هیلاری کلینتون در سفر غیرمنتظره خود به کابل، افغانستان را «متحد اصلی غیرعضو ناتو» برای آمریکا خواند. این اعلام به این معناست که همکاری‌های دفاعی نزدیکی میان واشنگتن و کابل پس از خروج نیروهای جنگی آمریکا از افغانستان در سال 2014 وجود خواهد داشت.
کد خبر: ۴۸۶۳۸۱

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در سفری غیرمنتظره وارد کابل شد و با حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان دیدار کرد. وی در کنفرانس خبری مشترک با کرزای گفت: تقویت نهادهای دولتی و نیروهای امنیتی افغانستان جزو اولویت‌های ماست. کلینتون در ادامه افزود: آینده افغانستان پس از سال 2014 مطمئن‌تر و امن‌تر خواهد بود. افغانستان با کشورهای بسیاری توافق‌نامه‌های همکاری امضا کرده و خوشحالیم که آمریکا در میان این کشورهاست.

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با کرزای در خصوص روابط مدنی و دفاعی و نیز مذاکرات مسکوت مانده افغانستان با طالبان به بحث و گفت‌وگو پرداخت. کلینتون پس از کابل به ژاپن سفر کرد تا امروز درکنفرانس بین‌المللی در خصوص بررسی آینده افغانستان شرکت کند. احتمالا کشورهای حاضر در این نشست برای پرداخت سالانه چهار میلیارد دلار به افغانستان اعلام آمادگی می‌کنند.

کنفرانس مربوط به افغانستان قرار است با حضور بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و مقامات 70 کشور و سازمان بین‌المللی در توکیو برگزارشود. منابع دیپلماتیک خاطرنشان کردند شرکت‌کنندگان در این کنفرانس متعهد خواهند شد به کمک‌های خود برای رشد و توسعه افغانستان طی سال‌های 2015 تا 2024 ادامه دهند. حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان طی هفته جاری اعلام کرد کشورش از سال 2015 به بعد پس از خارج شدن نیروهای ناتو برای بازسازی اقتصاد خود سالانه نیازمند 9‌/‌3 میلیارد دلار کمک‌های مالی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها