اگر شما هم معتقد هستید موها نقش مهمی در ظاهر افراد ایفا می‌کنند، دچار اشتباه نشده‌اید. اگر چه برخی موها را جزو اندام‌های زنده بدن محسوب نمی‌کنند، اما سلامت آنها تحت‌تأثیر مستقیم سلامت اندام‌های درونی بدن است.
کد خبر: ۴۷۵۵۶۵

برای شناخت بیشتر موها لازم است از انواع مختلف آنها آگاه شویم.

متخصصان، موها را در سه دسته کلی چرب، خشک و معمولی تقسیم‌بندی می‌کنند. معمولا نوع موها تابعی از حالت کلی پوست محسوب می‌شود و در نتیجه فعالیت غدد چربی آن است.

اگر شما هم مجبور هستید در فواصل زمانی کوتاه به علت چربی، سرتان را بشویید باید بدانید که غدد چربی سرتان فعالیت زیادی دارد.

این در حالی است که بر خلاف چربی پوست دست و صورت که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند، چربی پوست سر و موها بیشتر موجب ریزش آنها می‌شود.

موهای چرب در ساعت اولیه پس از شستشو ظاهر براق و زیبایی دارند، اما پس از گذشت چند ساعت میزان چربی از حالت طبیعی خارج ‌شده و باعث کم‌پشت‌تر دیده شدن مو‌ها می‌شود. اگر موهای چربی دارید دیدن شوره‌های سفیدرنگ روی موها نباید برایتان اتفاق عجیبی باشد.

این در حالی است که موهای عادی ظاهری براق و سالم دارند. این دسته از موها با مشکل ریزش یا قرمزی کف سر به علت خشکی بیش از اندازه رو‌به‌رو نیستند؛ حالتی نرم و لطیف دارند و براحتی شانه می‌شوند.

موخوره از عوارض داشتن موهای خشک است. این موها اغلب حالتی گره‌خورده و مات دارند و گاهی نیز با فرهای ریز به نظر می‌رسد.

راه و رسم شستشوی موها

دارای هر یک از انواع مو که باشید باید از شیوه خاصی برای شستشوی آن استفاده کنید.

اگر موهای چرب دارید باید سعی کنید قسمت ریشه و کف سر را با دقت بیشتری شستشو دهید. ضمن آن‌که از مالش زیادی کف سر پرهیز کنید. چون با این کار غدد چربی کف سر فعالیت خود را افزایش می‌دهد و این فرآیند به زودتر چرب‌شدن پوست سر کمک می‌کند.

برای شستشوی موهای عادی و خشک آنها را در زیر کف دستتان قرار دهید و به صورت چرخشی بشویید. اگر می‌خواهید تا حد زیادی از ریزش موهایتان هنگام شستشو جلوگیری کنید شانه‌کردن موها در حمام را کنار بگذارید.

دلیل این موضوع این است که موها هنگام خیس بودن ریشه سست‌تری پیدا می‌کند و براحتی کنده می‌شود. پس از استحمام نیز باید از شانه‌کردن بلافاصله موها خودداری کنید.

داشتن موهای بلند در عین حال که زیبایی بسیاری دارد، درد سر‌هایی را هم به همراه می‌آورد. یکی از این دردسرها خشک کردن این موهاست.

برای بهتر تمیزشدن موها و جلوگیری از در هم رفتن‌شان هنگام شستشو سعی کنید آنها را یک نقطه از سر جمع نکنید.

شامپو را تا حد ممکن به کف سر بمالید چراکه معمولا موهای بلند مانع از تماس شامپو با ریشه خود می‌شوند. هنگام آب‌کشی چندین بار فرق سرتان را از قسمت‌های مختلف باز کنید و اجازه دهید آب از این نقاط به بخش‌های دیگر سر برسد.

پس پایان آب‌کشی برای یک دقیقه موهایتان را در معرض آب سرد قرار دهید تا شفاف و براق شود. این کار شانه‌کردن موها را هم تسهیل می‌کند.

اگر جزو افرادی هستید که برای خشک‌کردن موهایشان از سشوار استفاده می‌کنند نباید در این کار زیاده‌روی کنید. سشوار موها را خشک و شکننده می‌کند. این حالت می‌تواند باعث ایجاد موخوره و کدری در موها شود.

چه خوراکی‌هایی مفید است؟

متخصصان پوست و مو معتقدند خوراکی‌ها تأثیر مستقیمی بر سلامت موها دارند. شما می‌توانید با شناخت خواص این مواد بسیاری از مشکلات پوست و موی خود را حل کنید.

برای این که موهایی شاداب و درخشان داشته باشید نباید مصرف کافی آب را در طول روز فراموش کنید.

شاید شما هم بارها و بارها با افرادی برخورد کرده باشید که با یک رژیم لاغری سخت یا حذف برنج از برنامه غذایی خود دچار ریزش مو شده‌اند.

این اتفاق به دلیل ضرورت وجود نشاسته و مواد معدنی در رژیم غذایی جهت حفظ سلامت موها است. شیر، ماست، گوشت و گردو از جمله منابع غنی است که می‌تواند به سلامت موها کمک کند.

سبزیجات از جمله مواد غذایی است که برای هر مشکلی درمانی را در خود دارد. سبزیجاتی نظیر برگ‌های اسفناج، کاهو و فلفل دلمه‌ای که سرشار از ویتامین C است، در برنامه غذایی خود فراموش نکنید.

بتول یاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها