وعده جدید بانک مرکزی

نرخ دلار به 1500تومان می‌رسد

در حالی که قیمت دلار تحت تاثیر برخی اظهارنظرهای بی‌پشتوانه افزایش یافته است، رئیس کل بانک مرکزی باز هم وعده می‌دهد قیمت دلار در روزهای آینده به 1500 تومان کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۴۹۹۲۸۴

به گزارش خبرنگار جام جم هنوز از ماجرای «افزایش قیمت مرجع ارز» مدت زمان زیادی نگذشته است. نیمه مرداد بود که محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر از افزایش قیمت ارز مرجع تا 10 روز آینده خبر داد و اذعان کرد که قیمت جدید مورد نظر هنوز روشن نیست.

وی با کسانی که در زمینه قیمت ارز نیز اظهارنظر می‌کنند، حمله کرده و اظهار داشته بود: باید اجازه بدهند تا سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه اظهارنظر کنند، نه این که کسانی از بخش‌های مختلف مانند سازمان غله بیایند و در این زمینه سخن بگویند. روزی که این اظهارنظر منتشر شد، قیمت دلار حدود 2020 تا 2030 تومان بود، اما بلافاصله یک روز بعد قیمت دلار با جهشی 120 تومانی به حدود 2160 تومان رسید.

روزهای بعد نیز دلار رکوردهای بالاتری زد و سرانجام اوضاع آنچنان آشفته شد که قیمت دلار در بازار قابل محاسبه نبود؛ چرا که نوسانات قیمتی آن متعدد و شدید بود، برخی مراجع اعلام قیمت در اقدامی کم‌سابقه از درج قیمت دلار خودداری کردند تا به این وسیله کمکی به آرام کردن فضای ملتهب بازار ارز کرده باشند.

با این حال در روزهای پس از این اظهارنظر، کمی از شتاب افزایش قیمت دلار کاسته شد، اما روند افزایشی آن هیچ‌گاه متوقف نشد. این اتفاقات در حالی رخ داد که تنها چهار روز پس از اعلام خبر افزایش قیمت ارز مرجع، مقامات اقتصادی از منتفی شدن آن خبر دادند، اما همین اعلام و تائید و تکذیب‌ها‌، آستانه قیمتی دلار را حدود 150 تا 170 تومان افزایش داد تا اکنون نیز انتظار افزایش قیمت بیشتری از آن برود.

وعده تازه

اما نگاهی به اظهارنظر جدید رییس کل بانک مرکزی که دیروز توسط خبرگزاری ایلنا‌ منتشر شد، نشان می‌دهد ظاهرا بانک مرکزی همچنان به روند سابق خود ادامه می دهد. همچنین ماجرای نیمه مردادماه و افزایش قیمت ناشی از آن نیز باعث خودداری از تکرار موارد مشابه نشده است.

وی دیروز با بیان این که نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود، پیش‌بینی کرد: نرخ دلار در بازار تا مرز 1500 تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین ادعای گروهی از کارشناسان اقتصادی را مبنی بر این که در روزهای آینده قیمت دلار به 3000 تومان خواهد رسید تکذیب کرد.

وی از کاهش روند نزولی قیمت سکه و طلا در بازار خبر داد و گفت: با نزدیک شدن نرخ بازار آزاد دلار به نرخ مرجع و کاهش تفاوت آن، قیمت سکه و طلا طی روزهای آینده روند نزولی خواهد داشت.

محمود بهمنی با اشاره به این که قیمت سکه به بهای طلای به کار رفته شده در آن نزدیک شده، اظهار کرد: با توجه به این موضوع و همچنین کاهش فاصله نرخ مرجع با بازار آزاد و همچنین کاهش تاثیرگذاری نرخ ارز در قیمت سکه و طلا پیش‌بینی می‌شود بهای طلا و سکه در بازار با کاهش مواجه شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین از پیش‌فروش سکه و اوراق گواهی سپرده سکه در صورت لزوم در آینده نزدیک خبر داد.

بهمنی تاکید کرد: بانک مرکزی با سیاست عرضه سکه به بازار، مانعی در برابر افزایش قیمت این کالای سرمایه‌ای ایجاد می‌کند.

پشتوانه دارد؟

نگاهی به تاثیر اظهارنظرهای بانک مرکزی درباره قیمت ارز در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که معمولا این اظهارنظرها در کوتاه مدت و در طول چند روز در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است، زیرا بازار در انتظار اقدامات احتمالی بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌ها که پشتوانه اظهارات رئیس کل است، می‌ماند.

اما وقتی خبر خاص و موثری از اقدامات عملی بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌ها ـ مثلا توزیع‌ گسترده دلار در بازار ـ نمی‌شود، قیمت‌ها به طور جهشی افزایش می‌یابد. چرا که بازار به طور طبیعی این علامت را دریافت می‌کند که بانک مرکزی از توانایی عملی لازم برای کنترل قیمت‌ها برخوردار نیست، لذا اثر روانی این علامت بر معامله‌گران باعث رشد تقاضا برای خرید دلار و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

این سیکل معیوب چند بار در ماه های گذشته تکرار شده و بانک مرکزی با وجود آن که اثرات مخرب آن را بر قیمت‌ها مشاهده می‌کند، اما باز به تکرار آن ادامه می‌دهد لذا در این شرایط می‌توان بدرستی سوال کرد آیا بهتر نیست آقای رئیس کل مدتی تلفن همراه خود را خاموش کرده و در برابر مصاحبه ودرخواست رسانه​ها مقاومت کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها