برخی بر این باورند نبود امکانات مناسب در طرح سالم‌سازی دریا موجب می‌شود مسافران از این مناطق کمتر استفاده کنند

هشدار به مسافران؛ خزر همچنان قربانی می‌گیرد

آمار بالای غرق‌شدگان در دریای خزر و سواحل گیلان و مازندران در تعطیلات چند روز گذشته، یک بار دیگر لزوم بازنگری بر طرح سالم‌سازی سواحل دریا را مورد تاکید و توجه قرار داده است.
کد خبر: ۴۹۷۰۹۲

11 کشته در دریای گیلان و تعدادی در سواحل مازندران که هنوز آمار مشخصی از آن ارائه نشده،‌ است، بار دیگر زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورده است.

بسیاری علت این حوادث تلخ و آمار تکان‌دهنده را که طبق آمار پزشکی قانونی، تعداد آن در پنج ماهه نخست امسال به حدود 250 نفر می‌رسد، ناکارآمدی طرح‌های سالم‌سازی دریا عنوان می‌کنند. طرح‌هایی که اگرچه برای در امان ماندن شناگران و گردشگران دریای خزر پیش‌بینی و ایجاد شده است، اما به گفته کارشناسان این حوزه آنقدر کمبود دارد که این کمبودها مسافران را مجبور می‌کند از مناطق خارج از محدوده استفاده کنند.

البته مسئولان استانی و مدیران طرح سالم‌سازی دریا معتقدند امکانات خوبی برای این محدوده‌ها در نظر گرفته شده و برخی فقط به خاطر فرار از نظارت و داشتن آزادی عمل بیشتر ترجیح می‌دهند در نقاط خارج از این محدوده‌ها شنا کنند.به طوری که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در این‌باره می‌گوید: علت بی‌تمایلی برخی از افراد بویژه مسافران برای استفاده از محدوده‌ طرح‌های سالم‌سازی تمایل به آزاد بودن و انجام برخی ناهنجاری‌هاست که در محدوده طرح امکان انجام آن وجود ندارد.عزیز پورعزیزی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که تمام غرق‌شدگان جزو افرادی هستند که خارج از طرح سالم‌سازی به دریا رفته‌اند، می‌گوید: محدوده طرح‌های سواحل،‌ هیچ کمبودی از نظر امکانات، نظارت و مدیریت ندارد و اگرچه در حد استانداردهای جهانی نیست، اما در حد نیمه استاندارد است و بخش‌های مختلف آن به ‌طور دائم بازرسی می‌شود.

وی که علت غرق‌شدگی افراد را شنا در خارج از محدوده طرح‌های سالم‌سازی دریا و آشنا نبودن به فن شنا عنوان می‌کند، با بیان این‌که در چند روز گذشته دریای گیلان بشدت توفانی و مواج بود، می‌افزاید: هشدارهای لازم در این‌باره به تمام مسافران داده شده، اما برخی مسافران بدون توجه به این هشدارها و وضعیت جوی نامناسب و البته در نقاطی خارج از طرح، به دریا زده و بعضا گرفتار شدند.

پورعزیزی با بیان این‌که طرح‌های سالم‌سازی دریا امسال در 48 نقطه از سواحل گیلان اجرا شده که 22 طرح دولتی و بقیه خصوصی هستند، خاطرنشان می‌کند: 22 نقطه دیگر نیز برای ایجاد محدوده سالم‌سازی شناسایی شده است، ضمن این‌که 2500 نفر ناجی غریق و همیار پلیس در این طرح‌ها برای کمک به مسافران و مردم استان حضور دارند.

پورعزیزی با بیان این‌که 300 نقطه کور و خطرآفرین هم در سواحل شناسایی شده که 600 نفر مامور مراقبت و اعلام هشدار به واردشوندگان به این نقاط هستند، بیان می‌کند: افرادی که در روزهای گذشته در سواحل گیلان غرق شده‌اند، یا بدون توجه به هشدار ماموران وارد این نقاط کور شدند یا به سواحلی قدم گذاشتند که کاملا خارج از حیطه نظارت و دور از چشم ماموران بوده است.

رئیس شورای استان مازندران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم فرهنگ‌سازی در این زمینه را بسیار حائز اهمیت می‌داند و معتقد است: مردم و مسئولان هر دو باید در این زمینه همکاری کنند تا از تکرار این حوادث تلخ کاسته شود.نقیبی نیز که معتقد است برخی مردم به دلیل داشتن آزادی عمل بیشتر از محدوده سالم‌سازی در سواحل استفاده نمی‌کنند، وضعیت جوی چند روز گذشته را در افزایش آمار غرق‌شدگان استان بی‌تاثیر نمی‌داند.

نبود متولی مشخص

با وجود ادعای مسئولان مبنی بر وجود امکانات خوب در محدوده طرح‌های سالم‌سازی دریا اما با نگاهی به مناطق اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا، مواردی مانند کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی، وجود انواع زباله‌های خانگی و پزشکی، ورود پساب فاضلاب‌های شهری و شیمیایی کارخانه‌ها به دریا و ساخت و سازهای بلند و غیرمجاز در کنار طرح‌های سالم‌سازی دریا برای مسافران تابستانی این خطه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

یک کارشناس امداد و نجات در این زمینه در گفت‌‌وگو با ایرنا، مشکلات مالی، نبود بسترهای مناسب، کمبود امکانات، کم بودن شمار ناجیان غریق و نبود متولی مشخص را از مشکلات و تنگناهای فراروی طرح‌های سالم سازی دریا در شمال کشور عنوان می‌کند.

حسام لهراسبی می‌گوید: بخشی از مشکلات موجود به بهره‌برداران و بخشی نیز به گردشگران برمی‌گردد، از این‌رو، اطلاع‌رسانی و آموزش در این زمینه ضروری و حائز اهمیت است.

فاطمه مراد زاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها