موسسات تحقیقاتی بین‌المللی بر این نظرند که غرب در مسیر اعمال فشار بیشتر به ایران از طریق بانک مرکزی و ایجاد مشکلاتی در بازار جهانی نفت، با موانع جدی روبه‌روست

تشدید خصومت دولت آمریکا با ایران در قالب تحریم بانک مرکزی

به دنبال اعلام خبر موافقت دولت آمریکا با مصوبه تحریمی کنگره این کشور، موسسات تحقیقاتی بین‌المللی اعلام کردند غرب در مسیر اعمال فشار بیشتر به ایران از طریق بانک مرکزی و به تبع آن ایجاد مشکلاتی در بازار جهانی نفت، با موانعی روبه‌روست.
کد خبر: ۴۴۶۴۸۹

براساس گزارش موسسه تحقیقات انرژی کمبریج آی.اچ.اس و آژانس بین‌المللی انرژی این طرح ممکن است موجب افزایش بهای نفت و ایجاد مشکلاتی در بازارهای جهانی شود.

در پی تصویب طرحی خصمانه علیه ایران توسط مجلس سنای آمریکا، سخنگوی دولت این کشور اعلام کرد با وجود تمام نگرانی‌هایی که درباره عواقب این طرح دارد، دولت اوباما باآن موافقت خواهد کرد.

به گفته قانونگذاران ایرانی، با وجود این‌ که این اقدام سیاسی آمریکا ممکن است افزایش هزینه‎های تجارتی را برای ایران دربرداشته باشد، اما غرب نیز از این قضیه متضرر خواهد شد.

آنچه نمایندگان کنگره آمریکا با ۲۸۳ رای موافق در برابر ۱۳۶ رای مخالف به تصویب رساندند، تحریم بانک مرکزی ایران بود که کمی قبل از این نیز، ‌توسط مجلس سنای این‌کشور به تصویب رسیده بود.

در پی افزایش اقدامات خصمانه غرب علیه تهران، از چندوقت قبل زمزمه‌هایی مبنی بر تحریم بانک مرکزی ایران شنیده شد، اما دولت آمریکا اعلام کرد در حال حاضر به چنین گزینه‌ای نمی‌اندیشد، چرا که عوارض بدی حتی بر اقتصاد آمریکا و همین طور متحدانش که با ایران در حال دادوستد اقتصادی هستند، ‌خواهد گذاشت. با این حال در ابتدا سنای آمریکا به بهانه اتهامات هسته‌ای، لایحه تحریم بانک مرکزی ایران را تصویب کرد. ۸۶ نماینده سنا به آن رای مثبت و ۱۳ نماینده رای منفی دادند. این در حالی بود که باز هم دولتمردان آمریکایی مخالفت خود را با چنین اقدامی تکرار می‌کردند. آنها در توضیح علت مخالفت خود تاکید داشتند این تحریم‌ها باعث افزایش بهای نفت خام خواهد شد که ایران نیز یکی از فروشندگانش در جهان است. کاخ سفید همین‌طور نگران بود اقتصاد آمریکا پس از بحران اقتصادی ‌به علت افزایش قیمت نفت،‌ با مشکلات بیشتر مواجه شود. البته آمریکا از سال 1996 بنا بر مصوبه تحریمی دولت بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت این کشور، خریدن نفت ایران را تحریم کرد. به همین خاطر دغدغه فعلی آمریکا از افزایش قیمت نفت به این‌خاطر است که در صورت تحریم بانک مرکزی ایران، متحدان اروپایی‌اش برای خرید نفت ایران دچار مشکل شوند.

با این حال، پنجشنبه گذشته نمایندگان کنگره آمریکا نیز بدون توجه به دغدغه دولت، موافقت خود را با تحت ‌فشار قراردادن کشورمان به سبب پافشاری بر حقوق مشروع و قانونی هسته‌ای خود اعلام کردند.

تصویب قوانین در آمریکا به تصویب 2 مجلس نمایندگان و سنا و امضای رئیس‌جمهور نیاز دارد. بنابراین تحریم‌های مورد اشاره وقتی به صورت قانون درمی‌آید که به تصویب باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور رسیده باشد. آن‌طور هم که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در واکنش به تصویب این تحریم‌ها در کنگره آمریکا گفت،‌ دولت این کشور نیز با وجود تمام نگرانی‌هایی که متوجه آنهاست،‌ با تحریم‌های مورد اشاره موافقت کرده است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود ظرف هفته جاری، ‌باراک اوباما فهرست تحریم‌های جدید را که بانک مرکزی ایران را نشانه رفته، امضا کند. این تحریم‌ها پس از آن که به امضای باراک اوباما برسد تا ۶ ماه آینده اجرایی نخواهد شد و همین امر به رئیس‌جمهور آمریکا این فرصت را می‌دهد تا از این مجازات‌ها به دلایل امنیت ملی چشم‌پوشی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: محدویت‌های جدید به گونه‌ای اعمال می‌شود که حداقل مشکل را برای دوستان و متحدان آمریکا ایجاد کند.

این مصوبه به رئیس‌جمهور اختیار می‌دهد به خاطر مصالح امنیت ملی، بعضی از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی ایران را به اجرانگذارد.

البته این موضوعی نیست که تهران نتواند برای آن چاره‌ای بیندیشد و قبلا نیز با موارد مشابه مواجه بوده است. محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 20 آذر در نشست صبحانه کاری در اتاق صنایع و بازرگانی تهران، تحریم بانک مرکزی را جنگ تمام‌عیار اقتصادی توصیف کرد، اما گفت: با توجه به وجود نداشتن مراوده بین بانک مرکزی ایران و آمریکا این تصمیم کنگره در سطح روابط دو کشور بی‌تاثیر است، در رابطه با اروپا نیز مدت‌هاست ایران با‌موضوع تحریم‌های بانکی مواجه بوده و در این خصوص دارای تجربه است.

اقدامات خصمانه آمریکا در حالی علیه ایران تشدید شده است که نیروهای دفاعی کشورمان چندی پیش با اقتدار توانسته بودند یک فروند هواپیمای جاسوسی پیشرفته بدون سرنشین آمریکایی را که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، به تسخیر خود درآورند. از سوی دیگر ایران تاکید کرده است هرگز برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را تحت‌فشارهای غربی‌ها کنار نخواهد گذاشت و سر سوزنی از حقوق خود چشم‌پوشی نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها