هر هفته 2 مرگ مغزی در استان خوزستان به وقوع می‌پیوندد، اما بسیاری از خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند

ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو در‌ خوزستان

وقتی تو می‌میری، من زنده می‌شوم. تو با زندگی خداحافظی می‌کنی، اما من به روی زندگی لبخند می‌زنم. می‌دانم، تو نیستی، اما دوست داری من باشم، پس به عزیزانت هم بگو که راضی شوند به من زندگی ببخشند. می‌دانم تو زندگی مرا که سال‌هاست روی تخت بیمارستان روزگار می‌گذرانم دوست داری و حاضر نیستی جزو 25درصد بیمارانی باشم که در انتظار پیوند عضو می‌میرند.
کد خبر: ۴۵۰۰۷۵

آمار بالای مرگ مغزی در کشورمان و عدم رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو باعث شده است تا 25 درصد افراد در انتظار پیوند فوت کنند.

طبق آمار سالانه بین 4 تا 6 هزار مرگ مغزی در ایران صورت می‌گیرد و از این میان 68 درصد خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند. این وضع در استان خوزستان وخیم‌تر است. به گفته مسوول مرکز پیوند بیمارستان گلستان شهر اهواز در 8 سال گذشته که پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی آغاز شده فقط 11 مورد پیوند در این استان صورت گرفته است.

نارضایتی خوزستانی‌ها

دکتر مهران ورناصری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر می‌گوید: متاسفانه خانواده‌های مبتلا به مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند و فکر می‌کنند که اگر فرد فوت شده فرضا کلیه نداشته باشد به قداست جسد توهین شده است، این در حالی است که قلب یا کبد آن فرد باعث تداوم زندگی دیگری می‌شود.

وی با اشاره به این که آمار اهدای عضو در شهرهایی نظیر اصفهان، تهران، مشهد، شیراز و اردبیل بسیار بهتر از استان خوزستان است، می‌افزاید: در حال حاضر در استان ما فقط پیوند کلیه انجام می‌شود و تا چند ماه دیگر جراح پیوند کبد نیز به استان می‌آید.

در هفته دو مرگ مغزی صورت می‌گیرد و اگر در یک سال بتوانیم کلیه 50 درصد بیماران مرگ مغزی را به افراد دیالیزی پیوند بزنیم، دیگر هیچ فرد دیالیزی در استان نخواهد بود و باید تمام این دستگاه‌ها راجمع کرد.

به گفته وی، امسال 6 مورد رضایت دادند که فقط توانستیم اعضای 2 نفرشان را پیوند بزنیم زیرا زمان در بیماران مرگ مغزی مهم‌ترین عامل است و گاهی خانواده‌ها بسیار دیر رضایت می‌دهند چون گاهی نیاز به هماهنگی 10 متخصص یا بیشتر برای پیوند است.

ورناصری تاکید می‌کند: مردم ما مردم بسیار خوبی هستند، این نقص ما بوده که فرهنگ اهدای عضو را جانینداختیم. درست چند روز پیش بود که جوانی دچار مرگ مغزی شد. خانواده جوان حاضر به اهدا نبودند و ما توانستیم 9 روز اعضا را زنده نگه داریم، یعنی چیزی نزدیک به کاری که در بیمارستان‌های آمریکا انجام می‌شود، ولی سرانجام جوان فوت کرد و خانوده‌اش نیز رضایت ندادند.

صدور 3500 کارت داوطلبی

مدیر مرکز پیوند بیمارستان گلستان شهر اهواز می‌افزاید: مواردی بوده که بین فرد عضو گیرنده با خانواده بیمار اهداکننده روابط خوبی برقرار می‌شود، برای مثال مادری که قلب فرزندش را به بیمار دیگری اهدا کرده بود، گوش خود را روی قلب بیمار می‌گذاشت و می‌گفت صدای قلب فرزندم را می‌شنوم. ور ناصری از جوانی می‌گوید که کارت اهدای عضو را پر کرد و بعد از 3 روز دچار مرگ مغزی شد و خانواده جوان هم با اهدای اعضای وی موافقت کردند.

وی می‌افزاید: امسال 3500 کارت داوطلبی برای متقاضیان اهدای عضو صادر کردیم و ما می‌خواهیم که فرد داوطلب، خانواده خود را از تصمیمش آگاه کند، زیرا در زمان اهدای عضو رضایت خانواده امری ضروری است.مسوول مرکز پیوند بیمارستان گلستان در رابطه با افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند، می گوید: می‌توان قرنیه، کلیه، قلب، ریه، پانکراس، دریچه قلب، کبد، روده، پوست و استخوان فرد را به بیماران دیگر پیوند زد. در مرگ مغزی خونرسانی مغز قطع می‌شود و به طور معمول 3 روز بیشتر فرصت نیست تا سایر اعضای بیمار را به دیگران پیوند زد.

به گفته ورناصری از زمانی که بیمار را می‌آورند 24 ساعت وقت لازم است تا نتیجه قطعی در رابطه با مرگ مغزی صورت بگیرد و پس از آن 48 ساعت می‌توان اعضای فرد را به دیگران پیوند زد. البته زمان را می‌شود تا چند روز دیگر به تعویق انداخت ولی ممکن است بعضی از اعضا ضعیف شوند و دیگر نتوان آنها را پیوند زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها