همزمان با سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی، ایران اسلامی در سوگ سالار شهیدان یکپارچه سیاهپوش و عزادار شد

اشک‌های ایران در عاشورای حسینی

همزمان با سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی، ایران اسلامی و شیعیان سراسر جهان در سوگ شهادت پسر علی(ع) و فاطمه (س) و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند و خاطره آن شهید همیشه تاریخ را گرامی داشتند.
کد خبر: ۴۴۴۶۰۸

گزارش‌ها از سراسر کشور حاکی است سوگواران حسینی با برپایی هیات‌ها و دستجات مذهبی و توزیع نذورات و حضور در اماکن مذهبی ومقدس و میدان‌های اصلی شهرها و روستاهای کشور، یاد مظلومیت این قهرمان تاریخ را گرامی داشتند.

مشهد

شور حسینی همزمان با آغاز محرم، امسال نیز پایتخت معنوی ایران را فراگرفت. پرچم‌های عزاداری، برنامه‌های مذهبی، زیارت عاشورا، عزاداری و...، همه و همه امسال نیز همچون سال‌های گذشته در سوگ سرور و سالار شهیدان و در کنار مضجع شریف فرزندش برگزار ‌شد. کاروان‌های پیاده عزاداری، کاروان اسب‌سوار گنبد و خلاصه همه و همه چه از داخل و چه از خارج استان، برای عرض تسلیت و عزاداری به مشهد‌الرضا آمدند تا بار دیگر حماسه حسینی را با شور بندگی در هم بیامیزند و به خدای حسین و دوستداران حسین بگویند که تمام ایران در عزای حسین اشکبار است.

به گزارش خبرنگار ما از مشهد، آیین ویژه خطبه‌خوانی نیز شب عاشورا در حرم رضوی برگزار شد. این خطبه شامل اعتراف و اقرار به یگانگی ذات اقدس الهی، ستایش آن یکتای بی‌همتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) خاتم پیامبران است.

خطبه‌خوانی یک آیین ویژه سنتی است که ریشه آن به‌صدر اسلام باز می‌گردد که توسط نبی‌مکرم اسلام(ص) انجام می‌شد و در زمان امام علی(ع) به اوج رسید.

آیین خطبه‌خوانی در حرم مطهر رضوی سالی2بار برای 2حادثه مهم تاریخ اسلام، واقعه عاشورا و شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و نیز شهادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود. در پایان این مراسم یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) نیز مرثیه‌سرایی و دل‌ها را روانه کربلای معلی کرد.

قم

خیل عزاداران و عاشقان حسین(ع) نیز در تاسوعا و عاشورای حسینی در جوار حرم مطهر کریمه اهل‌‌بیت(ع) پروانه‌وارسوختند و نالیدند.

گرچه گنبد و بارگاه حرم مطهر حضرت معصومه(س) در پرتو زرین خورشید می‌درخشد و در گستره آسمان آبی و بر فراز حرم مطهر کبوتران فوج فوج به پرواز درآمده‌اند اما حزن و اندوه همراه با سوز سرما و برگریزان پاییزی خانه به خانه و کوچه به کوچه تمامی استان قم را در بر گرفته است.

دیروز در عاشورای حسینی همه مردم در جوش و خروش بودند، صحن و سراها، خیابان‌ها و معابر منتهی به آستانه مقدس فرزند حسین(ع) مملو از جمعیت عزادار و قم یکپارچه میزبان کاروان‌های مختلف عزاداری بود که تسلیت گویان عازم حرم مطهر فاطمه معصومه(س) بودند.

گیلان

مراسم «چهل منبر» در شب عاشورا پیش از به راه افتادن سوگواران در اغلب مناطق استان گیلان به اجرا در آمد.

به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم خانه‌هایی که در طول سال مجالس روضه‌خوانی داشته‌اند، منبری را که بر آن روضه خوانده شده است از خانه بیرون آورده و در کنار خانه قرار می‌دهند و تشتی که تا نیمه از گل انباشته شده روی منبر می‌گذارند و مقداری برنج در کنار تشت در ظرفی دیگر قرار می‌دهند.

با غروب آفتاب، سوگوارانی که حاجتی در دل دارند درحالی که 72 شمع و 72 دانه خرما به یاد 72 شهید دشت کربلا در دست دارند از چهل منبر می‌گذرند، سوگواران در کنار هر منبری که می‌گذرند شمعی را بر می‌افروزند و بر گل درون تشت فرو می‌کنند. سپس دانه‌ای خرما در کنار تشت می‌گذارند و چند دانه برنج از کنار تشت برمی دارند و پس از خواندن دعا و بیان خواسته خود به سوی منبر دیگر می‌روند و از چهل منبر می‌گذرند. البته این مراسم در سکوت انجام می‌شود.

عزاداران وقتی به خانه می‌رسند برنجی را که در چهل منبر گردآورده با برنجی که در خانه دارند آمیخته و فردای آن روز آن را پخته و می‌خورند با این امید که به خواسته‌های خود دست‌یابند و به سفره شان برکت داده شود.

اردبیل

همایش و اجتماع بزرگ عزاداران حسینی ظهر تاسوعا و عاشورا با حضور بیش از 400 دسته عزاداری از محلات ششگانه در اردبیل برگزار شد.

در این همایش حسینی که از ظهر دوشنبه در میدان عالی‌قاپوی اردبیل آغاز شد و تا عصر عاشورا ادامه داشت، بالغ بر 100 هزار عزادار اردبیلی حضور داشتند. در این همایش که برای سومین سال پیاپی و با هدف ایجاد وحدت بین حسینیان و عزاداری برگزار می‌شود، تمام دستجات محلات ششگانه و اقشار مختلف مردم حضور داشته و به سوگواری پرداختند.

به گزارش خبرنگار جام جم، در این اجتماع عظیم سوگواران و مداحان مطرح استانی و کشوری به نوحه‌سرایی پرداخته و دستجات با نظم و اتحاد بی‌سابقه‌ای با سینه زنی، زنجیر زنی و بیان سرود ملی حسینی توسط صد هزار نفر به عزاداری پرداختند. پس از برگزاری این مراسم که تا ساعت 30‌/‌15 ادامه داشت، مردم این شهرستان در آیینی منحصر به فرد و مختص اردبیل که از قدمت هزار ساله برخوردار است، به یاد علمدار کربلا شمع گردانی کردند. این مراسم در زبان ترکی و محلی به نام شمع ‌پایلییان معروف بوده و عزاداران حسینی بعد از 8 روز عزاداری در مساجد و خیابان‌ها و محلات اردبیل در روزی که منتسب به علمدار رشید کربلا، حضرت ابوالفضل‌‌العباس(ع) است اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند و در سوگ آن علمدار رشید بر سر و سینه می‌زنند.

لرستان

مردم ولایی لرستان که از ابتدای محرم با نصب پرچم‌ها و بیرق‌های عزا در سردر منازل و معابر، عزادار پسر فاطمه(س) هستند، دیروز سر تا پای خود را با گل ماتم پوشاندند.

به گزارش عزیزپوریان، آیین سنتی گل‌مالی از دیرباز تاکنون در میان مردم لرستان به مناسبت از دست دادن عزیزان رواج داشته و در این آیین مردم به هنگام از دست دادن عزیزی سر تا پای خود را با گل آغشته می‌کنند. در روز عاشورا چه کسی عزیزتر از حسین فاطمه و چه غمی جانکاه‌تر از فراق سالار شهیدان و مردم لرستان که به خوبی این امام بزرگوار و مصایبش را درک کرده‌اند در فراقش به سوگ نشسته و برای شهادت مظلومانه‌اش خود را به گل آغشته کرده‌اند.

دیروز جوانان نیمه‌های شب هیزم‌ها را آتش زده تا پس از گل‌مالی افرادی که خود را به گل آغشته می‌کنند در کنار آتش بدنشان را خشک کنند.

پس از انجام آیین گل‌مالی یا گل‌اندود، عزاداران با حضور در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در فراق سرور و سالار شهیدان عزاداری و سپس خود را برای اقامه نماز ظهر عاشورا آماده ‌کردند. گل‌مالی در بسیاری از شهرهای لرستان از جمله خرم‌آباد، نورآباد، کوهدشت، پلدختر و دورود برگزار ‌شد.

کردستان

کردستان در عاشورای حسینی(ع) صحنه نمایش عشق و ارادت مسلمانان شیعه و سنی این استان نسبت به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و شهیدان کربلا بود.

شیفتگان و دلسوختگان سید و سالار شهیدان و 72 شهید کربلا روز سه‌شنبه پرده‌ای دیگر از شیدایی و شیفتگی خود را نسبت به حماسه‌آفرینان کربلا به نمایش گذاشتند.

مردم استان کردستان روز سه‌‌شنبه با قطرات لغزان اشک و بر سر و سینه‌زنان نشان دادند به آرمان‌های حماسه کربلا پایبند هستند. به گزارش جوانمردی خبرنگار جام جم، کربلاییان کردستان نشان دادند که شیفتگی حسین، سنی و شیعه نمی‌شناسد، زیرا هر کس که مسلمان است شیدا و واله حسین(ع) است و راه حسین را می‌پیماید و در این مسیر مانند کربلاییان از ایثار و شهادت ابایی ندارد.

حضور انبوه هموطنان مسلمان ‌اهل سنت که از چند ساعت قبل از شروع آیین‌های عزادارای برای همراهی با هیات‌های عزادار در مسیر عبور هیات‌ها استقرار یافته بودند شور و شوق خاصی به عزاداران بخشیده و اشک بر دیدگان جاری ساخت.

تلاش زنان و مردان اهل سنت مستقر در مسیر عبور هیات‌های عزاداری برای لمس علم‌های عزاداری به نیت تبرک و پخش نذورات، از دیگر جلوه‌های ارادت هموطنان مسلمان اهل سنت کردستان نسبت به قیام خونین کربلا و شهیدان کربلا در سنندج بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها