احمدی نژاد: امام، اراده آزاد مردم را به همه ارکان نظام تسری داد و تا آخر اجازه نداد به آزادی مردم خدشه‌ای وارد شود

رئیس‌جمهور امروز به چین می‌رود

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز به منظور شرکت در دوازدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای به چین سفر می‌کند.
کد خبر: ۴۷۸۷۸۶

به گزارش ایرنا، دوازدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای 17 و 18 خرداد در پکن برگزار می‌شود و جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر در این نشست شرکت می‌کند. در این سفر، شماری از وزیران و معاونان رئیس‌جمهور از جمله علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه و مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهوری در این سفر با هو جین تائو رئیس‌جمهور، ون جیا بائو نخست‌وزیر و رئیس کنگره خلق چین دیدار و گفت‌وگو می‌کند که این دیدارها روز 19 خرداد برگزار می‌شود. همچنین قرار است در این سفر یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و چین به امضا برسد.

برخی خبرگزاری‌ها دیدار دوجانبه احمدی‌نژاد با پوتین و روسای جمهوری برخی دیگر از کشورهای عضو سازمان شانگهای را از برنامه‌های رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این سفر اعلام کرده‌اند.

چین، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان از اعضای اصلی و ایران، هند، پاکستان و مغولستان از اعضای ناظر این سازمان هستند.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که سال 2001 میلادی برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی و اقتصادی تشکیل شده ‌است.

بشریت بیش از هر زمان دیگری به اندیشه و راه امام(ره) نیازمند است

رئیس‌جمهور همچنین شنبه ‌شب با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در جمع حاضران سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود با تاکید بر این‌که امروز بشریت بیش از هر زمان دیگری به اندیشه، راه، آرمان و منش امام خمینی(ره) نیازمند است، گفت: به فضل الهی، این اندیشه و راه امام خمینی(ره) به اندیشه و راه همه ملت‌ها و بشریت تبدیل خواهد شد.

احمدی‌نژاد به سخن امام راحل که فرمود «میزان رای ملت است» اشاره و خاطرنشان کرد: امام اجازه نداد هیچ رایی به کسی تحمیل شود و تا آخر از آزادی ملت صیانت کرد.

وی افزود:‌ امام با یک انقلاب عظیم، اراده آزاد مردم را به همه ارکان نظام تسری داد و همه حکومت را از آن مردم و اراده‌های آنان معرفی کرد و تا آخر اجازه نداد کسی از آرای او در انتخابات مطلع شود تا مبادا به آزادی مردم خدشه‌ای وارد شود. رئیس‌جمهور در ادامه به سخن دیگری از امام راحل اشاره کرد و گفت: امام فرمود، ما امر مخفی نداریم و به مسوولان امر کرد در جلسات خصوصی خود به نحوی سخن گویند و تصمیم‌گیری کنند تا از افشای آن نزد مردم نترسند و شرمنده نباشند. احمدی نژاد همچنین با گروهی از فعالان رسانه‌ای مصر که برای حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) به تهران آمده بودند دیدار و گفت‌وگو کرد.

قدردانی احمدی‌نژاد از مسوولان عراقی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین در نامه‌هایی جداگانه به جلال طالبانی رئیس‌جمهور و نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، از میزبانی مناسب و شایسته دولت این کشور برای برگزاری گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 قدردانی کرد.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24 گفت: مذاکرات در مورد غنی‌سازی 20 درصدی در ایران می‌تواند به فضای مذاکرات کمک کند و زمینه جدیدی برای مذاکره و همکاری و نشانه‌ای از تلاش غربی‌ها برای اعتمادسازی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که ایران به‌طور ملموس چه پیشنهادی برای جلب اعتماد کشورهای غربی دارد و آیا صحبت‌هایی که درباره پذیرش مذاکره از سوی ایران درباره غنی‌سازی 20 درصد مطرح می‌شود، صحت دارد، تصریح کرد: درباره این موضوع صحبت شده است؛ تولید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد حق قانونی ایران است که البته علاقه‌ای به استفاده از این حق نداشتیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که اگر کشورهای غربی مذاکره درباره غنی‌سازی 20 درصدی را در ازای پیشنهادهای متقابل ایران بپذیرند، موضع ایران چه خواهد بود، گفت: ایران تاکنون چنین پیشنهادی دریافت نکرده است و اگر این موضوع رسما مطرح شود، می‌تواند به فضای مذاکرات کمک کند و زمینه جدیدی برای مذاکره و همکاری و نشانه‌ای از تلاش غربی‌ها برای اعتمادسازی باشد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که ایران اصراری به تولید اورانیوم20 درصدی نداشته و وقتی درخواست‌های قانونی‌اش برای تامین نیاز به اورانیوم با غنای 20 درصد بی‌پاسخ ماند، به اجبار وارد این عرصه شد، افزود: برخلاف تبلیغات دروغین غربی‌ها، تولید اورانیوم با غنای 20 درصد گامی به سوی بمب اتمی نیست، چراکه هرکس به توانایی غنی‌سازی اورانیوم 5/3 درصدی دست یابد، می‌تواند تا هر مقداری اورانیوم را غنی کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: این مسائل نیاز به بحث ندارد و همه دنیا می‌دانند در صورت وقوع چنین اتفاقی، نتیجه چه خواهد شد.

خبرنگار شبکه فرانس 24 اظهار کرد که حضور کشورهای غربی بر سر میز مذاکره با ایران برای پیشگیری از عملی شدن تهدید رژیم صهیونیستی علیه این کشور است.

احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: منظور شما این است که هدف مذاکرات حل مسائل با جمهوری اسلامی ایران نبوده و کشورهای غربی صرفا به دنبال آن هستند تا مانع حمله رژیم صهیونیستی به ایران شوند؟ وی افزود: اگر این چنین است، پس مشکل اصلی رژیم صهیونیستی است و بهتر است به تهدیدهای خود ادامه ندهد تا مشکلات رفع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها