جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی استان کرمان

با افتتاح کارخانه دو میلیون تنی کنستانتره سنگ‌آهن سیرجان در استان کرمان، یکی دیگر از حلقه‌های زنجیره جلوگیری از خام‌فروشی ماده معدنی سنگ‌آهن و تولید فولاد در این استان شکل گرفت و این کارخانه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. استان کرمان که به دلیل برخورداری از غنی‌ترین و بزرگ‌ترین ذخایر معدنی ایران و خاورمیانه به بهشت معادن ایران شهرت یافته است، در حالی طی چند دهه اخیر به خام‌فروشی مواد معدنی همچون سنگ‌آهن و زغال سنگ پرداخته که این دو ماده معدنی باارزش در استان اصفهان به فولاد تبدیل و هیچ گونه سودی از قبل تولید فولاد نصیب استان کرمان نمی‌شد.
کد خبر: ۵۰۰۶۵۳

به همین دلیل برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی استان کرمان، با برنامه‌ریزی و 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش صنعت و معدن، طی سه سال آینده هفت کارخانه بزرگ فولاد در این استان راه‌اندازی خواهد شد. کارخانه کنستانتره سنگ‌آهن سیرجان یکی از این کارخانه‌هاست که ظرف مدت 28 ماه احداث شده است. این کارخانه علاوه بر تولید سالانه دو میلیون تن کنستانتره سنگ‌آهن برای 750 نفر از جوانان جویای کار منطقه به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. تمامی طراحی‌ها، تولید قطعات، احداث و بهره‌برداری از این کارخانه بزرگ توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته است.

بی‌نیاز شدن از واردات فولاد

رئیس‌جمهور که به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته به شهرستان سیرجان سفر کرده بود در مراسم افتتاح این کارخانه با اشاره به وجود معادن گسترده در کشور و لزوم توسعه صنعتی در این بخش گفت: ما با اتکا به امکانات و سرمایه‌های موجود از دل خاک ایران می‌توانیم کشورمان را بسازیم.محمود احمدی‌نژاد با بیان این که هنوز حتی از یک هزارم ظرفیت غنی معادن کشور استفاده نشده است، افزود: برخی افراد مجوزهایی را برای اکتشاف و استخراج معادن گرفته‌اند، اما با وجود گذشت سال‌ها هیچ فعالیتی انجام نداده‌اند که باید این مجوزها باطل شود و باطل کردن این مجوزهای قلابی به نفع کشور است. وی با اشاره به ذخایر صد میلیارد تنی سنگ‌آهن در کشور و رتبه 17 ایران در تولید فولاد در سطح جهان افزود: ما می‌توانیم با ساخت واحدهای فولادسازی متعدد در کشور این رتبه را ارتقا دهیم و ایران تا پایان دولت دهم از واردات فولاد بی‌نیاز خواهد شد.

اجرای 8 طرح فولادی در کرمان

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به این که تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید فولاد در کشور به 45 میلیون تن افزایش می‌یابد و بخشی از این حجم نیز تا پایان فعالیت دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: افتتاح کارخانه تولید کنسانتره سیرجان داغ ناامیدی را بر پیشانی تحریم‌کنندگان گذاشته و ​بهره‌برداری از این کارخانه توسط بخش خصوصی نشان می‌دهد در سرمایه‌گذاری ما آنقدر امنیت وجود دارد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این مسیر وارد شده‌اند. وی با بیان این که طرح‌های زیادی در بخش صنعت و معدن استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: از ابتدای دولت نهم تاکنون 1460 واحد صنعتی و 270طرح معدنی در کرمان به بهره‌برداری رسیده و هنوز فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که هم‌اکنون 13 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان کرمان در حال انجام است تصریح کرد: هشت طرح فولاد در استان کرمان در حال اجراست که با بهره‌برداری از آنها و اختصاص چهار میلیون تن فولاد میدکو، آمار تولید فولاد استان کرمان به 12 میلیون تن افزایش می‌یابد.

ظرفیت 8 میلیون تنی کنسانتره

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) نیز در مراسم افتتاح کارخانه دو میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ‌آهن سیرجان در استان کرمان ضمن تشریح پروژه‌های شرکت گفت: هم‌اکنون میدکو بالغ بر 4500 میلیارد تومان طرح توسعه را در دست اجرا دارد. علی‌اصغر پورمند، طرح‌های فولادسازی، کک‌سازی، کنسانتره، گندله، مس کاتد، زغال کک شو و لوله‌های مسی را ازجمله طرح‌های در دست اجرای میدکو برشمرد و افزود: کارخانه 50 هزار تنی مس کاتد این شرکت از جدیدترین روش تولید در دنیا برخوردار است و با بهره‌برداری از سایر طرح‌های توسعه مجموع تولیدات این شرکت در زمینه کنسانتره به هشت میلیون تن خواهد رسید. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) خاطرنشان کرد: این شرکت هم‌اکنون پروژه‌های 2/4 میلیون تنی فولاد، 5/7 میلیون تنی گندله، 800 هزار تنی کک‌سازی و 50 هزار تنی مس کاتد را در دست اجرا دارد.

حکمت قاسم‌خانی ‌/‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها