لباس مردان نمکی کشف شد

در ادامه کاوش‌های باستانشناسی در معدن تاریخی نمک چهرآباد زنجان، بخش‌هایی از لباس کارگران به‌دست آمد.
کد خبر: ۴۳۴۸۱۸

سرپرست هیات کاوش معدن چهر آباد گفت: در ادامه کاوش‌های باستانشناسی در معدن تاریخی نمک چهرآباد زنجان، بخش هایی از لباس کارگران معدن به دست آمد.

ابوالفضل عالی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در بافت این پارچه ها به طرز ماهرانه ای از الیاف رنگی نیز استفاده شده که چشم هر بیننده ای را خیره می سازد.
 
وی گفت : در ادامه فعالیت‌های باستان شناسی در لایه های پایین معدن نمک چهرآباد  تکه هایی از پوست و مو نیز به دست آمده است و تحقیقات تکمیلی جهت شناسایی این یافته ها برای تشخیص جانوری یا انسانی بودن این بقایا ادامه دارد.
 
" در این فصل از کاوش، استفاده از متخصصین حفاظت و مرمت جهت حفظ و نگهداری هرچه بهتر اشیای به دست آمده خصوصا اشیایی با جنس مواد ارگانیک در دستور کار قرار دارد.
"

سرپرست هیات کاوش معدن چهره آباد اظهار داشت: همچنین آزمایشات زمین شناسی و ژئوالکتریک در سایت تاریخی معدن نمک چهرآباد زنجان انجام  شد.
 
به گفته  عالی، در ادامه کاوشهای باستان شناسی در معدن تاریخی چهرآباد زنجان یک عدد "سوزن" از جنس مفرغ کشف شد.
 
وی افزود: طی روزهای گذشته با انجام کاوش‌های باستانشناسی، بخشی از بقایای استخوانهای جانوری،‌ گیاهان، پوست، مو، چوب، فضولات جانوری و همچنین سفال(پیه سوز) کشف شده است.
 
" پیگیری تونلهای باستانی با هدف مشخص نمودن نقشه تونل‌ها و تکنیک های استخراج نمک و ابزارهای حفاری از اهداف این فصل از کاوش معدن تاریخی چهرآباد زنجان است."

عالی ادامه داد: در این فصل از کاوش تعداد 20 نفر باستانشناس و متخصصان در حوزه علوم مختلف، از کشورهای ایران،‌ آلمان، اتریش و ایتالیا در معدن چهرآباد زنجان مشغول کاوشهای باستان شناسی و تحقیقات علمی است.
 
سرپرست هیات کاوش معدن چهره آباد افزود: در ادامه فعالیت گروه باستان شناسی  در سایت تاریخی معدن نمک چهرآباد زنجان، آزمایشات  زمین شناسی و ژئو مورفولوژی، گیاه شناسی، ژئوالکتریک و ... که همگی در راستای بدست آوردن دید بهتر از نحوه زندگی معدن کاران (معدن نمک چهرآباد) و جوامع دوره هخامنشی و ساسانی و محیط زیست منطقه در دوره باستان در حال انجام است.
 
" متخصصین ژئو الکتریک، آزمایشات و بررسی های خود را به منظور پی بردن به احتمال وجود تونل‌ها و راهروهای احتمالی در لایه های پایین معدن انجام دادند."
 
وی تاکید کرد: معدن نمک چهرآباد زنجان  درحال حاظر تنهامعدن تاریخی در کشور است که تحقیقات علمی و باستانشناسی در آن جریان دارد و در این راستا تاکنون طی کاوش‌های باستانشناسی در این محوطه تاریخی تعداد 6 عدد مومیایی به دست آمده است.
 
به گفته عالی ، کاوش‌های باستانشناسی در سایت تاریخی معدن نمک چهرآباد ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها