انتخاب رشته/ شهر روی پایگاه اینترنتی مرکز آزمون به آدرس www.azmoon.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام ۲ کارت اعتباری برای گزینش علمی در دانشگاه آزاد تهیه کرده‌اند نیازی به خرید کارت اعتباری در این مرحله ندارند، ولی داوطلبانی که تنها یک کارت اعتباری خریداری و در آزمون مشترک ثبت‌نام کردند، با خرید یک قطعه کارت اعتباری دیگر به مبلغ 110هزار ریال، می‌توانند در سامانه الکترونیکی ثبت‌نام کنند.

رئیس مرکز آزمون خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تنها داوطلبان مجموعه‌های امتحانی متناظر با رشته‌های دایر در دانشگاه ‌آزاد مجاز به ثبت‌نام در این سامانه هستند، لازم است داوطلبان علاقه‌مند تحصیل در آزمون کارشناسی ناپیوسته پیش از خرید کارت اعتباری و ثبت‌نام از رشته‌های موجود در این مقطع و مجموعه‌های امتحانی که در دانشگاه‌ آزاد اسلامی ارائه شده است، اطلاعات دقیقی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها