عسل طبیعی اردبیل با برند عسل سبلان که از سال‌های گذشته در کشور شهرت خاصی داشته، امروز به دلیل ضعف نظارت بر واحدهای تولیدی و شبکه توزیعی و ورود عسل‌های تقلبی و تسخیر بازار با این محصولات با کاهش تقاضا روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۴۹۳۷۸۷

برخی از شهروندان اردبیلی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اهمیت و ارزش غذایی عسل طبیعی، نظارت ناکافی از سوی نهادهای مسئول را مهم‌ترین کمبود در این خصوص عنوان می‌کنند و معتقدند، طی سال‌های اخیر با کاهش کیفیت عسل اردبیل مصرف عسل سبلان جای خود را به عسل استان‌های همجوار داده است.

یکی از شهروندان علت کیفیت پایین عسل سبلان را استفاده بیش از اندازه زنبورداران از شکر به جای استفاده از گل‌های طبیعی می‌داند و تاکید دارد، برخی از زنبورداران و تولیدکنندگان عسل در استان تنها به دنبال منافع خود بوده و روشی که از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد به کار می‌برند که چنین تفکری کیفیت عسل را پایین می‌آورد.

یک کارشناس زنبورداری نیز وجود عسل‌های تقلبی در بازار را آفتی برای صنعت عسل و زنبورداری استان می‌داند و می‌گوید: برخورد قاطع با متخلفان در تولید عسل می‌تواند از چنین آفتی جلوگیری کرده و صنعت تولید عسل در استان را تقویت کند و منجر به صادرات عسل باکیفیت سبلان شود.

محمدرضا کیوان‌پور وجود عسل‌های تقلبی در بازار را موجب بی‌رغبتی شهروندان و مسافران برای مصرف عسل سبلان برشمرد و تصریح کرد: برای بازگشت دوباره عسل طبیعی سبلان به سفره‌های مردم باید علل افت کیفیت عسل توسط کارشناسان و صاحب‌نظران آسیب‌شناسی و راه‌های برون‌رفت از این وضعیت مشخص شود.

وی استفاده از شکر و ترکیبات شیمیایی برای تولید و رنگ‌دهی به عسل سبلان را یکی از علل افت کیفیت عسل اردبیل دانست و گفت: تولیدکنندگان به جای استفاده از روش‌های طبیعی از شکر برای تولید بیشتر عسل و ترکیبات شیمیایی برای رنگ دهی به عسل استفاده می‌کنند که موجبات نارضایتی مصرف‌کنندگان را در بر دارد.

نبود رعایت و نظارت بر استاندارد تولید این محصول مهم استان، از نکاتی است که کارشناسان آن را مهم‌ترین دلیل افت کیفی و یکی از دلایل کاهش بازار عسل سبلان در کشور می‌دانند، بحثی که نهادهای مرتبط آن را رد می‌کنند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل نیز با رد نبود رعایت استاندارد در واحدهای تولیدی عسل اردبیل می‌گوید: تمامی واحدهای تولید عسل در استان اردبیل گواهی استاندارد دریافت کرده‌اند.

هاشم علایی با اشاره به لزوم رعایت استاندارد برای صنعت عسل تصریح می‌کند: عسل مشمول تمامی قوانین استاندارد است که در واحدهای تولیدی اردبیل این قوانین بشدت کنترل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته برخی عسل‌فروشی‌های کنار جاده‌ها را مورد آزمایش قرار داده‌ایم که در آنها مشخص شده این عسل‌ها معیارهای استاندارد را رعایت نکرده و عسل‌های غیراستاندارد را به مشتری‌ها عرضه می‌کنند.

وی در مورد برخورد نکردن با فروشندگان متخلف می‌افزاید: اداره استاندارد وظیفه‌ای در قبال برخورد با فروشندگان متخلف ندارد و تنها می‌تواند معیارهای استاندارد عسل را در واحدهای تولیدی کنترل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها