رییس سازمان محیط زیست:

نترسید از آلودگی هوا نمی‌میرید

نگران نباشید، آلودگی هوا هیچ‌کس را نمی‌کشد! این گفته رییس سازمان محیط زیست است که می‌گوید: ممکن است آلودگی هوا بیماری افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و تنفسی را تشدید کند اما هرگز عامل مرگ و میر نیست. محمدجواد محمدی‌زاده به این هم بسنده نکرده و تمام آمارهایی را که تاکنون درخصوص مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ارائه شده، با این استدلال که مرجع این آمارها قابل اعتماد نیستند، رد کرد.
کد خبر: ۴۵۰۵۸۴

و ی معتقد است: تنها مرجع رسمی در این زمینه وزارت بهداشت است که البته این وزارتخانه هم خوشبختانه تاکنون هیچ‌ گزارشی مبنی بر این‌که حتی یک نفر براثر آلودگی هوا کشته شده باشد، ارائه نکرده است.

این طور که از گفته‌های رییس سازمان محیط ‌زیست پیداست، موضوع آلودگی هوا آنقدرها هم جدی نیست و مشکل اصلی همین اظهارنظرهای افراد غیرمسوول است که موجب افزایش نگرانی‌ها از بابت وضعیت آلودگی هوا در میان مردم شده است!

شنیدن چنین اظهارنظری آن هم از قول مسوولی که سازمان زیرمجموعه‌اش متولی اصلی حوزه محیط‌زیست و آلودگی هواست، شاید برای کسی که ساکن یکی از کلانشهرهای آلوده کشورمان و بخصوص پایتخت نیست، تازگی داشته باشد و حتی کمی از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایش کم کند، اما برای چند میلیون شهروندی که ماه‌هاست تماشای آسمان آبی و نفس کشیدن در هوایی سالم برایشان به آرزویی تبدیل شده، جز فرافکنی و پاک کردن صورت مساله هیچ معنای دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

استدلال‌های رییس سازمان محیط‌زیست درباره وضعیت آلودگی هوا و این‌که شرایط بحرانی فعلی آنقدرها هم که به نظر می‌رسد نگران‌کننده نیست، این پرسش را نزد افکار عمومی مطرح می‌کند که مگر این مسوول در همین کلانشهر آلوده‌ای که 12 میلیون شهروند تهرانی ساکن آن هستند، زندگی نمی‌کند تا ببیند آلودگی هوا در روزهایی که در شرایط اضطرار و هشدار قرار می‌گیرد چگونه زندگی آنان را مختل کرده و ده‌ها کودک، مرد و زن، پیر و جوان و سالم و بیمار را روانه مراکز اورژانس می‌کند؟!

استدلال‌های محمدی‌زاده، رییس سازمان محیط زیست در این باره که آلودگی هوا موجب مرگ نمی‌شود و فقط بیماری افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و تنفسی را تشدید می‌کند، آنقدر سطحی و غیرکارشناسی مطرح می‌شود که اگر چنین اظهارنظری بدون عنوان جایگاه و سمت گوینده آن مطرح شود کمتر کسی باور می‌کند این گفته بالاترین مقام اجرایی در سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

رییس سازمان محیط زیست در حالی عنوان می‌کند تاکنون حتی یک مورد گزارش هم از مرگ افراد به دلیل آلودگی هوا از سوی وزارت بهداشت ارائه نشده است که تاکنون بارها مسوولان وزارت بهداشت در روزهایی که آلودگی هوا در وضعیت هشدار یا اضطرار قرار می‌گیرد، به صراحت از افزایش حجم مراجعات شهروندان به مراکز اورژانس خبر داده‌اند.

اظهارات دیروز رییس بیمارستان شریعتی مبنی بر افزایش 20 درصدی حجم مراجعه بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس این بیمارستان در روزهای آلوده نیز به نوعی مهر تاییدی بر این ادعاست.

احمدرضا سروش در گفت‌وگو با فارس به صراحت تاکید می‌کند که آلودگی هوا اثرات سوء کوتاه‌مدت و بلندمدت متعددی بر سلامت افراد دارد به طوری که باعث بروز بیماری‌های مزمن ریوی، سرطان و اختلالات رفتاری می‌شود و تازه اینها از عوارض شناخته شده آلودگی هوا هستند و شاید ده‌ها عوارض و پیامد جبران‌ناپذیر هم بر جا بگذارد که تاکنون شناخته نشده است.

در واقع گفته این مقام مسوول تاکیدی بر این واقعیت است که آلودگی هوا هرچند به طور مستقیم موجب مرگ افراد نمی‌شود اما به طور غیرمستقیم باعث بروز بیماری‌هایی برای ساکنان شهرهای آلوده می‌شود که عوارض و پیامدهای آن مرگ تدریجی مبتلایان را رقم خواهد زد.

هرچند 12 میلیون شهروند تهرانی و چند میلیون شهروند ساکن سایر کلانشهرهای آلوده به شنیدن این که هوای شهرشان همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد و از همه بدتر این که پیش‌بینی‌ها نیز از بدتر شدن تدریجی این وضع همزمان با تشدید سرمای هوا حکایت دارد، عادت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد مسوولان محیط زیست که بارها در خلال گفته‌هایشان از اظهارنظرهای غیرکارشناسی توسط برخی افراد غیر ذی‌صلاح گلایه دارند، حداقل خود در جایگاهی که قرار دارند به جای پاک کردن صورت مساله و مطلوب جلوه دادن وضعیت، باید با شهروندان بیشتر صادق باشند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها