یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هر منطقه را می‌توان آثار باستانی آن دانست.
کد خبر: ۴۸۶۴۹۰

همواره یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سفر به هر منطقه‌ای بازدید از اماکن قدیمی و تاریخی آن است کمااین‌که در ایران نیز آثاری مانند تخت‌جمشید، نقش‌رستم، طاق‌بستان، بیستون و آثار تاریخی اصفهان جز پربازدیدترین مناطق گردشگری به شمار می‌روند.

این موضوع تنها منحصر به ایران نیست و در سراسر دنیا همواره تعداد زیادی از گردشگران با هدف بازدید از مناطق باستانی و تاریخی مشهور سفر می‌کنند. در این شماره به بررسی پربازدیدترین آثار تاریخی دنیا می‌پردازیم.

معیار درجه‌بندی رتبه‌های این فهرست براساس آمار رسمی افراد بازدیدکننده از آنها در سال گذشته میلادی است.

نکته‌ای که در این فهرست به چشم می‌آید، نبودن نامی از ایران و آثار تاریخی آن میان سایر مناطق پرطرفدار تاریخی است که این موضوع به‌رغم وجود سابقه بسیار کهن و آثار بسیار ارزشمند تاریخی در کشورمان است.

در حالی که در این فهرست دو اثر تاریخی از ترکیه و یک اثر تاریخی از مکزیک در کنار آثاری از کشورهای باستانی مانند چین، مصر، یونان و ایتالیا قرار دارد.

بدون تردید این وظیفه مردم و مسئولان برنامه‌ریز گردشگری کشور است که با ایجاد امکانات لازم در کنار معرفی مناسب و تبلیغات حرفه‌ای در سطح دنیا، ایران نیز بتواند سهم خود را از این بازار گردشگری بین‌المللی دست کم به اندازه نیمی از توان و دارایی‌های تاریخی خود بگیرد. در این صورت قطعا بیش از دو جایگاه به ایران اختصاص خواهد داشت.

هیراپولیس /ترکیه

این منطقه بسیار زیبا به الماس سفید ترکیه شهرت دارد و در آن یک چشمه آب گرم قدیمی وجود دارد که از دو هزار سال پیش تا امروز همواره مورد توجه گردشگران و مسافرانی بوده که برای استراحت و تمدد اعصاب به این محل سفر می‌کردند.

این چشمه آب گرم امروزه نیز مورد استفاده مردم محلی و البته گردشگرانی است که از اقصی نقاط دنیا به آن سفر می‌کنند.

شهر باستانی هیراپولیس که یادگار دوره فرهنگی رومی ـ یونانی در آسیای صغیر است در این محل قرار دارد و همچنین به طور خاص و دقیقا در کنار چشمه بقایای معبد، سالن تئاتر و چشمه مقدسی از دوره رومی‌ها وجود دارد که چشم‌اندازی تاریخی ـ باستانی به چشمه آب‌گرم می‌دهند.

در گوشه و کنار این شهر باستانی هنوز ستون‌های رومی به وفور دیده می‌شوند. براساس آمارهای رسمی ارائه شده توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، سالانه یک میلیون و 600 هزار گردشگر از این شهر و چشمه آب‌گرم آن بازدید می‌کنند.

تئوتی هواکان ـ مکزیک

شاید نام این منطقه باستانی برای ما ایرانی‌ها خیلی شناخته شده نباشد، ولی جالب است بدانید سومین هرم بزرگ دنیا در این کشور آمریکایی قرار گرفته است.

هرم‌هایی که به هرم خورشید و ماه مشهور ‌و بازمانده تمدنی بزرگ و قدرتمند در آمریکای مرکزی هستند که در فاصله قرن اول تا هفتم میلادی بنا شده‌اند.

در این محوطه باستانی غیر از این اهرام آمریکایی، معبد بزرگ و زیبایی قرار دارد که متعلق به الهه مار مقدس در فرهنگ بومی این منطقه است.

تزئینات این معبد در نوع خود منحصر به فرد بوده و تعداد زیادی مجسمه و تصاویر باستانی در آن به چشم می‌خورد.

طبیعت زیبای منطقه در کنار آثار تاریخی منحصر به فرد آن سبب شده براساس گزارش‌های رسمی SIIMT Inteligencia de Mercados سالانه بیش از یک میلیون و 900 هزار گردشگر به این شهر باستانی سفر کنند.

شهر باستانی افسوس ـ ترکیه

منطقه باستانی افسوس در ترکیه بقایای یک شهر از دوران روم باستان است که در زمان خود شهر بزرگی به شمار می‌رفته و اهمیت بالایی داشته است.

در این شهر بقایای راه‌های سنگفرش شده، کتابخانه‌ای عمومی و از همه مهم‌تر سالن تئاتری سنگی از دوران شکوه شهر به جای مانده که گنجایش بیش از 2500 نفر را دارد.

این سالن تئاتر روباز، از سنگ تراشیده شده و برای ساخت آن از صخره‌ای بزرگ و سنگی استفاده کرده‌اند.

براساس آمار‌های ارائه شده توسط وزارت گردشگری و فرهنگ ترکیه، سالانه بیش از دو‌میلیون گردشگر از این سایت باستانی دیدن می‌کنند و این موضوع در حالی است که تا 35 سال پیش منطقه افسوس یک روستای کم‌جمعیت و بی‌اهمیت بود که حتی بیشتر مردم ترکیه از وجودش بی‌خبر بودند، ولی دولت ترکیه با برنامه‌ریزی درازمدت توانست این روستای دور افتاده را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی در دنیا تبدیل کرده و به این ترتیب افسوس در رتبه هشتم این فهرست قرار می‌گیرد.

آکروپولیس شهر آتن ـ یونان

معبد آکروپولیس را بسیاری از مردم دنیا به عنوان نماد تمدن یونان باستان می‌شناسند.

این معبد سنگی که در ارتفاعات مشرف به شهر آتن قرار دارد یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین معابد یونان باستان به شمار می‌رفته و متعلق به الهه آتنا، حامی شهر آتن و الهه خرد و دانش است.

این معبد کامل‌ترین اثر به جای مانده از سبک کلاسیک یونان است و ستون‌ها و تزئینات زیبا و منحصر به فردی دارد.

در‌ کنار این تزئینات، این معبد باستانی از نظر داشتن تعداد زیادی مجسمه‌های سنگی نیز مشهور است.

اگرچه تعداد زیادی از این تزئینات و مجسمه‌ها در طول تاریخ طولانی ساخت این معبد در سال 500 پیش از میلاد تا روزگار معاصر، از بین رفته و بسیاری از آثار مربوط به آن نیز از جای اصلی خود منتقل شده و امروزه زینت‌بخش موزه‌های مختلفی در سراسر دنیاست.

براساس آمارهای مرکز ملی گردشگری یونان، سالانه بیش از دو‌میلیون‌گردشگر از این اثر باستانی دیدن می‌کنند.

شهر پمپئی ـ ایتالیا

دیدن صحنه‌های واقعی و زندگی در جریان یک شهر باستانی امری کاملا غیرعادی و حتی غیرممکن محسوب می‌شود.

شاید به همین دلیل است که براساس آمار اداره باستان‌شناسی ایتالیا سالانه 2.5 میلیون گردشگر به شهر پمپئی سفر می‌کنند تا بتوانند در خیابان‌های شهر روم باستان قدم زده و زندگی عادی مردم آن شهر را که در یک لحظه ثابت مانده و متوقف شده است، از نزدیک ببینند.

شهر پمپئی و همه ساکنان آن در سال 79 میلادی یعنی چیزی حدود 2000 سال پیش بر اثر انفجار آتشفشان کوه وززو برای همیشه از صحنه روزگار حذف شدند.

ابتدا و در یک چشم به هم زدن همه مردم دو شهر پمپئی و هرکولانیوم بر اثر استنشاق گاز‌های سمی جان سپرده و سپس لایه ضخیمی از خاکستر روی شهر و ساکنان آن را پوشاند تا در نهایت یک لایه از مواد مذاب آتشفشانی، شهر را زیر خود دفن کند.

قرن‌ها بعد وقتی باستان‌شناسان این شهر باستانی را کشف کردند، همه چیز به همان شکل اولیه حفظ شده بود، انسان‌ها در حال زندگی روزمره و انجام کارهای روزانه و حتی حیوانات در جای خود قرار داشتند و لایه‌های خاکستر و مواد مذاب همه چیز را بخوبی و مانند روز اول حفظ کرده بود.

در ششمین محوطه باستانی این فهرست شما می‌توانید نمونه‌های زیادی از مردم این شهر ازجمله نانوایی از روم باستان را که در کنار تنورش جان سپرده یا زنی خانه دار را در حال دوختن لباس به همراه سگی در کنارش مشاهده کنید.

اهرام ثلاثه جیزه ـ مصر

اهرام مصر را تقریبا همه مردم دنیا می‌شناسند و از این گذشته این اهرام یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان به شمار می‌روند.

امروزه بقایای سه هرم بزرگ سنگی از روزگار مصر باستان با قدمتی حدود 4500 سال پیش در نزدیکی پایتخت کشور مصر، یعنی شهر قاهره قرار دارند.

اهرام سه‌گانه مصر و مجسمه ابوالهول را می‌توان اصلی‌ترین نماد مصر دانست.

مصریان باستان اعتقاد داشتند پس از مرگ، روح به جسد بازگشته و دوباره امکان زندگی پیدا می‌کند.

به همین دلیل تلاش می‌کردند با مومیایی کردن و حفظ اجساد، آنها را برای زندگی دوباره حفظ کنند. اهرام مصر هم در واقع آرامگاه و محل نگهداری مومیایی سه‌نفر از فراعنه مصر است که هنوز دقیقا مشخص نشده چگونه مردم مصر باستان توانسته‌اند آن را با این اندازه از دقت و عظمت طراحی کرده و بسازند.

براساس آمار اداره گردشگری دولت مصر (البته پیش از اتفاقات سیاسی این کشور) سالانه بیش از چهار‌میلیون گردشگر تنها برای دیدن اهرام سه‌گانه به این منطقه سفر می‌کنند.

ارتش سفالین ـ چین

سال 1974 در منطقه ژی آن کشور چین، مقبره یکی از پادشاهان باستانی این کشور به نام چین شی خوانگ دی کشف شد که در آن 700 مجسمه سفالین از سربازان و فرماندهان و ژنرال‌های ارتش چین همراه اسب و سایر ادوات تجهیزات جنگی با ابعاد طبیعی قرار داشتند.

این امپراتور همان کسی است که دیوار چین را نیز به فرمان وی ساخته‌اند.

‌سال مرگ چین شی خوانگ دی سال 209 یا 210 قبل‌از میلاد ذکر شده و احتمالا وی اعتقاد داشت این ارتش سفالین در دنیای پس از مرگ زنده شده و وی خواهد توانست از آن استفاده کند.

به اعتقاد باستان شناسان مجموعه مقبره چین شی خوانگ دی مدلی کوچک از قصر وی بوده، زیرا این مقبره عجیب و غریب شامل تعداد زیادی اتاق، تالار، اسطبل، دروازه و سایر سازه‌های مورد استفاده در یک قصر است.

متون تاریخی ذکر می‌کنند بیش از 700 هزار کارگر برای ساخت این مجموعه به صورت مستمر کار کرده‌اند.

‌‌براساس آمارهای رسمی دولت چین، سالانه 4.5 میلیون نفر از این محوطه باستانی دیدن می‌کنند.

میدان رم باستان ـ ایتالیا

هنگامی‌که اتوبوس‌های گردشگری، گردشگران را برای دیدن این منطقه می‌برند، اولین عکس‌العمل گردشگران وقتی با منظره این میدان روبه‌رو می‌شوند سردادن فریادی از سر شگفتی است.

این میدان باستانی که در پایتخت ایتالیا قرار دارد برای مدت 1200 سال یعنی از قرن پنجم پیش از میلاد تا قرن هفتم میلادی، مرکز تجمعات و اصلی‌ترین مرکز مردم روم به شمار می‌رفت.

بقایای معبد مقدس و ده‌ها ستون و پایه و تزئینات با شکوه آنها بهترین نمونه باقی مانده از معماری روم باستان در ایتالیا به شمار می‌رود و براساس آمار ارائه شده در مطبوعات ایتالیا، سالانه بیش از پنج‌میلیون و یکصد هزار گردشگر به دیدن این منطقه می‌آیند.

کالاسیوم روم باستان ـ ایتالیا

کالاسیوم را نماد شهر روم و امپراتوری روم باستان می‌دانند.

این بنای بزرگ تاریخی که یک سالن تئاتر و گردهمایی بزرگ محسوب می‌شد سال 80 میلادی ساخته شده و گردهمایی‌های مردم این شهر و بیشتر نمایش‌های روم باستان، نبردهای گلادیاتورها و جنگ‌های تن به تن بردگان و حیوانات وحشی مانند شیر و ببر و پلنگ در آن انجام می‌شد.

ظرفیت این آمفی تئاتر بیش از 50 هزار نفر بوده که خود نشان از اهمیت و عظمت این ساختمان دارد.

موقعیت قرار گرفتن کالاسیوم در شهر روم و همچنین پیشینه تاریخی و بناهای باقیمانده در آن سبب شده به گزارش خبرگزاری آنسای ایتالیا سالانه نزدیک به هفت‌میلیون گردشگر به دیدن این بنای تاریخی رفته و از این راه سود سرشاری عاید دولت ایتالیا شود.

دیوار بزرگ چین

دیوار چین شهرتی بین‌المللی دارد و به گفته دیگر، بزرگ‌ترین سازه دست‌ساز در طول تاریخ بشر نیز به حساب می‌آید.

طول دیوار چین بیش از پنج‌هزار و‌500 مایل است که در دوره چین شی خوانگ دی یعنی همان پادشاهی که ارتش سفالین وی در شماره چهار این فهرست معرفی شده، ساخته شده است.

روایت است میلیون‌ها برده جان خود را برای ساخت این دیوار فدا کردند.

دلیل ساخته شدن این دیوار جلوگیری از هجوم اقوام و طوایف وحشی و نیمه‌وحشی از آسیای مرکزی و مغولستان به چین بوده که همواره مشکلات بسیاری برای حاکمان چین ایجاد می‌کرد زیرا این طوایف دارای شهر و قلمرو نبوده و در بیابان‌ها سرگردان بوده و هر از گاهی به شهرهای چین حمله‌ور می‌شدند.

به هر روی حاصل زحمات این میلیون‌ها کارگر گمنام امروزه پربازدیدترین اثر تاریخی در سراسر دنیا به شمار می‌رود و براساس آمار رسمی اداره گردشگری چین، سالانه بیش از ده‌میلیون گردشگر برای دیدن این اثر شگفت‌انگیز به این منطقه سفر می‌کنند.

توضیح:

هفته گذشته مطلبی با عنوان «10 جاذبه تابستانی لرستان» منتشر شد که با واکنش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان رو به رو شد.از آن جایی که یکی از این جاذبه‌ها آبشار دیدنی و شگفت شوی، معرفی شده بود این اداره در نامه‌ای عنوان کرد که این آبشار جزو منطقه خوزستان است.

با توجه به نزدیکی موقعیت جغرافیایی آبشار به محدوده استان لرستان، هر از چند گاهی نظراتی پیرامون قرار داشتن این آبشار در محدوده استان لرستان مطرح می‌شود این در حالی است که به استناد نقشه‌های موجود در کتب گیتاشناسی، نقشه‌های تقسیمات کشوری و منابع دولتی، مختصات جغرافیایی آبشار شوی در محدوده استان خوزستان و شهرستان دزفول است.

اما مطلب هفته گذشته برگرفته اند نوشته جهانگردی استرالیایی بود که پرسه‌ای چند ماهه در استان لرستان داشته و به نوشتن دیدنی‌های این استان پرداخته است و طبیعی است این جهانگرد اطلاع چندانی از تقسیمات کشوری ایران نداشته است، و ما چون از این جهانگرد نقل کرده بودم ادب نوشتن حکم می کرد که مقید به منابع باشیم.

به هر حال هر چند این آبشار در تقسیمات کشوری همان‌گونه که گفته شد در محدوده استان خوزستان قرار دارد، اما نزدیکی زیاد به استان لرستان باعث این اشتباه شده است.

اما فارغ از هرگونه تعصب در مورد جاذبه‌های دیدنی ایران باید بپذیریم جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سرزمین ایران با احترام به تمام اقوام و قوم‌های ایرانی متعلق به تمام ایران است و این سرزمین با جاذبه‌های شگفتش همواره مورد تحسین همه مردمان ایران بوده است. (جام جم - ضمیمه چمدان)

مترجم : فاطمه کردی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها