سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
عبدالرضا اکبری سالهاست در زمینه بازیگری فعالیت دارد و تا به حال کارهای زیادی از او چه در سینما و چه در تلویزیون دیدهایم؛ از پهلوانان نمیمیرند تا دلنوازان و عملیات 125، اما بهانه ما برای مصاحبه با او حضورش در سریال «پنجره» به کارگردانی قدرتالله صلحمیرزایی است.
او در این سریال در نقش مهندسی ظاهر شده است که اتفاقات جالب و البته غمانگیزی برایش رخ میدهد.
هر بازیگری برای رسیدن به نقش شگردهای خاص خودش را دارد. شگرد عبدالرضا اکبری در ارتباط با نقشهایش چگونه است؟
شگرد خاصی ندارم. به هر حال فنون بازیگری، فنونی است که در تمام دنیا اجرا میشود و ما هم آنها را از استادانمان فرا گرفتیم، اما فکر میکنم بخش زیادی از این شگرد به خصوصیات فردی خود بازیگر برمیگردد. من سعی میکنم آنقدر به نقش نزدیک شوم تا در یک نقطه به هم برسیم. ضمن این که سعی میکنم دیالوگهایم را درست ادا کنم یا نگاهم نگاه مصنوعی نباشد.
چقدر سعی میکنید چارچوبهایی که برای ایفای نقش است، بشکنید و با اصول جدیدی نقش را بازی کنید؟
حتما سعی میکنم این اتفاق بیفتد. حداقل در مورد انتخاب نقشهایم این مساله وجود دارد. مثلا نقشم در سریال روزهای اعتراض چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ شخصیتی خیلی از من دور بود و خود نقش این اجازه را به من میداد که متفاوت باشم.
چرا طی این سالها بیشتر در تلویزیون و کمتر در سینما بودید؟
من یک زمانی خیلی در سینما فعالیت داشتم، اما الان دیگر نسل من کمتر در سینما حضور دارند. دلیلش هم آمدن جوانترهاست. نسلی که بیشتر قصهها بر مبنای آنها نوشته میشود. از طرفی نگاه به گیشه باعث شده کمتر به سراغ ما بیایند.
خب برویم سراغ سریال پنجره. چگونه برای بازی در این سریال انتخاب شدید؟
مثل همه کارهای دیگر بازی در این کار به من پیشنهاد شد و پس از خواندن فیلمنامه پذیرفتم که در این مجموعه حضور پیدا کنم.
با صلح میرزایی به عنوان کارگردان قبلا کار کرده بودید؟
خیر! برای اولین بار بود که مقابل دوربین ایشان بازی میکردم. اما پیشتر کارهای او را در سینما دیده بودم که اغلب آنها هم طنز بودند، اما وقتی فیلمنامه پنجره را خواندم متوجه شدم که چقدر قصه درام و غمانگیز است و همین مساله برایم خیلی جالب بود.
از نقشی که بازی کردید، راضی هستید؟
نقشم در این سریال خیلی با نقشهایی که در سالهای اخیر در کارهای مختلف داشتهام فرق نمیکند، اما با این حال ویژگیهای خاص خودش را دارد.
وقتی کار را کلید زدید چند قسمت از فیلمنامه آماده بود ؟
سیناپس و بخشهایی از فیلمنامه آماده بود، اما به طور کل چون همزمان بازنویسی هم میشد در طول کار فیلمنامه به دستمان میرسید و از این جهت قصه اصلی دچار تغییرات زیادی شد.
این تغییرات در نهایت روی نقش شما چه اثری داشت؟
به هر حال نقش من هم افت و خیزهای زیادی پیدا کرد و شامل تحولات زیادی شد که البته همه در جهت کاملتر شدن نقشم بود.
آیا مهندس قصه پنجره مابهازای بیرونی دارد؟
اکبری: فنون بازیگری، فنونی است که در تمام دنیا اجرا میشود و ما هم به هر حال آنها را از استادانمان فرا گرفتیم، اما فکر میکنم بخش زیادی از این شگرد به خصوصیات فردی خود بازیگر برمیگردد
بله! او مهندس ساختمانی است که صاحب خانه و خانواده است و پسرهایش هم نابغه هستند و بر اثر یک حادثه مسائلی در زندگی او پیش میآید، بنابراین این روایت خیلی روایت فانتزی و دور از ذهنی نیست.
به نظرتان مهمترین ویژگی صلح میرزایی به عنوان کارگردان چیست؟
بسیار انسان مهربانی است و در مقابل بازیگر هم بسیار انعطافپذیر است و فرصت ایجاد خلاقیت را به بازیگرش میدهد.
چه مدت بازیتان در این مجموعه طول کشید؟
تقریبا حدود پنج ماه بازیام در پنجره طول کشید.
پس حفظ راکورد هم طی این مدت خیلی کار آسانی نبوده، درست است؟
بله، ولی من دیگر به این مساله عادت کردهام و اساسا حفظ راکورد یکی از وظایف اصلی بازیگر است و من هم مشکل خاصی از این جهت نداشتم.
چند سالی است که سریالها به صورت شبانه یا یک شب در میان پخش شده و به روی آنتن میروند. این نوع از پخش مجموعهها را چگونه ارزیابی میکنید؟
به نظرم شیوه درست و خوبی است. چراکه این کار باعث از بینرفتن فاصلهها میان دستاندرکاران و مخاطبان میشود و از طرفی مخاطب امروز هم حوصله ندارد که یک هفته منتظر بماند تا سریال مورد علاقهاش را ببیند. البته تکرار سریالها هم در روزهای دیگر بسیار مفید و اثرگذار
است.
شما سالهاست در زمینه بازیگری فعالیت دارید. بعد از این همه سال نقش اول یا دوم بودن چقدر برایتان فرق میکند؟
باور کنید اصلا فرقی نمیکند. مهم تاثیرگذاری نقش است.
مجموعه پنجره در پرونده هنریتان چه جایگاهی دارد؟
این را مخاطبان سریال باید بگویند، اما این کار هم مانند همه کارهای دیگر سختیهای خودش را داشت ولی در نهایت تمام افراد گروه تلاش خود را کردند.
بازیگر نقش مقابل چقدر برایتان مهم است؟
به هر حال اگر بازیگر نقش مقابل من بتواند بازی خوبی ارائه دهد قطعا روی بازی من هم اثر خواهد گذاشت. بنابراین روی این موضوع حساس هستم.
چند سالی است که فیلمنامهها به صورت روزانه به دست بازیگر میرسد این مساله چقدر روی بازی یک بازیگر میتواند اثر بگذارد؟
اتفاقا به نکته خوبی اشاره کردید. در این شرایط بازیگر دیگر فرصت ندارد روی نقش تمرکز کند یا حتی تمرینی داشته باشد و این مساله نهتنها روی بازیها که روی کار هم اثر میگذارد و ما در نهایت با یک کار شتابزده روبهرو میشویم مگر این که همه چیز درست در کنار هم قرار بگیرد بخصوص قصه و روایت آن توسط کارگردان.
از بازی در کدامیک از کارهایتان لذت بیشتری بردید و برایتان خاطرهانگیزتر هستند؟
اکثر کارهایم را دوست دارم، اما تولدی دیگر و پهلوانان نمیمیرند را جور دیگری دوست دارم.
شما جزو بازیگرانی هستید که با جوانان زیادی بازی داشتهاید از جمله سریال دلنوازان و پنجره. در این مورد توضیح دهید.
من از همه جوانها یاد میگیرم. یک بازیگر مدام در حال تجربهکردن و آموختن است. فرقی هم نمیکند که طرف مقابلش جوان باشد یا میانسال.
در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
در تلهفیلم «پس از غروب» بازی میکنم که کارگردانی آن هم به عهده آقای جعفری است و بیشتر کار هم در جزیره کیش تصویربرداری میشود.
محبوبه ریاستی - جام جمسید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد