جذام روبه فراموشی است

تا یک قرن پیش، خوره یا جذام یک نفرین الهی به شمار می‌آمد. از گذشته‌های بسیار دور و در تمدن‌های چین، هند و مصر باستان نیز تصویر وحشتناکی از نقص عضو و جدا شدن از اجتماع بر اثر ابتلا به این بیماری در ذهن بشر نقش بسته بود.
کد خبر: ۴۵۵۵۰۸

 حتی تا همین چند سال‌ پیش‌ جذام آنقدر موضوع مهمی محسوب می‌شد که رائول‌ فولبریوی فرانسوی برای کمک به مبتلایان این بیماری، آخرین‌ یکشنبه‌ ماه‌ ژانویه هر سال‌ را روز جهانی‌ کمک‌ به‌ بیماران‌ جذامی‌ نامید. در آن‌ زمان‌ در سراسر جهان‌، تقریبا 15 میلیون‌ نفر به جذام مبتلا بودند و ترس از ابتلا به این بیماری صعب‌العلاج لرزه بر اندام کوچک و بزرگ می‌انداخت. تاثیر این نامگذاری در کاهش سالانه مبتلایان باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی نیز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) را روز جهانی مبارزه با جذام نامگذاری کند. در سایه مبارزه پیگیر با این بیماری، امروزه‌ آمار جذامیان جهان به میزان قابل توجهی کاهش‌ یافته‌، البته هنوز این‌ بیماری‌ ریشه‌کن‌ نشده‌ است‌. هرچند کارشناسان جذام سازمان بهداشت جهانی وعده داده‌اند این بیماری تا سال2020 در جهان ریشه‌کن می‌شود.

سیمای اجتماعی جذام طی دهه‌های اخیر تغییر کرده است، به طوری که بیماران به طور فزاینده‌ای در سرویس‌های خدمات بهداشت عمومی تحت درمان قرار می‌گیرند. دیگر جذام خوره وحشتناک سابق نیست. با این حال آنقدر مهم است که هنوز هم روز مبارزه با جذام برگزار می‌شود تا به این بهانه در تمام دنیا آموزش‌هایی از طریق رسانه‌های گروهی به مردم داده شود و آنها با آگاهی علمی از این بیماری اگر علائمی از آن را در خود مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند و با تشخیص و درمان زودرس، مانع از ابتلای افراد سالم جامعه به این بیماری شوند. میکروب جذام با تخریب اعصاب محیطی دست و پا و عصب سه‌قلوی صورت باعث تغییر شکل اندام‌ها و صورت می‌شود؛ این در حالی که تنها بافتی که قابلیت ترمیم ندارد بافت عصبی است و صدمه به اعصاب تا آخر عمر فرد را معلول و ناتوان می‌کند. به همین دلیل هم مراجعه بموقع به پزشک و تشخیص زودرس و درمان باعث بهبود کامل بدون تغییرات پایدار در اعصاب بدن و عدم معلولیت می‌شود.

خوشبختانه درحال حاضر حدود 95 درصد مردم دنیا در برابر میکروب جذام مقاومت کامل دارند. به همین دلیل هم اگر میکروب جذام به طور مداوم وارد بدن آنها شود هیچ گاه جذام نمی‌گیرند. فقط 5 درصد مردم دنیا مستعد ابتلا به بیماری جذام هستند و آن هم در صورتی به این بیماری مبتلا می‌شوند که به طور مستمر برای ماه‌ها یا سال‌ها میکروب به بدن آنها منتقل شود. در واقع نزدیکان و خانواده بیمار جذامی بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا تماس مداوم در زمان طولانی با میکروب جذام فقط در افراد نزدیک به جذامی درمان نشده، امکان‌پذیر است و با یک یا چند بار تماس با بیماران جذامی درمان نشده افراد مبتلا نمی‌شوند.

بهاره صفوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها