حسینی از دیگر کشورهای اسلامی نیز خواست به این تحریم بپیوندند

تحریم اسکار از سوی وزیر ارشاد

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در حالی آغاز به کار کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه آن از تحریم مراسم اسکار خبر داد.
کد خبر: ۵۰۴۷۰۲

به گزارش جام‌جم، در فاصله کمتر از دو روز پس از اعلام انتخاب فیلم سینمایی «یه حبه قند» ساخته سیدرضا میرکریمی به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار 2013، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت که در کرمان آغاز به کار کرد، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران مراسم اسکار را تحریم می‌کند.

وزیر ارشاد در سخنرانی خود با اشاره به ساخت فیلم موهن درباره پیامبر اسلام (ص) و تقاضای جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی برای تحریم اسکار، از توافق با مسئولان حوزه هنری خبر داد و گفت: با نظر مثبت مسئولان حوزه هنری در واکنش به این اهانت، امسال از شرکت در جایزه اسکار ممانعت می‌کنیم و از دیگر کشورهای اسلامی نیز چنین اقداماتی را انتظار داریم. حسینی با اشاره به عدم ابراز واکنشی از سوی هالیوود نسبت به ساخت این فیلم توهین‌آمیز گفت: وقتی دولتمردان آمریکا در مقابل توهین به پیامبر(ص) سکوت می‌کنند و اسم آن را آزادی بیان می‌گذارند، لذا ما باید واکنش نشان دهیم. دست‌اندرکاران اسکار هم هیچ کاری در ارتباط با این توهین نکردند، در حالی که انتظار است فیلمی که به ساحت مقدس پیامبر(ص) توهین کرده است را محکوم کنند.

پس از آن جمال شورجه که در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت حضور داشت، بدون برنامه قبلی روی صحنه رفت و گفت:‌ با این اهانت و جنایتی که خصوصا آمریکا با ساختن این فیلم بسیار مستهجن انجام داد، از آقای حسینی و تمام عزیزانی که چنین تصمیم انقلابی برای مراسم اسکار گرفته‌اند، تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: جا دارد از سوی خودم و همکارانم از ایشان تشکر کرده و حمایت خود را از این تصمیم رسما اعلام ‌کنم و سایر سینماگران هم از این اقدام انقلابی توسط وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و سایر دست‌اندرکاران حمایت کنند.

بازتاب‌های خارجی

اما تحریم اسکار از سوی ایران در رسانه‌های خارجی هم بازتاب‌های فراوانی داشته است.

طبق گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه تیتر «ایران در اعتراض به فیلم ضداسلامی آمریکایی از اسکار کنار کشید» را برای انعکاس این خبر انتخاب کرده و این اقدام را نشانه عصبانی بودن ایران از ساخت فیلم موهن «برائت از مسلمانان» توسط گروهی از مسیحیان تندرو در‌ آمریکا دانست.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی آکادمی اسکار در لس‌آنجلس اعلام کرد: هنوز چیزی به‌طور رسمی ازسوی مقامات ایران مبنی بر تحریم اسکار به آنها اعلام نشده و تماس مستقیمی از سوی کمیته انتخابی فیلم ایرانی با آنها گرفته نشده و از طریق رسانه‌ها در جریان این اقدام قرار گرفته‌اند.

فاکس‌نیوز آمریکا هم ضمن انتشار این خبر، درخواست رسمی جواد شمقدری را برای تحریم اسکار در اعتراض به ساخت فیلم موهن علت اصلی اتخاذ این تصمیم دانسته است.

سینمای ایران که تاکنون 19 نماینده برای اسکار معرفی کرده، فقط طی سال‌های 57 تا 73 نماینده‌ای در مراسم اسکار نداشته است.

تجلیل از برگزیدگان بخش‌های جنبی جشنواره

در مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که تحت‌الشعاع اعلام تحریم اسکار قرار گرفته بود، برندگان بخش‌های فیلم‌های سینمایی ویدئویی، سینمایی، مستند، داستانی کوتاه، عکس و فیلمنامه معرفی شدند.

در این مراسم جمعی از مسئولان فرهنگی و سینماگران اعم از سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمال شورجه، حسین ترابی، محمدعلی باشه آهنگر، سیامک اطلسی، علی اکبری، یدالله صمدی، مهدی سجاده‌چی، علی شاه‌حاتمی، محمد کاسبی، میلاد کی‌مرام، حبیب‌الله کاسه‌ساز، حبیب‌الله بهمنی، محمدهادی کریمی، انسیه شاه‌حسینی، امیر تاجیک و... حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها