احسان رحیم‌زاده / رادیو و تلویزیون

رادیو روی موج مشاوره‌های روانشناسی

برنامه‌های روانشناسانه چه در رادیو و چه در تلویزیون مشتریان خاص خودشان را دارند. مخاطبان به این گونه برنامه‌ها به چشم یک مرکز مشاوره نگاه می‌کنند و دوست دارند چاره بخشی از مشکلات روزمره زندگی‌شان را با دنبال کردن این برنامه‌ها بیابند.
کد خبر: ۴۵۲۲۱۵

برنامه‌های پرطرفدار در حوزه روانشناسی کارهایی هستند که علاوه بر پرداختن به مسائل تئوری موضوعات کاربردی را هم مطرح می‌کنند. این که فلان نظریه علمی توسط کدام نظریه پرداز ارائه شده و از چه تاریخچه‌ای برخوردار است برای یک مخاطب عام جذابیتی ندارد. مخاطب عام دوست دارد بداند در مواجهه با مشکلی که برایش پیش آمده باید چه راهی را در پیش بگیرد. بنابراین برنامه‌هایی که مسائل روان‌شناسانه را به صورت کاربردی و ملموس ارائه می‌کنند همواره با اقبال بیشتری از جانب مخاطبان مواجه می‌شوند.

برنامه «خانه ما »که از رادیو تهران به روی آنتن می‌رود با در پیش گرفتن چنین رویکردی شنوندگان زیادی را با خودش همراه کرده است. برنامه‌ای که به قول سردبیرش یک مرکز مشاوره رادیویی است و به مسائل و مشکلات روزانه خانواده‌ها می‌پردازد.

خانه ما که صبح‌ها از شبکه تهران پخش می‌شود در خیلی از بخش‌هایش از قالب نمایشی استفاده می‌کند. خانواده‌ای که در خانه ما زندگی می‌کنند در قالب یک نمایش مشکلاتشان را مطرح می‌کنند و شنوندگانی که نقش همسایه‌های این خانواده را ایفا می‌کنند با مشاوره‌های تلفنی‌شان به کمک این خانواده می‌شتابند. در پایان نیز کارشناس برنامه روی خط می‌آید و می‌گوید کدام راه حل‌ها درست بوده و کدام غلط. به عنوان مثال در یکی از قسمت‌ها بحث بر سر این بود که با یک فرزند معلول در خانواده چگونه باید برخورد کرد. در آن برنامه برخی از شنوندگان تماس گرفتند و گفتند مشکل‌شان با خواهران و برادران فرد معلول است. چرا که در خانواده به آن بچه‌ها توجه کمتری می‌شود و آنها برای جلب توجه بعضا خودشان را به مریضی می‌زنند.

تعامل‌های این گونه بین شنوندگان و کارشناس برنامه موجب می‌شود که محتوای مورد نظر با توجه به تجارب عینی یک گروه کامل شود. مخاطبان با مشارکتی که در بحث دارند بار آموزشی برنامه را غنی‌تر می‌کنند و به کارشناس کمک می‌کنند با تکیه بر اتفاقات مشخص و تجربه شده راه‌حلش را ارائه کند.

خانه ما برنامه‌ای نوپاست که از مهرماه کارش را آغاز کرده؛ اما در همین مدت شنونده‌های ثابتش را پیدا کرده است. حمیرا نجفی، سردبیر این برنامه می‌گوید:‌ ما بیشتر روی موضوعات خانوادگی کار می‌کنیم و سعی داریم به سوالاتی که مردم در مراکز مشاوره می‌پرسند پاسخ بدهیم. در این مدت وقتی مشکلات بین زن و شوهرها را مطرح کرده‌ایم بازخوردهای بیشتری داشته‌ایم. خیلی از آقایان یا خانم‌ها تماس می‌گیرند و تقصیر را به گردن جنس مخالف می‌اندازند.

خانه ما علاوه بر بخش روان‌شناسی بخش‌های دیگری دارد که به موضوع خانواده مربوط می‌شود. نجفی در این باره می‌گوید:‌ قسمت مطبخ، با هدف آموزش آشپزی سنتی و مدرن پخش می‌شود. بخش گلخانه، انواع گل‌های آپارتمانی را معرفی می‌کند و شیوه نگهداری آنها را آموزش می‌دهد. در بخش خانه زیبای من طراحی و چیدمان خانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرح‌هایی برای یک خانه زیبا ارائه می‌شود. قسمت کدبانوی خانه ما نیز آموزش نکات ریز خانه‌داری را مد نظر دارد.

موضوعات زن ولخرج، سوءتفاهم میان پدر و پسر، دخالت مادر زن و مادر شوهر، بی‌انگیزگی فرزندان برای درس خواندن، و پنهان کاری مرد در امور مالی جزو جدیدترین سوژه‌هایی هستند که پرونده شان در برنامه ورق خورده است.

«خانه ما» از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 30/10 روی آنتن رادیو تهران می‌رود و همه شنوندگانش را زیر یک سقف جا می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها