عبدالحسینی: تاکنون هنرمندانی از 53 کشور جهان در جایزه جهانی بیداری شرکت کرده‌اند

فضایی برای انعکاس نگاه هنرمندان به مسائل روز جهان

جایزه جهانی بیداری چندی پیش در 3 رشته پوستر، عکس و کاریکاتور فراخوان خود را اعلام کرد. این جایزه از 22 اردیبهشت تا 22 خرداد برگزار خواهد شد. با امیر عبدالحسینی، دبیر این جشنواره به گفت‌وگو نشستیم تا درباره دلایل برگزاری جایزه جهانی بیداری و همچنین روند برگزاری آن مطلع شویم.
کد خبر: ۴۶۶۲۱۳

دلیل برگزاری جایزه جهانی بیداری اسلامی ‌چیست؟

هنرمندان همیشه قشر تأثیرگذار جوامع بوده و در برابر ظلم، بی‌عدالتی، فقر، جنگ و هر پدیده مخربی واکنش نشان داده‌اند. به این نتیجه رسیدیم که بهتر است فضایی را فراهم کنیم تا این قشر مسائل روز جهان را از نگاه هنرمندانه خود انعکاس دهند. هدف از برگزاری جایزه جهانی بیداری این است که هنرمندان در هر دوره بر اساس مناسبات روزمره جهان، واکنش‌های خود را با زبان هنر بیان کنند.

درباره موضوعات مطرح شده در فراخوان هم کمی ‌توضیح دهید.

این جایزه که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ‌برگزار می‌شود، در اولین دوره از برگزاری خود 5 موضوع را به هنرمندان برای خلق اثر پیشنهاد کرد: خیزش برای عدالت، مبارزه با استبداد، پایداری در برابر نظام سلطه، بیداری اسلامی ‌در جهان معاصر و جنبش وال‌استریت. هنرمندان بر اساس این موضوعات و با نگاه خود، آثارشان را خلق و ارسال کنند.

با توجه به این‌که «بیداری» یک جایزه جهانی است، به هنرمندان جوایزی در سطح بین‌المللی اهدا خواهد شدیا خیر؟

بله. روی این مساله دقت زیادی داشته ایم. جایزه‌ها در سطح تمام جوایز بین‌المللی دنیاست. در هر رشته یک جایزه بزرگ 10 هزار یورویی و 10 جایزه 2500 یورویی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

داوری‌ها را چه کسانی انجام خواهند داد؟

در هر رشته ترکیبی از داوران ایرانی و خارجی داریم. 3 داور ایرانی انتخاب اولیه آثار را انجام می‌دهند و آثار را برای راهیابی به بخش نمایشگاهی انتخاب می‌کنند و در مرحله نهایی نیز با همراهی داوران خارجی انتخاب پایانی را انجام می‌دهند. داوران ایرانی بخش پوستر مصطفی اسدالهی، مصطفی گودرزی و ابراهیم حقیقی هستند و یوجی ساتو از کشور ژاپن و الکساندر فالدین از کشور روسیه هم برای انتخاب نهایی به جمع آنها افزوده می‌شود.

در بخش عکس هم ابراهیم حاتمی‌کیا، سید عباس میرهاشمی‌ و فرزاد‌ هاشمی‌ داوری مرحله نخست را انجام می‌دهند و سپس میشل سابون از کشور فرانسه و شعیدالعالم از کشور بنگلادش به آنها افزوده می‌شوند. در بخش کاریکاتور هم کامبیز درمبخش، بهرام عظیمی ‌و مسعود ضیایی داوران ایرانی هستند و داوران خارجی که در مرحله نهایی انتخاب حضور دارند نیز بزودی اعلام خواهند شد.

چرا فقط 3 رشته خاص برای برگزاری جایزه بیداری انتخاب شده‌اند؟ درباره دلیل انتخاب این رشته‌ها هم توضیح دهید.

ابتدا قرار بود در تمام رشته‌های هنرهای تجسمی‌ برگزار شود، حتی برنامه‌هایی نیز برای برای بخش‌های سینما، موسیقی و تئاتر داشتیم. اما ترجیح دادیم مرحله اول این جایزه را با رشته‌هایی برگزار کنیم که نسبت به آنها نگاه بین‌المللی راحت‌تر باشد و همچنین ثبت‌نام و ارسال آثار نیز براحتی انجام شود.

منظورتان این است که جایزه بیداری سال‌های آینده نیز برگزار می‌شود و سایر هنرها نیز به آن افزوده خواهد شد؟

امیدوارم این جایزه بتواند مسیر خود را ادامه دهد و در دوره‌های بعد دیگر رشته‌ها را نیز برگزار کند.

برنامه خاصی در بخش جنبی دارید یا خیر؟

بله. در بخش جنبی هم در هر رشته یک هنرمند برجسته خارجی دعوت شده است تا نمایشگاهی از آثارشان برگزار شود. نام این هنرمندان نیز بزودی اعلام خواهد شد.

دلیل اعلام نکردن نام این هنرمندان چیست؟ یعنی امکان دارد قولی برای حضور بدهند و بعدا نیایند.

به هیچ وجه چنین دلیلی ندارد. اگر نامشان را نمی‌گویم برای این است که هنوز رایزنی‌های نهایی را انجام نداده‌ایم. اگر از به وجود آمدن چنین مشکلی هراس داشتیم، مانند اغلب جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود نام داوران را هم اعلام نمی‌کردیم. ما از همان ابتدا اسامی‌داوران را اعلام کردیم تا شرکت‌کنندگان بدانند چه کسانی آثار آنها را داوری می‌کنند. بنابراین نگرانی از نیامدن داوران نداریم.

حضور هنرمندان بین‌المللی در جشنواره چگونه بوده است؟

تاکنون هنرمندانی از 53 کشور جهان در این جایزه شرکت کرده‌اند. البته بیشتر هنرمندان در بخش کاریکاتور شرکت کرده‌اند. چون هنرمندان کشورمان در عرصه کاریکاتور توانسته‌اند در جهان ارتباطات خوبی برقرار کنند و هنرمندان خارجی ارتباط مداوم با ایران دارند و در دوسالانه‌ها شرکت می‌کنند. شرکت‌کنندگان رشته پوستر در جایگاه دوم و عکس هم در جایگاه سوم قرار دارند.

زینب مرتضایی‌فرد‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها