نکته

چه بخوریم، نخوریم‌های الکی!

هفته گذشته یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود که 20 درصد مرغ‌هایی که در سطح مرغ‌فروشی‌های شهر به فروش می‌رسد قبل از ذبح مرده‌اند و افراد مرغ‌هایی را مصرف می‌کنند که قبل از ذبح خودشان از بین رفته‌‌اند.
کد خبر: ۴۵۰۵۰۱

احمدرضا درستی همچنین گفته بود: سیستم کشاورزی ما نیز ایراد دارد و محصولاتی را به مردم عرضه می‌کند که سرشار از کودهای شیمیایی است و بخش دامپروری ما نیز نان‌های کپک‌زده را به دام‌ها می‌دهد که شیر سرشار از افلاتوکسین مصرف می‌کنیم.

افلاتوکسین‌ها سمومی هستند که به وسیله تعدادی از قارچ‌ها که روی خوراک دام و مواد غذایی رشد می‌کنند، تولید شده که به علت اثرات سرطان‌زایی وایجاد مسمومیت حاد حائز اهمیت هستند.

از هفته گذشته تا دیروز واکنشی رسمی درخصوص اعلام چنین مساله مهمی، انجام نشد تا این‌ که وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد: مردم با خیال راحت شیر و مرغ مصرف کنند.

دستجردی ادامه داد: نظارت کامل بر ذبح و سلامت مرغ‌های عرضه شده در بازار انجام می‌شود و شیرهای عرضه شده در بازار ایران کاملا سالم هستند.

این اولین باری نیست که تناقضاتی اینچنینی در بحث مواد غذایی در سطح رسانه‌ها و به تبع آن جامعه مطرح می‌شود و مردم در بلاتکلیفی می‌مانند، اتفاقا تابستان 2 سال پیش که وزیر بهداشت درخصوص وجود نیترات در آب شرب تهران صحبت کرد، حتی برخی مسوولان کاملا چنین مساله‌ای را تکذیب کردند.شاید در کنار همه مشکلات و مسائل موجود در نظام سلامت توقع زیادی به نظر برسد که وزارت بهداشت مدام پاسخگوی اظهار نظرات درخصوص مسائل تغذیه‌ای باشد، اما نمی‌توان نسبت به شبهات موجود در مسائلی که مردم را بشدت درگیر می‌کند، بی‌تفاوت بود.از طرفی نبود شفاف‌سازی درخصوص برخی از این موارد از جمله بحث برنج‌های آلوده باعث بدبینی در شهروندان می‌شود بنابراین بهتر است وزارت بهداشت در قالب اطلاعیه یا مانند مورد اخیر به شکل اظهارنظر مستقیم وزیر بهداشت، شبهات را از ذهن مردم پاک کند.

مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها